Vakuuttamisvelvollisuudesta ovat kuitenkin vapaita sellaiset sähköiset liikkumisen apuvälineet, jotka hyvinvointialue on tarjonnut hoitoratkaisuna välineen käyttäjän liikuntaesteeseen. Jos pyörätuoli tai skootteri on hankittu omakustanteisesti liikkumista helpottamaan, on niillekin tällöin hankittava vakuutus.
Vakuuttamisvelvollisuuden alaisille kulkupeleille tarvitaan vakuutus, kun ajokilla lähdetään liikkeelle. Ilman vakuutusta verme on ajokiellossa, eikä sillä saa ajaa edes rajatuilla yksityisalueilla.
Joka tapauksessa oman vempeleen vakuutustarve kannattaa varmistaa vakuutusyhtiöstä, jos 25/25-sääntö täyttyy. Jos kyseessä on yksittäinen vakuutus, eikä siihen liity mitään kanta-asiakkuutta, kannattanee vakuutus myös kilpailuttaa. Varsinkin skootterien kohdalla voinee miettiä, kannattaako vakuutus katkaista ajokausien välillä.
Vakuutuksen ohella olisi mielestäni varsin siunauksellista miettiä turvallisuusparannuksia sähköisiin vatkaimiin. Alkolukko jokaiseen vuokralautaan on turha toive, mutta kahden käden otteen ohjaustangosta vaativa kytkentä täyden vauhdin saavuttamiseksi olisi varsin helppo toteuttaa.
Nykyinen sähköpyörätuolini kulkee pyydettäessä 10 km / h ja se on minullekin maksimivauhti, jonka pystyy vielä ohjaussauvaperiaatteella ohjaten hallitsemaan. Jalkakäytävien poikittaissuuntaiset halkeamat ja niiden korjaukset määrittävät järkeväksi etenemisnopeudeksi noin 6 km / h. On vielä todettava, että vaikka olenkin musiikkimiehiä, haluan kuunnella rokit rauhassa kotona. Tien päällä haluan edetä aistein avoimin.
Aiheesta aiemmin:
PERJANTAI 17.5.2024 06:05
PERJANTAI 17.5.2024 07:02
KESKIVIIKKO 15.5.2024 09:06
Laki muuttui: testaa netissä, tarvitseeko sähköfillarisi vakuutuksen
PERJANTAI 10.5.2024 09:02