Annetaan Ralfin kertoa:
"Kisapaikkana Greece Rallyssa oli tänä vuonna Verian kaupungissa oleva Hotelli Aiges Melathron Kreikan pohjoisosassa. Saavuin paikalle torstai-iltana ja "tiimikaverini" Olli Hytönen oli tuonut kalustomme paikalle jo tiistaina.Mukana oli kilpapyörien lisäksi varikkokalusteet, varaosia ja minulla oli kolmea eri rengasta joita ajattelin samalla testata kilpaolosuhteissa.
Olli oli jo rakentanut kisavarikkomme, joten perjantaina kävimme hieman testaamassa pyöriä vuoden 2019 kilpailun tiekirjan avulla.
Kilpailuun ilmoittautuminen ja katsastus oli lauantaina 27.08.22. Ilmoittautumisessa vuokrataan GPS-trackerit eli -jäljittimet, jotka tulee asentaa pyöriin ennen katsastusta. Järjestäjä näkee trackereistä sijainnin ja nopeuden, jolloin voidaan valvoa ettei nopeusrajoituksia reitillä rikota (osalla erikoiskokeita on nopeusrajoituksia, esim. kylien läpi ajettaessa). Lisäksi trackerit helpottavat pelastustöissä onnettomuuden tai konerikon sattuessa.
Katsastuksessa pyörän tulee olla tieliikennekelpoinen ja pakollisiin varusteisiin kuuluu myös n.s. survival-pack, eli henkiinjämiskitti, jossa on m.m. tulitikut, merkinantopeili ja avaruushuopa sekä juomareppu ja työkalut.
Illalla oli vielä kuljettajakokous, eli briefing, jossa käytiin seuraavan päivän sekä toisen päivän tiekirjan viime hetken muutokset ja huomiot. Tämän jälkeen vielä huomioväritykset tiekirjarullaan, sillä vauhdissa tiekirjan trippilukemien ja symbolien tulkinta pitää tehdä oikein ja nopeasti.
Päivä yksi 28.08.22:
Super special stage 1, Egnatia Road, 40km | Siirtymä L1: Aliakmonas 5km / Prologue Special Stage SSS1 Egnatia 31kms / siirtymä L2: 4kms.
Aamulla ajovarusteet niskaan, tiekirjarulla tiekirjakoteloon ja tarkastus että trackerit toimii. Sää oli aurinkoinen ja lämmintä reilu 30 astetta. Siirtymä ensimmäiselle pätkälle meni hyvin tiekirjan avustuksella ja lähdössä vielä varmistettiin, että trippi-mittari on nollattu, sillä siirtymälle ja kilpailun erikoiskokeelle on omat tiekirjansa.
Pätkän alku meni heti mönkään kun käännyin väärälle polulle ja ajoin hetken aikaa polkua ennen kuin ymmärsin virheeni. Siitä lähdinkin hakemaan vimmatusti oikeaa reittiä ajatuksena ajaa menetetty aika kiinni. Taktiikka toimi huonosti, sillä tämä johti siihen, että eksähdin vähän väliä ja aikaa oikean reitin metsästämiseen meni lopulta 1h42min17sek. Ero kärkeen: 57min 45sek.
Sen jälkeen pyörän huolto ja uudet renkaat alle. Illalla kävimme vielä Verian keskustassa lähtökorokkeella haastateltavana, jossa kilpailunjohtaja esitteli kilpailijat paikalle saapuneille katsojille ja toivotti meille hyvää kisaa. Sen jälkeen hotellille suihkuun ja syömään. Syödessä tiekirjan korjaukset
Ajoaika ek:lla: 01:42:17, ero kärkeen 00:57:45. Päiväsijoitus: 22.
Päivä kaksi 29.08.22:
29th August | 2nd Stage SPECIAL STAGE 2 - VERMIO NAOUS 225km | 1 Special Stage L1 Tripotamos, 10kms / SS2 Vermio Naousa, 210kms / L2 Raktivan, 4kms
Aamulla lähtö reitille heti seitsemän jälkeen ja aamupäivä oli helppoa navigoitavaa (lähinnä tienristeyksiä) ja pysyin hyvin "nuotissa" ja ajokin sujui. Taakse laitettu medium soft rengas toimi märissä kohdissa erittäin hyvin ja kuivalla soralla ja kivelläkin kohtalaisesti. Puolen päivän aikaan saavuttiin tankkaukseen, jossa saimme 15 min aikaa tankata pyörää, käydä tarpeilla ja syödä energiapatukkaa.
Iltapäivällä reitti jatkui paikallisen laskettelukeskuksen rinteessä ja sen jälkeen tuli muutama haastavampi kohta navigoida, jossa minulla kävi muutama eksähdys, mutta aikaa ei tuhlaantunut kovinkaan paljoa. Päivä oli kuuma (yli 30 astetta) ja maaliin tultaessa väsy ja hyvästä nesteytyksestä huolimatta huono olo, jonka jälkikäteen tunnistin lieväksi ylilämmöksi.
Varikolle päästyämme söimme retkimuonaa, jotta saisimme heti energiavajetta tasotettua. Sen jälkeen odottivat jälleen huoltohommat. Ilta venyi huoltohommissa ja tiekirjan valmistelussa lähemmäs puoltayötä, ennenkuin pääsimme syömään ja nukkumaan
Ajoaika ek:lla: 07:17:45, ero kärkeen 01:03:44. Päiväsijoitus: 6. Kokonaissijoitus: 14.
Päivä kolme, 30.08.22:
SPECIAL STAGE 3 - PAIKO MOUNTAINS 345km | L1 Goumenissa, 80kms / SS3 Paiko, 210kms / L2 Giannitsa, 55kms
Taas aamulla aikainen lähtö ja siirtymä oli melko pitkä asfalttisiirtymä. Erikoiskoe oli nopeaa ja myös navigointi yksinkertaista. Taakse laitettu medium seoksen rengas piti kohtalaisesti kaikenlaisilla alustoilla, joita vastaan tuli ja käyttäytyi ennakoitavasti.
Eräs kohta jäi mieleen, missä noustiin jyrkkää mäkeä siksakkiin, jossa oli pätkä myös isoa lohkaretta, josta mieleen tuli lähinnä hard enduro. Maltillisella ajolla kuitenkin selvitin osion ja päästiin takaisin tasaisempaan maastoon.
Loppupäivästä pääsin hyvään rytmiin ja sain Ollin (Hytönen) kiinni loppupäivästä ja ajettiin vuoroin toisen edessä. Ajo oli hauskaa ja näin Ollin ajosta, että hänellä takarengas oli ihan loppu. Maalissa naureskeltiin meidän "loppukirille" ja Ollin sladittelulle.
Siirtymällä hotellille kävi pieni peräänajo liikennevaloissa, jossa oman pyöräni navigointitorni sekä kate saivat melko kipeää ja Ollin pyörästä katkesi jalkatappi ja seisontatuki. Onneksi henkilövahingot rajoittuivat mustelmiin.
Varikolla retkimuonat kitusiin, nesteytystä ja pyörien kimppuun. Ilta siis meni vaurioita korjatessa, onneksi minulla oli varateline tiekirjalle, joka rakennettiin rikkoontuneen tilalle ja Ollilla oli jalkatappi varalle. Lisäksi myös normihuollot ja rengastyöt. Huolto keskeytettiin briefingin ajaksi, jonka jälkeen jatkoimme huoltoa. Taas meni myöhään varikolla ja unet jäi lyhyehköiksi.
Ajoaika ek:lla: 03:55:56, ero kärkeen 00:12:46. Päiväsijoitus: 4. Kokonaissijoitus: 11.
Päivä neljä 31.08.22:
SPECIAL STAGE 4 - VERGINA 105km | L1, 15kms / SS4 Vergina, 85kms / L2, 15kms
Päivä alkoi vaikealla navigoinnilla pätkällä ja eksyinkin pikkusen, jolloin takaani lähtenyt Hytönen sai minut kiinni.Yhteistyöllä kuitenkin oikea reitti löytyi ja jatkoimme kaksin matkaa. Eräällä vuoristotiellä metsurit olivat kaataneet puun kisareitin yli ja jouduimme kiertämään puun tiheän metsän kautta. Tehtävä olikin haasteellinen, sillä puuta ja puskaa oli paljon ja pyörää piti koittaa suojella, jotta navigointilaitteiston johdotukset eivät kärsisi. Kypärästäni irtosi siinä rytäkässä ilmanohjain, joka onneksi on käytännössä kosmeettinen.
Loppupäivä jatkui kivasti Hytösen ja Mark Hurlstonin kanssa ajellessa. Iltapäivällä päästiin ajoissa maaliin, jolloin oli mahdollisuuksia tehdä rästiin jääneitä hommia, huoltaa jälleen pyörät ja valmistautua tulevia ns. maratonpäiviä (01-02.09.22) varten. Illalla normaalisti briefing, tiekirjan korjaus ja väritys sekä asentaminen koteloon. Loppuillasta taas itsestä huolehtimista ja ravitsemista sekä nesteytystä.
Ajoaika ek:lla: 02:00:43, ero kärkeen 00:13:00. Päiväsijoitus: 6. Kokonaissijoitus: 9
Päivä viisi, 01.09.22(Maraton):
SPECIAL STAGE 5 - VERMIO TROPHY 310km | 1 Special Stage L1 Raktivan 3kms / SS5 Vermio Trophy, 300kms / L2 Patrida 7km
Oma ajatus oli vielä lähdössä, että pyörää ja miestä säästellen päivän maaliin, joka sijaitsi Kreikan itärannikolla. Päivällä ylitettäisiin myös legendaarinen Olympus-vuori, jossa normaalisti ei siis saa ajaa.
Kohtalaisen alun jälkeen "löysimme" taas itsemme Ollin kanssa ajamassa yhdessä ja vuorottelimme edellä ajamista ja pysähdyimme vaikeisiin kohtiin varmistamaan reittiä tiekirjaan.
Jossain 130 km kohdalla oli jälleen melkoista kivikkoa ja itse huomasin että tilannenopeus on omalta kohdaltani ehkä liian kova. Tämä kostautui, sillä takarengas otti jostain kivestä n.s. takakorkean ja sain nippanappa pidettyä pyörän pystyssä ja pysäytettyä sen.
Huomasin kuitenkin, että uusiksi rakentamamme navitornin liitäntäjohdoista puolet oli mennyt liittimen kohdalta poikki. Toinen (vara) trippi sekä kummatkin trackerit olivat pois pelistä ja pätkää oli hyvinkin jäljellä yli puolet. Koitin nopeasti vain tökätä liittimet paikoilleen, mutta pinnit olivat niin vääntyneet, etten onnistunut. Nopean pikapalaverin jälkeen Ollin kanssa, sovittiin että hän navigoi. Huomasin kuitenkin melko pian, että tiekirjan kaukosäädin ja päätrippi vielä toimivat.
Jatkoimme yhdessä tuumin etenemistä ja päivän toisella tankkauksella, jolle tällä kertaa ei pysäytetty kelloja, luonto kutsui ja jätin jakeluaseman henkilön tankkaamaan pyörää, kun etsin vessaa. Vessaa ei löytynyt ja maksoin huoltamohenkilölle polttoaineen ja jatkoimme matkaa. Päästyämme pois kylästä vuoriston reunamille, huomasin miten polttoainetta valuu syliini. Pikaisen mietinnän jälkeen pysähdyin ja aloin tekemään mukanani olleesta ilmastointiteipistä tilapäistä korkkia. Jatkoin matkaa kun Olli jo tuli vastaani, ihmetellen mihin jäin. Osoitin tankkia ja matkamme jatkui nuotti nuotilta. Polttoaine alkoi liuottamaan teipin liimaa eikä teippi meinannut pysyä kiinni. Jälleen pysähdys ja nippusiteellä varmistin ettei uusi "korkki" irtoaisi.
Loppupätkästä, arviolta 240 km kohdalla, huomasin, että tiekirjakotelo liikkuu ja ajon aikana pystyin toteamaan, että sarvien kiinnitys on löystynyt (tiekirjakotelo oli kiinni sarvissa). Ajoin hetken miettien riskitekiöitä ja arvioin että parasta pysähtyä ja korjata tilanne. Pysähdyin ja purin sarvien kiinnitystä, jolloin huomasin ennen rallia asentamani PHDS-ohjaustangon tärinänvaimentimen kiinnikkeen löystyneen, mutta en pääsisi käsiksi siihen ilman merkittävää mittariston/navilaitteiden purkua.
Olli tuli jälleen katsomaan mihin olin jäänyt ja selitin nopeasti tilanteen. Sovittiin että hän jatkaisi ja itsellä mielessä alkoi jo käymään keskeyttäminen. Olin jo jonkin aikaa odottanut että reitti/turvallisuuspäällikkö soittaisi puhelimeeni ja kertoisi trackereiden olevan pimeänä ja että minun olisi keskeytettävä heti ajo.
Päätin kuitenkin ajaa kunnes minut pysäytettäisiin ja otettaisiin pois kisasta. Jouduin ajamaan hiljaa, koska en halunnut että rytkytys katkaisisi ohjaustangon kiinnityspultteja. Navigointi oli nyt todella haastavaa, sillä ajamisen ja pyörän tilan seuraaminen söi huomiota puutteellisen navigaatiotiedon lisäksi. Tämä johti totaaliseen eksymiseen ja mietin jo reittipäällikölle soittamista, mutta kohdassa jossa olin, ei ollut kenttää.
Sattuman kaupalla pyörittyäni eri teillä seuraten jälkiä ja katsoen tiekirjan nuotteja luokseni ajoi puolalaiskilpailija, joka auttoi minua reitin löytämisessä. Päätrippini lopetti kuitenkin toimintansa ja pyysin saada seurata puolalaista maaliin. Maaliin tultua minulla oli 30 minuuttia aikaa korjata pyörä ajokelpoiseksi seuraavaa maratonpätkää varten.
Olli oli maalissa odottamassa ja päätimme melko nopeasti että keskitymme ohjaustangon kiristämiseen, sillä toisia voisi aina seurata ja näin kilpailuni voisi jatkua. Kilpailun ambulanssi saapui maalialueelle ja kysyin josko heillä olisi työkaluja. Onneksemme heillä oli työkalupakki, missä oli työkalu jota pystyimme käyttämään ohjaustangon kiinnittämiseen. Saimme ajallaan kiinnitettyä ohjaustangon ja pyörä meni yöksi suljettuun varikkoon, missä siihen ei saa koskea.
Kysyin kilpailunjohtajalta tracker-ongelmasta ja kilpailuorganisaatio korjasi trackerit ilman aikasakkoa, sillä kyseessä on turvallisuusvaruste. Koska illalla ei ollut enempää huoltoaikaa, saimme tiekirjat valmisteltua, ja pääsimme syömään ennen iltakymmentä.
Ajoaika ek:lla: 08:44:02, ero kärkeen 01:52:40. Päiväsijoitus: 16. Kokonaissijoitus: 14
Päivä kuusi, 02.09.22:
SPECIAL STAGE 6 - PIERIA MOUNTAINS 265km | 1 Special Stage L1 Sfikia 25kms / SS6 Pieria Mountains 215kms / L2 Aliakmonas 25kms
Aamulla ajokamat niskaan ja pyörälle laittamaan tiekirjaa koteloon. Tässä kohtaa ilmoitettiin, että vuoristossa jossa reitti menee (Olympia) oli satanut yön aikana rankasti ja pelastusviranomaiset olivat kieltäneet siellä ajamisen. Näin ollen (onnekseni) päätettiin ensimmäistä kertaa kisan historiassa, että ajettaisiin kolonnana 60 km asfalttitietä myöden ek:n loppupuolelle, josta ajettaisiin viimeinen 60km. Asfalttisiirtymällä satoi, muttei mahdottomasti ja pilvistä pystyi päättelemään että vuorella oli edelleen rankkoja ukkoskuuroja.
EK oli pääosin erilaista tietä, lukuunottamatta pientä enduropolkua joka lähti isommalta tieltä. Löysin polun hyvin, mutta enduropolulta löytyi alkuun tiukka mutka keskellä jyrkkää mäkeä, jossa meinasin kaataa pyörän. Onneksi sain pidettyä pyörän pystyssä ja pääsin mäen ylös.
Ajoin pyörää säästellen ja hetken päästä näin Markin (Hurlston) seisovan pyörän vieressä ja pysähdyin kysymään mikä mättää. Hänellä oli mennyt ketju katki ja hänellä ei varaosaa eikä työkaluja. Sanoin että annan oman varaosani, mutta valitettavasti minulla ei ole työkalua. Mark kiitti osasta ja sanoi että jatkaisin.
Jatkoin ilman suurempia navigointipummeja ja helpottunein mielin maaliin. Maalissa kilpailunjohtaja kysyi Markista ja selitin tilanteen. Han sanoi antavansa aikahyvitystä pysähtymiseni johdosta (tämän voivat todentaa trackereiden avulla). Iltapäivä ja ilta: jälleen korjaus ja huoltohommissa sekä tiekirjan valmistelussa. Alle medium hard rengas.
Ajoaika ek:lla: 01:40:03, ero kärkeen 00:05:49. Päiväsijoitus: 9. Kokonaissijoitus: 13
Päivä seitsemän, 03.09.22:
SPECIAL STAGE 7 - ENDURO TIME!140km | 1 Special Stage L1 15kms / SS7 Enduro, 120kms / L2 5kms
Päivän alkuun oli enduropolkua, joka tuntui todella liukkaalta, ja navigoinnin kanssa oli oltava tarkkana. Olli sai minut kiinni ja lähdin ajamaan hänen kanssaan. Iso osa EK:sta oli erillaista tietä, mutta sekaan mahtui myös pätkiä jossa mentiin polulla tai jopa ihan maastossa. Avuksi oli pistetty vaikeimmissa paikoissa muutamia merkkejä maastoon ja ilman niitä homma olisikin ollut todella haastavaa.
Teimme jälleen Ollin kanssa tiimityötä ja pääosin se toimi hyvin, muutama pieni eksähtäminen mahtui kuitenkin tähänkin päivään. Avuksemme riensi kreikkalainen ystävämme ja paikallinen rallisankari George Stogiannos, joka auttoi meidät reitille, kun pyörimme vaikean nuotin ympäristössä.
Loppuosuuteen mahtui myös 100 metriä pitkä, jyrkkä hard enduroa muistuttava liukas louhikkoalamäki, jossa moni kaatui ja itsellänikin oli täysi työ päästä alas pystyssä. Sen jälkeen vielä suomienduroa muistuttava DH-pyörien alamäkirata jota lasketeltiin alas lähes maaliin saakka. Maali sijaitsi kylässä ja viimeinen nuotti vielä hieman hämmensi meitä, mutta jälleen George sai meidät kiinni ja opasti oikealle kadulle. Maalissa todella helpottunut olo ja neljäs läpiajettu Greece ralli oli viimeistä siirtymää vaille tosiasia. Illalla jaettiin palkinnot juhlallisin menoin ja Olli otti hienosti 450-luokkavoiton.
Ajoaika ek:lla: 02:58:12, ero kärkeen 00:21:20. Päiväsijoitus: 9. Kokonaissijoitus: 13
Loppukaneettina voisin todeta että teoriani siitä, että joka ralliin mahtuu yksi tai kaksi huonoa päivää pitänee edelleen paikkansa. Viisi päivää setsemästä meni melkolailla kuten suunniteltu ja seuravaan kisaan jäi vielä hieman parannettavaa. Ensimmäisen ja viidennen päivän toheloinnit (kuten eräs ystäväni sanoi) huomoiden sijoitus on mielestäni ihan kohtuullinen. Rallissa kun nopeus usein johtaa vain nopeasti eksymiseen ja muuttujia on monta. Pitkään kisaan mahtuu monenmoista niin hyvässä ja muussakin."
Ralf Molander.
Toimitus onnittelee miehiä hienosta suorituksesta: joustavasta toiminnasta ja venymisestä taipaleella haastavissa olosuhteissa.
Aiheesta aiemmin:
Ralf Molanderin puolivälin raportti Kreikan erämaarallista – haasteita riittää