Marko Wiilgin matka alkoi kesäkuun 11. päivä sen verran, että mies kävi poseeraamassa Joulupukin kylässä Rovaniemellä. Totta kai, koska se kuuluu miehen perinteisiin.
Sekin selvisi, että Delhiin oli siinä kohtaa matkaa jäljelllä 5340 kilometriä.
Todo-listassa oli yksi merkittävä täppä ruksimatta: naisystävä Terhi Vanhan huomioiminen. Tähän jäikin sitten yllättäen vähän enemmän aikaa, kun listasta oli puuttunut yksi tärkeä kohta: "hanki viisumi Intiaan".
Joten mies ei päässyt koneeseen Rovaniemen kentällä, vaan ponnistelut siirtyivät seuraavan kolmen päivän ajaksi kahteen asiaan: naisystävän huomioimiseen ja viisumin hankkimiseen sekä tietysti uusien lentojen buukkaamiseen.
Mutta kuten Marko totesi: "Asiat voisivat olla huonomminkin..."
14.6.: "Ladakh, täältä tulemme"
"Varaus lennolle Delhiin tehty ja viisumiongelmat selvitetty, Ladakh, täältä tulemme".
Ladakh on periaatteessa Intian vastine Suomen Lapille. Se sijaitsee Intian pohjoisimmassa kolkassa, ja sen asukasmäärä on suurin piirtein samaa tasoa, noin 200 000. Alue taas on pienempi: kun Lapin pinta-ala on noin 100 000 neliökilometriä, Ladakh on noin 59 000 km2. Ilmasto on miltei yhtä kylmää äärimmäisen korkeuden, 3000 m ja sen yläpuolelle ulottuvien alueiden vuoksi.
15.6. "Dr. Bindeshwar Pathak on mies, jolla on visio"
Ensimmäinen päivä New Delhi Aero City: "Nyt se seikkailu vihdoin alkoi Härmän pojille edellispäivien vastuksista huolimatta. Lento Delhissä oli perillä aamuvarhaisella. Jo aamusella oli selvää millainen keli tulisi olemaan tässä lähes 33 miljoonan asukkaan metropolissa.
Itselläni ei ollut keveämpiä kuteita matkassa kuin mopokamat. Hiukan hikeä pukkasi puolen päivän lähes +40 asteessa. Onneksi hotellin läheltä löytyi shortsit, släpärit ja lenkkarit kohtuuhintaan matkalaiselle: noin 2000 rupiaa eli 24€ yhteensä."
Koska aikaa oli, Marko ja hänen matkakumppaninsa Joni Leikas vierailivat Dr. Bindeshwar Pathakin pystyttämässä Sulabhinn toilettimuseossa.
"Käytiin tutustumassa vessanpönttömuseoon perinteisellä tuk tukilla. Siellä ihmisten jätöksistä oltiin tehty taidetta. Ei tarvinnut erikseen käskeä, ettei hipelöisi teosta."
"Vaikka asia ensi silmäyksellä vaikuttaa oudolta, siinä isketään todellisen terveysongelman ytimeen. Kunnollisen viemäröinnin ja modernien toilettien puute johtaa joka vuosi noin puolen miljoonan lapsen kuolemisen nestehukkaan maastoon ulostamisen vuoksi."
"Tavoitteena on, että jokaisessa Intian taloudessa pitäisi olla vesi-wc nestehukan estämiseksi, ja Pathak on perustanut museon tätä tavoitetta edistääkseen. Museo palvelee opiskelijoita esittelemällä vessojen kehityksen historiallisia trendejä ja auttaa saniteettialan asiantuntijoita oppimaan vanhasta ja ratkaisemaan alan ongelmia."
Museo on voittanut Tripexpert.comin palkinnon kaksi kertaa peräkkäin merkittävänä kohteena. Yli puolella Intian 1,3 miljardin ihmisen väestöstä ei vielä ole vessoja kodeissaan.
Himalayanista kylmät tyypit
"Hotellin lähellä sattui olemaan myös Royal Enfieldin showroom jossa kävimme ottamassa kylmät tyypit 411 Heltaan vain vähän pienempi."
"Sinisen Royal Enfield Himalayanin hinta oli 3283 Yhdysvaltain dollaria, 2997 euroa. Malli eroaa merkittävästi muista RE:n malleista, koska se on tarkoitettu adventure- tai dual sport -moottoripyöräksi.
Malli esiteltiin Intiassa 2016 ja vientiin se pääsi saman vuoden lopulla. Sekä vienti- että kotimaan malleissa on tätä nykyä sähköinen polttoaineen suihkutus sekä ABS vakiona.
Pyörässä on pitkäiskuinen yksisylinterinen ja tilavuudeltaan 411 cm3 öljyjäähdytteinen nelitahtinen SOHC-moottori. Huipputeho on 24,5 hv / 18 kW / 6500 rpm. Maksimivääntöä taas on tarjolla 32 Nm kierrosvälillä 4000-4500 rpm. Vaihteita on viiri. Vuosimalli 2021 toi Google Mapsiin pohjautuvan tripper-navigoinnin ja uudelleen suunnitellun jerry-kannun pitimen.
Pyörä on tunnettu pitkäiskuisesta jousituksesta ja toimivasta alustasta, mutta tehon puutetta on vähän moitiskeltu."
Juttusarja jatkuu...