Perjantaipäivä alkoi matkalla Hveravellirin kuumille lähteille. Osa lähteistä oli kylpylämpimiä, osa kiehuvan vaarallisia.
Yöpyminen tapahtui Kerlingarfjöllissä, taustalla jäätikkö.
– Saimme vieraita Islannista, tuttuja adventure bikereita. Kiitos Einar vierailusta. Oli hienoa nähdä, kaverit. Toivottavasti näemme pian Lapissa. Lämmitän saunan teille, Marko Willig totesi.
Lauantai
– Lauantai alkoi taas auringonpaisteessa kohti etelää F 35 -tietä pitkin. Ensin Gullfossin vesiputouksille ja sitten Stokkurin geysirille, jossa huomasin, että takarattaan kehässä on jotain vikaa. Pyörä laukun päälle (keskiseisontatuki olisi hyvä olla, niinkuin on toisessakin), takarengas irti ja purkaessa jo laakerin kuulia tippuu syliin. Alkaa vimmattu googelointi ja soittelu paikallisille tutuille, löytyisikö liikettä tai korjaamoa näin lauantaina iltapäivästä joka olisi auki. Saamme selvitettyä oikeat laakerin numerot, kunnes muistamme, että meillä saattaapi olla joitain laakereita mukana. Kappas: ne onkin oikeat ja oikea määräkin, nyt ku löydetään oikea paja vielä, Marko kertoo.
– Ajoin toisella pyörällä noin 50km päähän Einar Sverrissonin antamaan osoitteeseen, jossa on paikallinen auto- ja maatalouskoneiden korjaamo. Paikassa vanhempi herrasmies leikkasi vapaapäivänään nurmikkoa, mutta heti hän aukaisi korjaamon ovet, kun sain hänelle selvitettyä, että nyt taitaa olla toisellakin Dakarilla keskeytys edessä tekniseen vikaan. Tällä kertaa vaihtopyörän haku ei enää onnistuisi yhtä helposti.
– Heti pajaan tultuani olin varma, että tämä kaveri saa homman tehtyä. Maajussit on kyllä uskomattoman nerokkaita korjaamaan mitä vain. Varaston kätköistä löytyi hajonneen lukkosokan tilalle uusi, ja tiivistekin saatiin tehtyä ja irrotettua hajonneen laakerin sisäpesät holkista. Rengas kyytiin ja takaisin Geysirille. Ajamatta oli siinä vaiheessa rapiat 200-250km.
– Melkein päästiin perille, mutta pakko oli pystyttää teltta tien varteen, ajo pilkkopimeässä F 26 tiellä on turhan riskitouhua.
Sunnuntaina aamusta varhain liikkeelle, että päästään ylittämään nukkuvat jäätikköjoet. Päivisin auringonpaiste sulattaa jäätä ja joet heräävät täyteen korkeuteen ja voimaansa. Yöllä virtaus vähenee ja joet kuivuvat.
– Paikallisten vinkki, ole aina aamusta ylittämässä näitä jokia. Kuivin jaloin on selvitty tähän mennessä. F 26 oli ok, mutta F 752 ja F 821 kohti Akureyriä oli kyllä kivistä kyytiä ja köröttelyä kovassa lastissa.
– Iltapäivästä ehdin kuiten Akureyrin moottoripyörämuseoon. Maanantaina tie vie tulivuori Askalle, Marko Willig kertasi lauantain ja sunnuntain tapahtumia.
Akureyrin mp-museo oli kuvista päätellen melkoinen nähtävyys.
Motouutiset seuraa Lapin miehen, seikkailumotoristi Marko Willigin, ja hänen kumppaneidensa moottoripyörämatkaa Pohjoisesta Suomesta Islantiin ja takaisin. Lähtö matkaan tapahtui 30.7. ja paluu on aikataulun mukaan 24.8.
Markon Santarent-yrityksen kotisivulle pääset tästä ja matkaa voi myös seurata Markon tilillä Polarsteps-sovelluksessa täällä.
Kannattaa vierailla tuolla Markon Polarsteps-sivulla, sillä siellä on runsaasti videoita ja muuta mielenkiintoista materiaalia, kuten esimerkiksi video geysirin suihkuamisesta.
Löydät kaikki Markon matkapäiväkirjajuttujen linkit täältä:
Lapin mies matkalla Islannissa moottoripyörällä: kaikki matkapäiväkirjan jutut täältä