MotoJyskyssä tehtiin pari vuotta sitten sukupolvenvaihdos, kun yrityksen ja sen ajokoulutusten perustaja Jyri "Jysky" Tengman jäi toiminnasta sivuun, ja hänen poikansa, pitkään ajokouluttajana ja oppaana mukana ollut Otto Tengman otti yrityksen hoitoonsa.
Jysky on tehnyt uraauurtavaa työtä ajokoulutusten suhteen sekä asvaltilla, hiekalla, soralla että offroad-ajossa. Mikä MotoJyskyssä on muuttunut sen jälkeen, kun sinä olet ottanut vetovastuun?
– Olemme vähän uudistaneet koulutustamme ja palvelujamme, koska maailma on aika paljon muuttunut. Tietysti on myös näkemyseroja, kun mies puikoissa muuttuu, mutta perusasiat ovat samalla pohjalla.
Edelleen yritämme auttaa siinä, että moottoripyöräily olisi mahdollisimman turvallista, ja että kuskit osaisivat nauttia näistä lajeista. Moni ei itsenäisesti keksi, mitä kaikkea pyörällä voi tehdä, että motivaatio ajamiseen säilyisi, ja voisi oppia uutta. Sillä tavalla perusta toiminnallemme on edelleen sama, Otto Tengman sanoo.
Sinulla on ilmeisesti myös laajempaa osaamista moottoripyöräilystä?
– Se on totta. Olen harjoitellut paljon laajemmin offroad- ja adventurepuolen juttuja, joten meillä on mahdollisuus järjestää varsin erilaisia koulutuksia.
Talvitreeniä Honda CRF 300 Rallylla.
Toki asvalttipuolen koulutus on samalla pohjalla kuin aiemminkin, koska se on todella hyvä. Ja sama ajorata on ollut meillä käytössä jo Jyskyn aikana. Jysky on tehnyt erittäin hyvän ja toimivan tuotteen. Toki pyrimme aina parantamaan, Otto Tengman pohtii.
– Riihimäen ympäristössä meillä on nykyään Lopen puolella adventure- ja offroad-ajoon sopivia harjoitusalueita.
MotoJysky on järjestänyt jo vuodesta 2003 lähtien Saariselällä kesäisin monipäiväisiä adventure- ja endurosafareita. Miten Saariselän tapahtumat muuttuvat?
– Lapissa meillä on käytössä pitkälti sama setti kuin aiemminkin eli kolmepäiväiset adventure- ja endurosafarit jatkuvat ennallaan, jonkin verran on tulossa uutta reittiä.
– Kokonaan uusi juttu, joka toteutetaan tulevana kesänä ensi kerran, on kahden päivän mittainen kevyemmän tason "Poronkusema"-endurosafari. Se on fyysisesti kevyempi, kuin sitä seuraava kolmen päivän endurotapahtuma, mutta sille on myös huomattavasti matalampi kynnys osallistua. Sinne pystyy lähtemään jopa sellainen, joka ei välttämättä omista omaa pyörää, mutta on sen verran pohjia, että pystyy ajamaan enduropyörällä.
Kesäistä asvalttiajo-opetusta: väistö.
Kahden päivän safarille riittää pohjaosaamiseksi se, että käy meillä pari Enduro Start -kurssia. Sen jälkeen pystyy lähtemään mukaan Saariselälle. Lisäksi näiden kurssien aikana opettaja pystyy päättelemään, onko kuskilla valmiuksia lähteä Lappiin vai ei. Monesti sellaisilla, jotka ovat kiinnostuneita, on myös hyvä valmiudet, Otto Tengman kertoo.
Entä sitten adventurepuoli Lapissa?
– Olemme jatkuvasti kehittäneet sitä. Ensi kesän adventuresafarin osalta on tarkoitus ajaa porukkaa sisään maaston erityispiirteisiin. Se on niin erilaista; jos on vähän ajokokemusta, ei välttämättä osaa lukea reittiä.
Olemme muokanneet ajopäiviä siten, että lähdemme vähän kevyemmin liikenteeseen. Meillä on myös erilaisia ryhmiä, koska ihmisissä on isoja eroja. Toiset haluavat, että pyörällä, jolla osallistutaan, on mukava ajaa asvaltilla, ja reitit ovat siten kevyempiä ja niiden mukaisia. On kuitenkin muistutettava, että kyseessä on safari, jossa halutaan antaa osallistujille lisäarvoa ajamalla luvanvaraisia reitistöjä, eli maastoa, mutta enduroreitit ovat silti erikseen.
Kuva adventuresafarilta Lapista.
Jaetaanko osallistujat enduropuolellakin ryhmiin?
– Kyllä, endurosafareillakin jaamme osallistujat etukäteiskyselyllä selvitettyihin tasoryhmiin.
- Yksi vahvuuksistamme on, että meillä on hyviä oppaita. Siksi voimme tarjota laajemmin safareita tai koulutuksia ja laatia asiakkaillemme erilaisia vaihtoehtoja. Olemme tehneet oppaidemme kanssa paljon yhteistyötä ja kehittäneet yhdessä tätä toimintaa ja kouluttamista ja safarien vetoa siihenkin suuntaan, että meillä on paremmat valmiudet tehdä erilaisia juttuja.
Miten paljon oppaita teillä Lapin safareilla on?
– Meillä on kaikkiaan 20 opasta Lapissa. Se mahdollistaa sen, että ryhmäkoot ovat pieniä, maksimissaan 5- 8 henkilöä, ja osallistujat saavat myös henkilökohtaista opetusta halutessaan safarin aikana.
Vieläkö Lapin safareilla on tilaa?
– Aikaisimmin täyttyy yleensä varsinainen kolmen päivän ISNE-endurosafari, mihin osallistuvat kokeneimmat endurokuskit, mutta muihin ryhmiin pystyy vielä ottamaan aika paljon porukkaa, Otto Tengman kertoo.
Kuva adventure-kurssilta. Vetäjänä Otto Tengman (kuvassa vasemmalla).
– Meillä on valitettavasti käynyt markkinoinnin osalta virhe siinä, että adventure-safareista on otettu tosi näyttäviä kuvia, ja sitten kun ihmiset ovat jakaneet niitä, niin monelle on tullut niistä sellainen kuva, että kyse on niin hurjasta reissusta, ettei niitä pysty ajamaan.
Todellisuudessa reitit ovat koko ajan olleet tehtyinä sellaisiksi, että ne sopivat mahdollisimman monelle, joka haluaa ajaa maastoa, Tengman myhäilee.
Onko teillä tarjolla valmiita kokonaispaketteja Lapin safareille?
– Meidän kauttamme voi varata majoituksen erikseen. Majoituspalvelu on nyt rakennettu paremmin kuin aiemmin. Se on meitä varten tehty, ja sisältää tosi hyvät pyörien säilytys- ja huoltotilat ja pesupaikat sekä erikseen varustehuoneet.
On todella kätevää asiakkaiden kannalta, kun voi tulla ja jättää heti pyöränsä ja varusteensa paikalleen ja mennä puhtain kamppein kypäräkaljalle ja majoittumaan ja samalla tavalla aamulla liikenteeseen.
Pakettiin kuuluvat aamiainen ja illallinen sekä omat saunavuorot. Lounaat syödään maastossa pätevän catering-palvelun avustamina.
Adventuresafarilla Saariselän maisemissa luvanvaraisilla reiteillä.
Tällekin vuodelle tulee taas hienoja ja hyviä Hondan ja KTM:n pyöriä vuokrattaviksi Riihimäen koulutuksiin ja safareille. Jos haluaa, niin meiltä voi rajoitetusti vuokrata safareille hyviä kurssipyöriä. Riihimäen kursseilla pyörien vuokraus on yleistä. Kurssilla pääsee tutustumaan pyöriin paljon paremmin kuin normaalikoeajossa. Jos esimerkiksi on katumotoristi ja vuokraa kurssille adventure- tai enduromoottoripyörän, niin kurssilla saa kyllä hyvän tuntuman siitä, kokeeko jutun omakseen vai ei, Otto Tengman päättää.
Lisätietoja MotoJyskyn koulutuksista ja Lapin safareista heidän kotisivuiltaan täällä.