Slovakialainen Roman Nedielka muutti vuonna 2017 Indonesiaan, Jakartaan, joka on tunnettu liikennekaaoksestaan. Aiemmin hän oli asunut kaupungeissa, joissa julkinen liikenne oli hyvin järjestetty (Lontoo, Singapore), tai kaupungeissa, joissa oli loistava tieverkko isojakin autoja varten (Dubai). Jakartassa auto oli hyödytön, koska sen kanssa jumiutui tunneiksi ruuhkaan.
Silloin mies hankki Zero FX -sähkömoottoripyörän, joka muutti hänen elämänsä. Ajo ruuhkissa sujui mukavasti autojen välistä ajellessa ja pyörän offoroad-ominaisuudet olivat edukseen kuoppien täyttämillä kaduilla.
Roman joutui suorittamaan mp-kortin bensapyörällä, ja oman kertomansa mukaan havahtui silloin siihen, miten ylivertaisia sähkömoottoripyörät ovat niihin verrattuna.
Miten murtaa myytit?
Hän ehti ajaa FX:llä pari vuotta ja huomasi, että ihmisillä oli täysin vanhentuneita käsityksiä siitä, miten helppokäyttöisiä, -huoltoisia ja -ladattavia ne olivat. Siten hän alkoi pohtia, miten murtaa vanhat myytit.
2019 hänellä heräsi ajatus ajaa sähkömoottoripyörällä ympäri maailman. Omista kokemuksistaan hän sai luottoa siihen, että se olisi mahdollista. Samalla se olisi paras mahdollinen käytännön esimerkki sen osoittamiseksi, miten valmista teknologiaa sähkömoottoripyörät ovat.
Roman myös tajusi, että ainoa tapa todistaa sähkömoottoripyörien helppokäyttöisyys ja luotettavuus, olisi ajaa yksin, täysin soolona, ilman apujoukkoja.
Perinpohjaista suunnittelua
Mies on ammatiltaan konsultti, joten hän lähestyi asiaa hyvin strukturaalisesti. Laati strategian ja projektisuunnitelman, joka perustui kolmeen pilariin: kuskiin, pyörään ja reittiin. Pompoteltuaan suunnitelmaa kavereillaan ja muissa teknologiayhtiöissä, hän päätti kolme perusasiaa:
1. Ei sponsoreita tai sisällöllä rahastamista (varoittavana esimerkkinä Long Way UP -tv-sarja, joka putosi dramatisoinnin loukkuun, eikä kertonut mitään sähkömoottoripyöristä).
2. Täysin soolona. Aivan todistaakseen luottamuksensa ja uskonsa sähkömoottoripyörien teknologiseen kypsyyteen. Ilman tukea matkassa jopa planeettamme kaukaisimmilla seuduilla.
3. Ympäri maapallon vievä reitti olisi äärimmäinen testi kenelle tahansa kuljettajalle tai ajoneuvolle.
Korona sulki rajat
Roman alkoi valmistautua matkaan, mutta sitten iski korona-pandemia 2020 ja rajat sulkeutuivat. Hän käytti ajan hyödykseen, ja ajoi kokeilumielessä matkan Jakartasta Balille (1600 km) FX:llään, pyörällä, jonka range on 100 km latauksella. Sen ajettuaan hän tiesi voivansa ajaa maailman ympäri DSR-mallilla, jonka ajomatka latauksella voi olla jopa 300 km.
Lopulta keväällä 2023 viimeinenkin maa avasi rajansa. Zero oli lisäksi julkistanut parannetun, DSR/X-mallin matkapyörästään.
Roman otti lomaa töistään ja lähti Jakartasta heinäkuun 10. päivä 2023. Hyvin tehty suunnittelu tuotti tuloksia, ja matka eteni 300-350 km päivävauhdilla Jaavan ja Sumatran ruuhkaisilla teillä. Myös ajomatka latauksella osoittautui luvatuksi.
Matka ei ollut pelkkää päivänpaistetta, vaan Malesian jälkeen matkalla Thaimaaseen alkoi sadekausi olla huipussaan, ja neljä seuraavaa viikkoa Roman ajoi sateessa Laosin kautta Kiinaan asti. Pelko märistä olosuhteista haihtui sateessa ja mutaisilla teillä.
Kiinasta matka jatkui Kazakstaniin, joka on tunnettu pitkistä välimatkoistaan poikki autiomaiden ja ilman merkkiäkään asutuksesta. Oikeanlaisella suunnittelulla hän ylsi kuitenkin yli 200 km päivämatkoihin. Matka jatkui maasta Eurooppaan laivakyydillä pitkin Kaspian merta.
Latausverkostoa ja byrokratiaa
Euroopan läpiajo oli helppoa, kiitos hyvän latausverkoston. Hän pystyi hyödyntämään pikalatausasemia ja ylsi jopa 500 km päivämatkoihin.
Lontoosta Roman lensi pyörineen New Yorkiin ja prosessiin kului 3 viikkoa suunnitellun 5 päivän sijaan, kiitos päästövaatimusselvitysten, vaikka hänen pyöränsä oli sähkömoottorinen. USA:ssa taas latausinfraa oli harvassa. Kiitos tullien ja hallinnollisten viivytysten hän joutui ajamaan USA:ssa talvella; lumessa ja jäätävässä kelissä. Testi oli kova sekä pyörälle että miehelle.
Los Angelesista matka jatkui Sydneyhin Australiaan, jonka lämpö tuntui mukavalta hyisen USA:n jälkeen. Hän suunnitteli reittinsä maassa siten, että haastoi pyörän ominaisuuksia. Hän ajoi takamailla 250+ km vetoja täydessä tyhjyydessä. Pakollinen käyntikohde oli Ulurun Punainen Kivi, minne yksikään sähkömoottoripyörä ei aiemmin ollut löytänyt tietään.
Australiassa Roman laittoi pyöränsä laivakyytiin Timor Lesteen, joka sijaitsee samalla saarella kuin Indonesia. Siitä oli sitten mahdollista ajaa kotiin.
Matkaa reissussa kertyi 66 000 kilometriä, mutta Zero DSR/X:n mittariin vähemmän, sillä merimatkat vähensivät ajettua matkaa 24 000 kilometrin verran.
Pyörä selvisi matkasta hyvin, vaikka sitä pakattiin ja kuljetettiin laivoilla ja lentokoneilla viikokausia.
Roman otti projektin kuin työnä: hänellä oli selkeät joka-aamuiset valmistautumiset ja lopullinen päiväsuunnnitelma päivän päämäärän ja välilatausten suhteen. Latauspaikkojen löytäminen oli helppoa. Joka hotellilla on jonkinlainen sähköpistoke, ja 95 % asiassa ei ollut ongelmaa.
Hän ei varannut hotelleja etukäteen, joten pystyi menemään muualle, jos sähkönsaannissa oli ongelmia. Päivän aikana latauksen pystyi tekemään ystävällisten ihmisten luona, kaupoissa, ravintoloissa, jopa juna-asemalla Kazakstanissa.
Matka kesti 7 kuukautta, ja mies piti itsensä hyvässä kunnossa käymässä salilla, missä mahdollista ja käytti lisäravinteita. Vasta Timor Lestessä hän sairastui viikoksi kuumetautiin.
Hyvät ja helpot asiat:
- lataaminen ei ollut ongelma, akku ei koskaan tyhjentynyt kiitos hyvän suunnittelun.
- pyörän kanssa ei ollut mitään ongelmia koko matkan aikana. Vain renkaitten, vetohihnan ja jarrupalojen normaalia kulumista ja vaihtoja.
- keho ei pettänyt miestä koko aikana, gluteiini-intoleranssista ja sen aiheuttamista rajoitteista huolimatta. Vaikka hän välillä söi viikkokausia pelkkää suklaata ja perunalastuja.
Haasteet:
- tulliviranomaiset: aikaa ja rahaa kului paljon turhaan USA:ssa ja Kiinassa.
- sää oli todellinen haaste: sade, vahvat tuulet ja lumi. Huonot kelit johtuivat osaksi lähdön viivästymisestä, joten hän joutui ajamaan sadekautena, talvioloissa ja huippukuumuudessa.
Maailman ensimmäinen soolona sähkömoottoripyörällä tehty Maapallon ympäriajo on avannut Roman Nedielkalle ovia myös uusiin seikkailuihin. Hänen suunnitelmiinsa kuuluu perustaa e-mobility yrityshautomo Kaakkois-Aasiaan, joka perustaa toimintansa hänen matkalleen. Lisäksi mies lupaa jatkaa seikkailujaan tulevaisuudessakin.
Roman Nedielkan matkan sivustolle pääset tästä. Lähde: Zero.