Turvallisuus huomioiden
Sateella ajamisessa on muutama asia, jotka turvallisuusmielessä on hyvä huomioida, kuten pidempi jarrutusmatka ABS-jarruilla, tai suurempi jarrujen lukkiutumisen riski tavallisilla jarruilla.
Myös renkaiden ominaisuuksien erot ja kulutuspinnan kunto korostuvat enemmän sateella. Jotkut rengasmerkit ja -mallit tarjoavat paremman pidon ja ajotuntuman sateella kuin toiset, ja tässä yleensä laaturenkaat erottuvat positiivisesti halpamerkkeihin verrattuna.
Vesiliirto on puolestaan riski, jonka voi välttää pudottamalla ajonopeutta.
Näkyvyys saattaa rankkasateen aikana heiketä pahasti, ja mikäli vettä tulee taivaan täydeltä, kannattaa ajaa vaikka linja-autopysäkille odottelemaan. Rankimmat kuurot menevät yleensä nopeasti ohi.
Ukonilma taas on aivan eri juttu, sen aikana ei moottoripyörällä kannattaisi ajella. Kaksipyöräinen metallimöhkäle muuttuu liikkuvaksi ukkosenjohdattimeksi toisin kuin auto, joka metallikorinsa ansiosta muodostaa matkustajille turvallisen Faradayn häkin. Autoillessa riski taitaa ukkosella rajoittua hetkeen, jolloin pitää kiinni ovenkahvasta, mutta seisoo auton ulkopuolella.
Auton tai prätkän renkaiden materiaali ei vaikuta asiaan.
Yksi sateella ajamisen ulottuvuuksista on sään mahdollinen jäähtyminen, ja räntä- ja lumisateet ovat oma lukunsa, joihin ei puututa tässä.
Historian havinaa – yksiosainen muovipuku
Siihen aikaan, eli jokunen vuosikymmen sitten, kun nahkapuku oli ainoa järkevä ja turvallinen ajoasu, tarvittiin erillinen sadeasu, jos halusi pysyä kuivana sateella ajaessa. Tyypillinen ratkaisu oli yksiosainen muovinen sadeasu, joka kiskottiin - yleensä - päälle hieman liian myöhään, eli kun sade oli jo hieman kastellut nahkapukua. Sadeasun vetäminen märkien nahkojen päälle oli työläs operaatio, jonka sitten lopulta oppi tekemään ajoissa.
Sitten kun sadeasun sai lopulta päälleen, alkoi yleensä hikoilla, eli kosteutta tuli puvun sisälle toisella tavalla, mutta tuli kuitenkin. Ulkoisen kosteuden puku piti tehokkaasti poissa.
Toisaalta sadeasu lämmittää kylmemmälläkin kelillä, joten se saattaa tuoda juuri sopivan, kaivatun, annoksen mukavuutta ajamiseen.
Mutta jokaisen motoristin kannattaa joka tapauksessa käydä ajamassa sateella ja opetella tunnistamaan ne asiat, mitkä ovat ajamisessa erilaista. Jos ajaa pidempää, useiden päivien tai jopa viikkojen reissua, sateen todennäköisyys on suuri, ja silloin on mukavampaa, jos on valmistautunut.
"Sateen sattuessa ajetaan sateella"
Moottoripyöräily on hieno asia, jossa parasta on vapaus liikkua miltei missä haluaa ja erityisesti milloin haluaa. Jokainen moottoripyörämatka on seikkailu. Kun hyväksyy sateen luonnolliseksi osaksi moottoripyöräilyä, niin sen tarjoamat mahdollisuudet laajenevat entisestään.
Itse asiassa ajaminen pikku sateella on erittäin mukavaa: tuoksujen osuus korostuu, ja tunne siitä, että on matkalla sateella, tuo jonkinlaista lauantai-iltapäivän rauhaa ajamiseen. Kovemmalla sateella joutuu keskittymään enemmän, mutta tietoisuus siitä, että sade ei katkaise matkantekoa antaa jo voimaa sinänsä.
Mikäs sen mukavampaa kuin prätkälläajo sateessa: kävellessä olet tottunut väistelemään vesilätäköitä. Moottoripyörällä sateessa ajaessa vastaantulevan rekan synnyttämät vesiroiskeet saavat puolestaan hymyn huulille.
Nykyaikaiset varusteet mahdollistavat kuivana pysymisen sateellakin. Kunnollinen, laadukas Gore-Tex-ajoasu pitää veden ajopuvun ulkopuolella ja vieläpä antaa hien haihtua puvun läpi. Mikäli suhtaudut pukuusi epäilyksellä, voit tietysti varata erillisen sadeasun mukaasi. Nykyiset joustavasta materiaalista valmistetut kaksiosaiset sadeasut on helppo pukea ylle, ainoa varjopuoli on, että ne vievät tilaa laukussa.
On myös olemassa sadeasuja, jotka päästävät hikihöyryt läpi, mutta ovat silti sadevesitiiviitä.
Osa ajoasuista on varustettu erillisellä Gore-Tex-sade- ja lämpöasulla, joka puetaan joko varsinaisen ajoasun alle tai päälle, joten sekin vie tilaa laukussa, jollei ole puettuna päälle. Kolmikerrosajoasuihin vedenpitävä kalvo on yleensä laminoitu päällimmäiseksi.
Myös hanskoissa ja ajosaappaissa on eroja. Gore-Tex on vahva sana tässäkin. Kannattaa kysyä oman varustekaupan myyjältä, mitkä buutsit ja hanskat pitävät vettä, ja sen jälkeen voi olla järkevää opetella myös se, pidetäänkö ajoasusi hihansuut hanskojen sisällä vai päällä? Eroa saattaa olla myös hanskatyypistä riippuen: onko kyseessä ohut kesähanska, normiajoon tarkoitettu, tai kylmän kelin ajohansikas.
Tihkusateella hanskat, joissa on visiirinpyyhin peukalossa tai etusormea. ovat suositeltavat visiirin pitämiseksi kirkkaana ajon aikana.
Myynnissä on vedenpitäväksi käsiteltyjä nahkaisia ajoasuja, jotka todellakin pitävät sateen ulkona, mutta säilyttävät nahan ulkonäön ja hankausominaisuudet.
Mikään asu ei tietenkään pidä täysin vettä puvun ulkopuolella, kun sattuu kohdalle kunnon myrsky. Vettä tulee nimittäin sisään jopa kauluksista, kypärän aukoista, hihansuista ja lahkeista, kun vettä puskee tosissaan vaakasuoraan.
Silloin voi vain toivoa, että sinulla ei ole kiire illalla 400 kilometrin päästä lähtevälle lautalle, vaan voit vetäytyä jonnekin lepäämään ja kuivattelemaan.
Yksinkertaisia käytännön ohjeita
Sateella ajosta tulee paljon mukavampaa aivan yksinkertaisia asioita huomioiden.
1. Sovita ajonopeus sateen mukaan
- Tarkoittaa sitä, että aja hiljaa ja maltillisemmin, ja muista isompi turvaväli kasvaneen jarrutusmatkan vuoksi. Myös kaarteissa kallistellaan varovaisemmin.
2. Huurtumaton visiiri on poikaa
- Voit asentaa kypärääsi Pinlock-sisävisiirin, mikäli sen visiirissä on paikka sille. Sen ansiosta kypärästä tulee huuruuntumaton sateella ja myös kylmällä.
- Toinen keino on käyttää huuruuntumisen estoainetta visiirin sisäpinnassa.
- Voit myös ajaa visiiri hieman raollaan, jos tuntuu, että se huurtuu näkemistä haittaavasti.
3. Muista sulkea huolella kaikki pukusi tuuletusaukkojen vetoketjut sateella
- Niin hyviä kuin tuuletusaukot kuumalla ovatkin, niistä tulee sadevesi läpi silloin kun ne ovat auki. Vetoketjujen pitää olla todella hyvin vedetty kiinni.
4. Ajoasun hoito ja jalkineiden kunnossapito parantaa niiden sadeominaisuuksia
- Gore-Tex-kalvolla varustetun puvun mikroskooppisen pienet iholla syntyvän kosteuden poistamiseen tarkoitetut aukot saattavat vuosien käytön mittaan tukkeentua pölystä, liasta, mistä milloinkin, ja silloin ne saattavat päästää veden puvun sisälle. Puvun käyttöohjeiden mukainen pesu voi palauttaa vanhankin ajoasun sateenpitävyyden.
- Samalla tavalla toimitaan ajohanskojen ja -kenkien kanssa. Saapasrasva ei välttämättä ole oikea ratkaisu ajokengille, vaan kannattaa vierailla valmistajan sivuilla katsomassa, miten patiineja hoidetaan.
- Myös ajoasu saattaa vaatia käsittelyn tekstiilinhoitoaineella. Asian voi varmistaa vierailemalla valmistajan sivuilla.
5. Maltti ja oikeat arviot
- Sateen sattuessa unohda kiire, ja nauti sateella ajosta ja sen erityispiirteistä niin paljon kuin voit.
- Sadetutka-appi on loistava apuväline: sitä vilkaisemalla voit nähdä, minkä sortin saderintama uhkaa. Joskus voit tunnin odottamalla tai reittiä muuttamalla – käy vaikka huoltsikalla kahvilla ja soita kaverille – voittaa kuivan kelin sateen väistyessä tai selvitä mukavalla normisateella myrskyn sijaan.
- Jos keli on kylmä tai kylmenee, niin ajoasun sateenpitävän kerroksen alle voi aina pukea lisää vaatteita ja vaihtaa paksummat sateenpitävät ajohanskat.
Motouutisten toimituksen sisäisessä ohjeessa todetaan yksiselitteisesti: "Sateen sattuessa ajetaan sateella, ja nautitaan siitä".
Sovitaanko, että jollet vielä tähän mennessä et ole koskaan ajanut prätkälläsi sateessa, kävisit edes kerran kokeilemassa, miten kivaa se on?