Oheinen MP Slidewaysin tuottama video pureutuu moottoripyöräilyn tärkeimpään yksittäiseen asiaan: ajoasentoon, sen rakentamiseen ja hallintaan. Annetaan pidemmittä puheitta puheenvuoro Tommi Lumiaholle. Kannattaa katsoa myös itse video.

Tommi Lumiaho:

"Kaikkein tärkein asia moottoripyöräilyssä on ajoasento. Oikea ajoasento mahdollistaa onnistumisen kaikessa muussa ajamisessa.

Hallinnan menettämisistä ja ulosajoista on saatu lukea tänä vuonna melko paljon. Pyörän hallinta on menetetty – mutta miksi? Videolta katsottuna toiminta näyttäisi miltei tahallliselta. Hallinta on menetetty, koska on menty lukkoon: on tullut hartialukko ja katse on kiinnittynyt sinne, mihin EI haluttaisi ajaa. Tilanne näyttää ulkoa siltä, että se ei edes yritä!

Videolla puhutaan katupainotteisesta ajoasennosta – maasto- ja RR-ajo erikseen. Kaikki lähtee kuitenkin tästä."

Ajoasennon osa-alueet

"Ajoasennossa on kaksi osa-aluetta. Ensimmäinen niistä on tuki, moottoripyörässä on oltava hallitusti kiinni: kiihtyvyys, pysähtyminen ja suunnanvaihto tapahtuvat moottoripyörällä tosi nopeasti, jos niin haluaa tai osaa.

Pyörästä pidetään kiinni jaloilla. Ensin jalat jalkatapeille mahdollisimman tukevasti päkiöillä tai jalan keskiosalla sekä mahdollisimman lähellä pyörää. Jos tarvii paljon kallistusvaraa, kannattaa käyttää päkiöitä.

Sitten puristetaan polvilla ja reisillä tankista. Oikea paikka istua riippuu pyörästä ja sen tankin muodosta. Tavoitteena on löytää asento, jossa on helppo pitää tankista kiinni, jalat pääsevät hyvin tankin ympärille.

Jos asia on uusi, kannattaa aloittaa hallinnan opettelu ylipuristamalla - tankki ei mene puristuksesta rikki. Sitten voi höllätä, kun asia muuttuu rutiiniksi."

Rentous

"Se, että vain puristetaan jaloilla, ei riitä. Tuen lisäksi pitää samalla olla rento yhtä aikaa. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että haluamme pitää kätemme mahdollisimman rentoina ajon aikana.

Ihmisen liskoaivot ovat se, joka tuottaa reaktion vaikeassa tilanteessa, ja moottoripyörällä ajamiseen liskoaivot eivät sovellu lainkaan, niiden tuottamat refleksit ovat usein vääriä. Evoluution alkuhämärissä ei ollut moottoripyöriä, siksi tarvitaan harjoiteltuja toimintamalleja sen sijaan, että pitää jäpitettäisiin käsillä täysillä voimilla kiinni ohjaustangosta.

Kun rentoutamme kätemme, viestitämme samalla koko aivojärjestelmälle, ettei meillä ole mitään hätää, joten kroppa ei ole stressitilassa eikä tee vääriä refleksejä, kun pidämme merkittävimmät toimintavälineemme rentoina.

Kädet eivät pysy rentoina esimerkiksi jarrutettaessa, jos emme ymmärrä, että meidän täytyy tukea asentoamme keskikehon lihaksillamme.

Jaloilla pitää pitää pyörää niin hyvin kiinni, että sitä voi heiluttaa vaikka kuinka villin näköisesti. Niin vahvasti, että pyörä on hallussasi, eikä toisin päin.

Kyse on aivojen uudelleenohjelmoinnista. Samoin kuin ennen työhaastattelua pari syvää palleahengitystä kertoo aivoille, että kaikki on hyvin.

Moottoripyörä on laitteena sellainen, että jos jotain tapahtuu, tapahtuu hyvin nopeasti. Siinä tilanteessa ei ole aikaa ajatella itseään ulos tilanteesta, vaan toimintamallit pitää olla valmiina, etukäteen käytettävissä.

Sen lisäksi, että kädet ovat rentoina, ne eivät saa olla suorana. Jos kädet ovat suorana, ne eivät tosiasiassa ole rentoina.

Pyörän eturengas elää koko ajan. Itse asiassa molemmat renkaat elävät ja hakevat koko ajan ajaessa. Puhutaan autobalanssista, eli renkaat pyrkivät tasapainoon. Se häiritsee kuskia varsinkin pehmeällä alustalla, ja varsinkin hiljaisessa vauhdissa parkkipaikkatilanteissa, kun vähän jännittää jo valmiiksi. Ja sitten, jos ollaan kurvissa, joka pelästyttää, ja mennään ihan lukkoon, niin emme pysty edes ohjaamaan pyörää enää. Ajamme ulos. Ja silloin sattuu tosi pahasti."

Tällainen on oikea ajoasento, toteaa Tommi Lumiaho: pyörän hallinta polvilla ja reisillä, rennot kädet ja tuki keskivartalosta. Ohjaus katseella sinne, minne halutaa mennä.

Tällainen on oikea ajoasento, toteaa Tommi Lumiaho: pyörän hallinta polvilla ja reisillä, rennot kädet ja tuki keskivartalosta. Ohjaus katseella sinne, minne halutaa mennä.

Perussääntö

"Jaloilla kiinni pyörästä, ja keskivartalolla tuki sekä rennot kädet.

Videolla kerrotaan myös, miten selvittää ovatko kädet suorat vai rennot ja miten johdetaan lopulta hyvä ajoasento.

Pitkällä matkalla ajoasento voi välillä elää, mutta heti, kun yhtään mitään täytyy tehdä, on syytä palata oikeaan ajoasentoon. Jos pitää hidastaa, kiihdyttää tai vaihtaa suuntaa esimerkiksi ohittaessa, tai kaarteeseen tultaessa, tai jos väistät jotain, oikea asento on ainoa, millä pystyt ajamaan pyörää. Muuten homma menee taisteluksi, joka pahimmillaan epäonnistuu traagisesti."

Salainen kolmas ainesosa?

"Mikä on salainen kolmas asia, joka liittyy ajoasentoon? Katseen käyttö.

Moottoripyörä ohjautuu sinne, minne katsomme. Siksi on syytä katsoa kauas sinne, minne haluamme mennä. Katseen tehtävä on etsiä tilaa ja ajolinja. Jos tulee tiukka paikka, sinne katsotaan ensin ja sitten katsotaan sinne, minne halutaan lähteä.

Ei jäädä katsomaan tiukkaa paikkaa, koska jos niin teet, ajat päin sitä. Katse kauas sinne, minne halutaan mennä, sillä haetaan tilaa. Se ei ole pyörän edessä, vaan kaukana. Kyse on tässäkin tavasta, millä uudelleenohjelmoitte aivonne ajatukseen, että meillä on tilaa.

Kun katsotte pitkälle, minne haluatte mennä, niin teidän kehonne tajuaa, että meillä on tilaa," Tommi Lumiaho päättää. 

Voit katsoa oheisen videon myös täällä.