Moottoripyöräily on hieno tapa tutkia maailmaa, oli kyse sitten matkanteosta tavallisella moottoripyörällä tai adventure-prätkällä. Jos tarve kuljettaa mukana tavaroita on suuri, tai jos haluaa mukaansa myös matkustajan, peräkärry voi olla hyvä vaihtoehto matkatavaroiden kuljettamiseksi. Varsinkin, jos kulku osuu hiekkateille ja huonommillekin pinnoille, kuten vaikkapa metsäteille tai autiomaiden poluille.

Joillekin reissaajille tutkimusmatkan pituutta rajaa vain heidän prätkänsä kuljetuskapasiteetti. Jos ajat kaksi päällä, tilaa ei välttämättä ole paljoa tarvitsemillesi tavaroille kuten teltalle, lisäpolttoaineelle, ruuanlaittovälineille ja itse ruualle. Tämän ongelman ratkaisemiseksi Rod Holmes kehitti Pasq ADV1:n, yksipyöräisen perävaunun.

Se on vaunu, joka kulkee sinne, minne sinäkin pyörinesi, ja siinä on joitakin äärimmäisen nerokkaita ratkaisuja, jotka tekevät siitä uniikin ja sopivan adventureajoon.

Peräkärryn vetäminen moottoripyörällä on oma, mielenkiintoinen maailmansa, ja ADV1:ssä on ratkaistu monia sen tuomia ongelmia.

Pasq ADV1.

Pasq ADV1 ja seikkailu.

Tavaratilaa ja keveyttä

Ensinnäkin siinä on suljettu 22 litran tavaratila, ja lisäksi siihen voi kiinnittää jopa neljä kovaa tai pehmeää sivulaukkua, tai vedenpitäviä säkkejä, jolloin tavaratilaa on helposti parisataa litraa, ja enemmänkin. Tai voit kuljettaa sillä laukkujen lisäksi vaikka polkupyörää. Joka tapauksessa voit irrottaa sivulaukut pyörästäsi jolloin pyörän massa pienenee, ja silti saat riittävästi tavaraa matkaan.

Yksipyöräinen traileri on kevyt, se painaa vain 35 kg ja siihen voi latoa kuormaa 55 kilogramman edestä. Keveys johtuu osittain yksipyöräisyydestä, osin rakenteesta. Mutta koska kärry lasteineen on noin kevyt, se täyttää ainakin suomalaisten katsastusviranomaisten vaatimukset helposti: lastattu traileri kuormineen voi painaa korkeintaan puolet prätkän painosta. 180 kg painava pyörä riittää siis veturiksi.

Erikoinen vetoratkaisu

ADV1:n kiinnitetään moottoripyörän taka-akseliin. Se edellyttää käsittääksemme onttoa taka-akselia. Kiinnityspisteen etu on siinä, että se ei tuo kuormaa pyörän jousitukselle, joten pyörä on myös tunnoton trailerin aisapainolle.

Varsinainen oivallus on kuitenkin "trapezoid hinge", Holmes on hakenut sille patenttia, eikä suotta. Se on laite, millä vaunu on kiinnitetty pyörään. Sillä ei ole mitään tekemistä klassisen peräkoukkuratkaisun kanssa, vaan kyse on kahdesta päällekkäisestä vinosuunnikkaan muotoisesta kiinnitysrakenteesta, jotka kapenevat pyörää kohti. Vierekkäiset ja päällekkäiset kiinnitysvarret on nivelöity siten, että ne joustavat vaakasuunnassa sivuittain ja mahdollistavat trailerin kääntymisen hitaassa vauhdissa pyörän mukana.

Alla video, jossa Holmes selventää ratkaisun toimintaperiaatetta. Voit katsoa videon myös täällä.

Ratkaisulla on mielettömiä etuja, jotka liittyvät trailerin yksipyöräisyyteen. Kiinnitysjärjestelmän rakenne mahdollistaa sen, että traileri ohjautuu hienosti hitaassa vauhdissa silloin, kun pyörää ohjataan isosti ohjaustangolla kääntämällä. Laitteen ansiosta kärry kääntyy puskematta pyörän perää, mikä saattaisi olla kohtalokasta huonolla alustalla, vaikkapa laakerisoralla tai savella.

Koska vetojärjestelmä ei jousta pystysuunnassa, niin traileri vauhdissa tavallaan lukkiintuu siten, että se ohjautuu normaalisti kaarroksiin aivan kuin olisi osa pyörää, ikään kuin kyseessä olisi jonokolmipyöräinen moottoripyörä. Traileri ei siten vaikuta pyörän ajamiseen vauhdissa suoralla tiellä tai kaarteissa, vaan mahdollistaa "normaalin" ajamisen. Kun kallistat pyörää, traileri kallistuu ja kääntyy mutkassa kuten pyöräkin.

Yksipyöräisyys on etu

Holmes oli pohtinut sekä kaksi- että yksipyöräistä traileriratkaisua, mutta päätyi yksipyöräiseen sen tuomien kiistattomien etujen myötä. 

Kaksipyöräinen peräkärry pyrkii kaarteissa puskemaan ja kulkemaan suoraan oli vauhti kova tai ei, yksipyöräinen traileri puolestaan kaartaa samaa reittiä pyörän kanssa. Ohessa piirros, joka selittää asiaa.

Pasq ADV1.

Siinä missä kaksipyöräinen vaunu puskee suoraan, yksipyöräinen kaartaa samaan suuntaan kuin veturikin.

 

Se mahdollistaa esimerkiksi viime hetken esteiden väistämisen helpommin, kun kaksipyöräisellä riski törmäämiseen on isompi.

Kaksipyöräiset kärryt ovat yleensä leveämpiä. Kun Holmesin trailerista on kyse, niin ADV1 on laukkuineenkin kapea, joten se on vain yhtä leveä kuin prätkäkin. Laukut kiinnitetään suoraan traileriin, joten kiinnikkeiden rakenne ei tuo lisää leveyttä. Minne pyöräsi mahtuu, niin samasta väylästä sujahtaa vaunusikin.

Koska ADV1 on kapea, ja kulkee pyörän ilmavirrassa, niin sen tuoma lisäilmanvastus on minimaalinen tai puuttuu. Holmes väittää sen jopa pienentävän pyörän polttoaineenkulutusta maantieajossa.

Pyörän ja trailerin kombinaatio pysyy hyvin pystyssä veturin sivutuen varassa, kun maaperä on riittävän kantava.

Pyörän ja trailerin kombinaatio pysyy hyvin pystyssä veturin sivutuen varassa, kun maaperä on riittävän kantava.

Toki Holmes kertoo yksipyöräisyyden sisältävän myös omat ongelmansa. Yksi niistä on peruuttamisen hankaluus vastamäkeen. Toinen taas kombinaation pysäköinti pyörän sivuseisontatuen varaan: jos alusta on pehmeä, pyörä ja vaunu saattavat kaatua. Tosin vaunussa on oma sivuseisontatukensa, jonka vaunun ollessa irrallaan voi kääntää myös keskiseisontatueksi.

Traileri on varustettu laadukkaalla monovaimentimella, ja sen 17-tuumaisen takapyörän joustomatka on 16,5 senttimetriä.

Pasqin kotisivulla Holmes kertoo, että hän on valmis toimittamaan (mies asustaa Chigagossa) traileria myös ulkomaille. Toki rahti, tullit ja verot osuvat tilaajan vastuulle. ADV1 on vielä esitilausvaiheessa, joten hintaa emme sille pikaisella etsimisellä löytäneet. Tästä kuitenkin pääset Pasqin sivuille.

Alla ADV1:n ajovideo, voit katsoa sen myös täällä.

Ratkaisu vaikuttaa pätevältä ja toiminee varsin hyvin myös adventureajossa. Tosin valmistaja muistuttaa, että sitä ei ole tarkoitettu varsinaisille enduroradoille eikä myöskään pienten pyörien kanssa käytettäväksi.

Mikäli innostut hankkimaan kyseisen vaunun, niin ota yhteyttä, että voimme tulla ihmettelemään asiaa: toimitus ( att ) motouutiset.fi.