Kumppanin mukaan ottaminen tekee moottoripyöräilystä normaalin ja olennaisen osan elämääsi. On helpompi lähteä, kun molemmat ovat samalla matkalla. Toisaalta kun toinen kokee omakohtaisesti moottoripyöräilyn viehätyksen, hän ymmärtää, miksi haluat lähteä matkaan silloinkin, kun hän ei pääse mukaan.
Matkustajan kanssa ajaminen on oma taiteenlajinsa, johon vaikuttaa pyörän laatu ja ominaisuudet sekä miten toimit kyytiläisen opastuksessa ja miten muuten otat hänet huomioon. Matkustajan taas on kyettävä noudattamaan ohjeita sekä toimimaan kuten sovitaan.
Miten pyöräsi kantaa lisäkuorman?
Ensimmäinen operaatio on varmistaa, että pyöräsi pystyy kantamaan kasvavan kuorman. Isossakin matkapyörässä tavaroitten, kuljettajan ja matkustajan sallittu maksimiyhteispaino voi olla esimerkiksi vain 170 kg. Jos laukuissa on matkatavaroita yhteensä 15 kg ja kahden hengen ajovarusteet painavat 10 kg, niin kahden henkilön yhteismassaksi jää vain 145 kg, eli toinen voi painaa esimerkiksi 80 kg ja toinen 65 kg.
Tällä on väliä, sillä mikäli pyörän kokonaismassa ylittyy, rungon jäykkyys ja ajo-ominaisuudet saattavat heiketä voimakkaasti. Pienessä pyörässä myös tehon riittäminen voi olla ongelma.
Sallittukin painon kasvu vaikuttaa joka tapauksessa pyörän käsiteltävyyteen, kiihtymiseen, jarrutusmatkan pidentymiseen ja jousitukseen.
Moottoritehoon ja kiihtyvyyteen ei pysty vaikuttamaan paljoakaan, mutta jarrujen kunto pitää tarkistaa. Seuraavaksi kannattaa kaivaa esille omistajan käsikirja ja katsoa, pitääkö renkaisiin lisätä ilmaa, kun ottaa matkustajan. Jousitus ja iskunvaimennus pitää myös säätää kohdalleen kasvavan painon mukaan. Löysä jousitus voi huonontaa dramaattisesti ajettavuutta.
Matkustajan istuma-asento on myös turvallisuuteen ja mukavuuteen vaikuttava asia. Mikäli jalkatapit ovat ylhäällä, niin ei kannata istuttaa takapenkille +180 cm pitkäjalkaista ihmistä. Polvet suussa istuminen tekee matkanteosta raskasta, ja kynnys tulla uudestaan kyytiin kasvaa.
Kyytiin kömpiminen
Ennen kuin lähdette matkaan, pyörä otetaan seisontatuelta ja kuljettaja istuu pyörän päällä molemmat jalat tukevasti maassa. Matkustaja nousee kyytiin sovitulta puolelta sinulta lupamerkin saatuaan ja niin, ettei nouse jalkatapeille, vaan nostaa jalan satulan yli ja yrittää samalla olla kolhimatta sivulaukkuja.
Ennen kyytiiin nousua varmistetaan, että jalkatapit on käännetty alas. Satulalle nousua voi harjoitella, jotta löytyy mukava tapa tehdä se myös tiukat ja raskaatkin matkavarusteet yllä.
Lähempänä on parempi
Mitä lähempänä matkalainen on kuljettajaa, sen paremmin tunnette molemmin puolin, mitä on tapahtumassa. Jos matkustaja on kaukana kuljettajasta, on hänen reagointinsa arvoitus, ja kuljettajalla on tunne, että äkkijarrutuksessa tai pysähtyessä kyytiläinen rysähtää niskaan. Vastaavasti kiihdytettäessä tuntuu siltä, että matkustaja putoaa matkasta millä hetkellä hyvänsä.
Lähelläolo on suhteellinen juttu, siihen vaikuttaa mm. pituusero. Mikäli kypärät kolisevat koko ajan yhteen, kannattaa etsiä minimietäisyys, jolla homma toimii.
Kaarreajoa ja kyydissäoloa
Tämä voikin olla kuljettajan kannalta hankalin osuus. Paras matkustaja taitaisi olla ihmisen mittainen ja kokoinen mallinukke, joka pultataan liikkumattomaksi kyytiin. Silloin pystyisi koko ajan ennakoimaan, mitä tuleman pitää. Liikkumisen ennakoitavuus ovat tässä kuljettajan kannalta avainsanat.
Koska moottoripyörää ohjataan kallistamalla, pienetkin matkustajan liikkeet tai olemisen epämääräisyys tuntuvat käännyttäessä. Kokemattomat matkustajat pyrkivät jostain syystä kallistamaan juuri vastakkaiseen suuntaan kuin mihin olet kääntymässä. He pyrkivät siten kompensoimaan putoamisen pelkoa. Tästä kannattaa keskustella paljon ennen matkaan lähtöä ja selittää, mistä on kysymys.
Toinen hankala asia on se, että kyytiläinen siirtää kesken kaarteen voimakkaasti painopisteensä sisäkaarteen puolelle, ikään kuin pyrkii auttamaan pyörän ohjaamisessa tai sitten tekee sen tahattomasti. Tämä saattaa yllättää kuljettajan, joka voi jo valmiiksi olla kanttaamassa pidon rajamailla ja lisäkallistus saattaa aiheuttaa suuren riskin. Myös hyvin hitaassa vauhdissa tehdyissä käännöksissä matkustajan ylimääräinen liikkuminen on ongelmallista, varsinkin jos se on epämääräistä.
Kyytiläiselle selitetäänkin ennen matkaan lähtöä, että liikkuminen kannattaa minimoida niin lähelle nollaa kaikissa olosuhteissa kuin mahdollista. Enin mitä kannattaa tehdä on, että matkustaja kääntää päänsä kuljettajan olkapään sille puolelle, mihin kaarretaan ja katsoo ikäänkuin kuljettajan olan yli. Vielä parempaa on rento raskas liikkumattomuus. Lisäksi pitää välttää äkkinäisiä liikkeitä.
Ylimääräinen liikkuminen yleensä karisee sitä mukaan kun henkilö saa kokemusta kyydissä olosta.
Pysähtyminen onkin hankalaa
Pyörä on haavoittuvimmillaan pysähtymisen hetkellä, koska gyroskooppivoimat eivät enää pidä sitä pystyssä, vaan se on silloin kokonaan kuljettajan omien voimien ja koordinaation varassa. Kyydittävät ohjeistetaankin olemaan liikkumatta ja pitämään jalkansa jalkatapeilla kunnes saavat luvan nousta kyydistä - ja taas samalle puolelle kuin kyytiin tullessaankin. Sekä ilman mitään äkkinäisiä liikkeitä.
Merkkikieltä, merkkikieltä
Kuljettajalle ja kyydittävälle muodostuu ajan myötä oma merkkikielensä sille, miten missäkin tilanteessa toimitaan. Yksinkertaiset käsi- tai koputusmerkit kuten "nyt saat tulla kyytiin" tai "nyt voit nousta pois" sekä "pysähdy, nyt haluan pitää paussin" tai "kaikki hyvin", kannattaa sopia etukäteen. Se helpottaa matkallaoloa muutenkin, kun kyse on aina kahden ihmisen välisistä kompromisseistä. Mutta se tekee erityisesti liikkeellelähdöt ja pysähtymiset vakaammiksi.
Kypäräpuhelimitse asiat tietysti hoituvat helpommin, mutta kaikki eivät edes halua moisia, sillä hiljaisuus kertoo omia pieniä tarinoitaan moottoripyöräillessä.
Muuta pientä
Kaksin ajaminen vaatii oman opettelunsa, joten on turha kuvitella olevansa Casey Stoner kaksi päällä ajaessaan. Maltti mukaan ajaessa, silloin matkustajallakin on mukavampi ja turvallisempi olla.
Vaikka pyörän jarrut olisivat miten hyvät ja tehokkaat tahansa, ja vaikka osaisit käyttää niitä parhaalla mahdollisella tavalla niin pysähtymismatka kasvaa joka tapauksessa, kun painoa tulee matkustajan verran lisää.
Onko sinulla hyviä ajatuksia / kokemuksia kaksi päällä ajamisesta ja matkustajan opettamisesta? Jos, niin kerro meille muillekin.