Jawan merkitys ei ollut vähäinen sodanjälkeisen Suomen jälleenrakentamisessa. Sillä mentiin niin savotta- kuin kauppamatkatkin, riiuureissuja unohtamatta. Jawa mahdollisti kulkemisen ulottumaan paljon kauemmas, kuin polkupyörällä tai mopolla olisi ikinä voinut kuvitella pääsevänsä. Ja tuontirajoitusten aikana autot olivat kalliita ja harvinaisia.
Paikalla oli myös 23 vuotias Pihla Riekkinen Nastolasta, jonka isoisä oli ostanut 1960-luvun alussa ensimmäisistä työpalkoistaan tuliterän Jawan. Pihlan isoisä ajoi Jawallaan yli 70-vuotiaaksi, ja kun hän siirtyi ajasta ikuisuuteen, jäi Jawa Pihlan ja hänen sukulaistensa haltuun.
Pihlalla ei ole vielä moottoripyöräkorttia, joten Jawalla hän ei ole vielä kovin paljon päässyt ajamaan, mitä nyt muutaman kerran sitä mummolan pihassa on kokeillut. Kovasti kyllä kertomansa mukaan moottoripyöräily häntä kiehtoisi. Eritoten isoisän Jawalla.
Pihla on ottanut vasempaan käsivarteensa Jawa-tatuonnin isoisänsä muistoa vaaliakseen.
Viime kaudella museossa kävi 43000 maksanutta kävijää, jolla määrällä museo oli Lahden eniten kävijöitä kerännyt nähtävyys.
Jukka Helkama kertoi paikalla olijoille Jawan alkutaipaleesta Suomessa. Siihen hänellä on vahva kompetenssi, sillä Helkama-yhtiöt aloitti Jawan maahantuonnin vuonna 1947.
Pertti Kärhä, joka on muuten syntynyt Päijänteen ympäriajon yönä 24. huhtikuuta vuonna 1938, valotti niin ikään omia runsaita Jawa kokemuksiaan. Meille ikimuistettavimpia ovat hänen Päijänteen ympäriajon voittonsa, joita on yhteensä viisi. Niissä kaikissa oli pyöränä kaksitahtinen Jawa CZ 350.
Yhtä kaikki, Suomen Moottoripyörämuseon sekä Ace Cafen tulevan kauden näyttely ja tapahtuma-anti vaikuttavat todella upeilta.
Museon ja Ace Cafeen tämän kauden avajaiset ovat perjantaina 28.4. ja 30.4 Ace Cafella on vappubileet, joissa on tarjolla livemusaa. Tapahtumaan on vapaa pääsy.
Lisätietoja Suomen Moottoripyörämuseon sivuilta täältä.