Moottoripyöräilyn erityisongelmiin on olemassa monenlaisia valmiita teknisiä ratkaisuja. Kaikkiin ei välttämättä aina ole varaa, ja jotkut pystyy hoitamaan yksinkertaisin ja edullisinkin keinoin.

8. Sivuseisontatuen levitin tai alusta

Aina välillä pysäköintipaikaksi on tarjolla vain pehmeä nurmi- tai hiekka-alusta, joten tiedät kyllä, miten käy: asetat pyöräsi sille, ja sivuseisontatuki uppoaa kuin veitsi voihin. Paitsi jos sinulla on käytössäsi sivuseisontatuen levitin tai alusta, joka jakaa pyörän jalan painon laajemmalle alueelle. 

Handy oli kätevä kotimainen sivuseisontatuen alusta, jossa oli riittävästi pinta-alaa pitämään pyörä pystyssä melkein missä vain.

Handy oli kätevä kotimainen sivuseisontatuen alusta, jossa oli riittävästi pinta-alaa pitämään pyörä pystyssä melkein missä vain.

Handy (kuvassa) oli kätevä kotimainen sivuseisontatuen alusta, jossa oli riittävästi pinta-alaa pitämään pyörä pystyssä melkein missä vain. Harmi, että sitä ei enää ole myynnissä. Kätevää siinä oli erityisesti naru, jonka voi kiinnittää ohjaustankoon ja jolla voi sitten lähtiessään vetää Handyn ylös, kietoa narun sen ympärille ja laittaa sen sopivasti ajoasun taskuun. Aiheesta lisää tässä: Handy: uusi kätevä kotimainen sivuseisontatuen alusta ylösvetonarulla varustettuna

Muitakin ratkaisuja tietysti on, esimerkiksi pieni vanerinpala (joita joskus jaetaan kokoontumisajoissa) kulkee niin ikään kivasti ajotakin tai -housujen taskussa. Myös sopivan kokoisen litteän kiven tai puunpalan voi paikan päältä etsiä sivujalan alle. Hätätilassa myös liiskattu muovipullo tai litistetty alumiininen virvoitusjuomatölkkikin käy.

Saatavilla on tietysti myös mallikohtaisia sivujalan levittimiä, jotka asennetaan kiinteästi jalan päähän.

7. "Hätäapupakkaus"

Hätäapupakkaukseen kuuluu asioita, joita aina pitäisi olla prätkässä mukana. Näitä ovat riittävän pitkä pätkä rautalankaa, muutama pyörän sulake, nippusiteitä, sähkömiehen teippiä, ilmastointiteippiä sekä muutama sähköjohdon pätkä. Jos ajattelee varustepuolta, niin neula ja vahvaa lankaa eivät ole huono lisä narusta puhumattakaan.

Monitoimilinkkuveitsihän matkassasi on joka tapauksessa mukana, eikös?

Pikku rasia, mihin säilöä pakkauksen tavarat, on kätevä.

6. Visiirin teippaus

Shoein Hornet 2 adventurekypärä varustettuna Transitions Opticalin fotokromaattisesti eli valon määrän mukaan tummuvalla visiirillä. Tässä visiiri vaaleimmillaan.

Shoein Hornet 2 adventurekypärä varustettuna Transitions Opticalin fotokromaattisesti eli valon määrän mukaan tummuvalla visiirillä. Tässä visiiri vaaleimmillaan.

Jos olet matkassa paljon sellaiseen aikaan, että aurinko paistaa täydellä teholla silmiisi tai hankalasti matalalta ilta-auringossa, liialta valolta voi suojautua tummennetulla kypärän visiirillä tai jos kypärässäsi on erillinen aurinkovisiiri, jonka korkeutta voi säätää. Viimemainittu ratkaisu toimii myös melko hyvin aurinkovarjostimena ilta-auringossa.

Jos sinulla ei ole tällaista kypärää, voit hätätilassa peittää visiirin yläosan esimerkiksi mustalla ilmastointiteipillä, jolloin saat siitä ikään kuin aurinkovarjon silmillesi. Teippiä ei kannata vetää liian alas, ettei näkökenttä peity.

Kun valoa on vähemmän, voit irrottaa teipin ja kiinnittää sen vaikka kypärän takaosaan odottamaan uutta käyttöä, jos liimapinta mahdollistaa sen.

5. Jätesäkki hätävarusteena

Jätesäkin pitäminen mukana reissulla saattaa kuulostaa hätävarjelun liioittelulta, mutta sillä on puolensa. Ensinnäkin, jos eksyt prätkällä kirppikselle tai ajovarustekauppaan ja teet sieltä elämäsi hankinnat, niin miten kuljetat ne kotiisi, jos laukkusi ovat jo täynnä? Jätesäkkiin mahtuu aika mukavasti tavaraa, ja saat sen sidottua kiinni takaistuimen tai tavaratelineen päälle mukanasi olevilla naruilla tai hihnoilla.

Säkkiä voi käyttää myös sadevarusteena. Vaikka nykyiset ajoasut pitävät kohtuullisen hyvin vettä, poikkeuksiakin on, ja jos vedenpitävä asukerros on jäänyt matkasta, vesi tulee tietysti läpi.

Kastuminen voi olla vaarallista kylmällä kelillä, ja jos jostain syystä on pakko jatkaa matkaa, riskinä on hypotermia.

Jätesäkki siis esiin. Siihen reiät päälle ja käsivarsille ja sitten pukemaan ylle. Mutta huom: säkki pitää pukea takin alle, ei päälle. Säkki ei välttämättä kestä ajoviimaa ryhmyisen ajoasun päälllimmäisenä kerroksena, mutta sisäpuolella se pysyy ehjänä ja muodostaa samalla lämmittävän kerroksen, joka voi jopa pelastaa henkesi. Säkkihän ei pidä kuivana kuin yläruumiisi, mutta parempi sekin kuin ei mitään.

Tässä yhteydessä pitää muistaa myös muovikassit: vetämällä kassin kummankin ajokengän peitoksi ja teippaamalla ne tai köyttämällä pussien suut kiinni säären ympärille pysyvät myös jalat kuivina. Kannattaa vain muistaa, että muovikassin pohja ei kestä ehjänä kovin pitkää kävelymatkaa.

4. Sanomalehtien auvoa

Vaikka sanomalehti alkaa jo olla melko harvinainen näky, eikä kukaan raahaa niitä mukanaan, niistä on monenlaista hyötyä. Huoltoasemilta ja tavarataloista löytyy vielä vanhoja sanomalehtiä ja ilmaisjakelulehtiä, joita voi hyödyntää hätätilanteessa.

Ensinnäkin sateessa ajosaappaat saattavat kastua joko vuotojen takia tai sitten vesi vain valuu yläkautta lahjetta pitkin saappaan sisälle. Niiden kuivuminen saattaakin sitten kestää pahimmillaan päiväkausia.

Sanomalehtiä voi käyttää saappaiden kuivaamiseen. Revit vain lehdestä sivuja, teet niistä palloja, ja tunget buutsisi niin täyteen paperia kuin mahdollista. Sanomalehtipaperi imee mukavasti kosteutta, ja voit uusia käsittelyn, jos tarpeen. Vaikka saappaat eivät kuivuisikaan täydellisesti, on ne kuitenkin käsittelyn jälkeen huomattavasti mukavampi kiskoa jalkaan kuin läpimärkinä.

Lisäksi sanomalehtien käyttö lämmöneristeenä on vanha kikka. Jos olet kevyin ajovarustein matkassa ja kylmä ilma yllättää, voit tunkea ajoasusi alle sanomalehtiä kerroksittain. Erityisesti rintakehä, vatsa, ja genitaalialueet kiittävät. Paperia voi laittaa myös puvun taskuihin, reisien kohtaan – kaikkialle, missä voi saada ne pysymään paikoillaan. Lehdet toimivat erinomaisena lämpöeristeenä ja osa myös sateen tuomasta kosteudesta imeytyy niihin eikä välttämättä pääse läpi.

3. Höyrystyvä visiiri kirkkaaksi

Kypärän visiiri saattaa höyrystyä erilaisissa olosuhteissa ja heikentää näkemistä. Huurtumaton pinlock-lisävisiiri kypärän varsinaisen visiirin sisäpuolelle on hyvä ratkaisu, mutta sekään ei aina toimi sataprosenttisesti. Siitäkään huolimatta, että kypäränvalmistajat tiedostavat hyvin ongelman olemassaolon ja varustavat kypärät yleensä hyvin tuuletusjärjestelmin.

Yksinkertaisin tapa on avata hieman visiiriä raolleen: lisätuuletus yleensä riittää kuivamaan sisäpuolen huurut. Toisaalta, jos on tarpeeksi kylmä, ajaminen voi tällöin tuntua epämiellyttävältä, kun kylmä viima tunkee kypärän sisäpuolelle.

Visiirin kostumista voi myös pyrkiä estämään erilaisin kemiallisin ratkaisuin, pinnoiteainein ja anti-fog-suihkein, jotka on suunniteltu poistamaan ongelmaa.

Mikäli näitä ei ole matkassa, yksi mahdollisuus on kokeilla sylkäistä visiirin sisäpintaan ja kuivata se mikrokuituliinalla. Syljen entsyymit pitävät visiirin kuivana, mutta vain lyhyen matkaa. Hätä ei tietysti lue lakia, jos näkyvyys on heikko. Voit myös kokeilla hieroa ohuen kerroksen perinteistä käsisaippuaa visiirin sisäpintaan.

Hihnoilla voi luotettavasti kiinnittää vedenpitävät säkit pyörän kyytiin.

Hihnoilla voi luotettavasti kiinnittää vedenpitävät säkit pyörän kyytiin.

2. Lastiverkko tai hihnoja

Tavaratilan riittävyys on perinteisesti ongelma prätkäreissuilla. Taka- ja sivulaukkuihin mahtuu yleensä mukavasti tavaraa. Joskus kuitenkin haluaisi ottaa enemmän tavaraa matkaan, jos reissu on pidempi.

Yksi ratkaisu on lastiverkko, jonka alle saat mahtumaan vedenpitävissä säkeissä tavaraa mukavasti takatarikalle tai takaistuimen päälle, jos sinulla on takalaukku.

Lastiverkossa on myös riskinsä: se saattaa venyä vauhdissa ilmavirran riepottelemana, joten kannattaa seurata, etteivät tavarat lipsahda sen alta pois.

Venymisen vuoksi käytän itse mieluummin hihnoja, jotka kestävät miltei mitä tahansa ja oikein käytettynä lukitsevat tavarat todella hyvin paikalleen.

1. Yllätysvalmis mieli

Prätkäreissulla, varsinkin mitä pidempi se on, kaikki asiat eivät suju lainkaan niin kuin olettaa. Se on myös osa moottoripyörällä ajamisen rikkautta. Joten ole valmiina kaikenlaisiin yllätyksiin.

Sade ei estä moottoripyöräilyä. Tärkeintä on yllätysvalmis, positiivinen mieli.

Sade ei estä moottoripyöräilyä. Tärkeintä on yllätysvalmis, positiivinen mieli.

Vaikka jotain hankalaa tapahtuukin, kuten vaikkapa renkaan tai taka-akselin laakerin rikkoutuminen, asiat järjestyvät yleensä tavalla tai toisella niin kauan kuin ihmisille ei satu mitään.

Asiat kannattaa ottaa asioina ja pyrkiä toimimaan selkeästi ja tehokkaasti niiden selvittämiseksi. Onneksi ovat matkapuhelimet, kaverit ja Googlen kartta- ja hakutoiminnot.

Ja yleensähän myönteisiä yllätyksiä ja asioita tapahtuu joka tapauksessa reissun päällä enemmän. Kauneus on tässäkin asiassa katsojan silmissä! 

Aiheesta aiemmin:

SUNNUNTAI 28.5.2023 13:11

Prätkällä ajamaan sateella? Viisi käytännön vinkkiä mukavampaan ajoon

TIISTAI 12.6.2018 10:13

Handy: uusi kätevä kotimainen sivuseisontatuen alusta ylösvetonarulla varustettuna

TORSTAI 14.4.2016 09:28

Kahdeksan asiaa, jotka tekevät moottoripyörällä sateessa ajamisesta helpompaa

TIISTAI 29.12.2015 13:28

MP-parisuhdeterapiaa: Kahdeksan asiaa huomioitavaksi kun mietit kesän lomamatkaa vaimosi kanssa

TORSTAI 20.2.2014 09:43

Kahdeksan pilkku viisi asiaa, mistä matkamotoristin on syytä huolehtia