Uusi BMW R 1200 GS Adventure on iso pyörä. Varsinainen uutuus on pyörän kaksisylinterinen 1170 cm3 tilavuuksinen bokserimoottori, josta viime vuoden uudistuksen myötä kutiteltiin lisää tehoa ja vääntöä osittaisen nestejäähdytyksen turvin. Teholukemat ovat nyt 125 hv, 92 kW 7750 kierroksella minuutissa. Vääntö on huipussaan 6500 rpm:lla 125 Nm.

BMW R 1200 GS Adventure on kotonaan sekä maastossa että kaupungissa.

Miltä uusi moottori sitten tuntuu? Vaikka lukemat ovat hyvät, ja tehoa riittää tämäntyyppiseen käyttöön vähintään tarpeeksi, kaksisylinterinen bokserimoottori tuottaa tukevaa vääntöä vasta melko ylhäältä. Varsinkin isommilla pykälillä - pyörässä on 6-vaihteinen vaihteisto - kierrosluvun pitää lähentyä 3000:tta. Mutta väännössä ja tehossa on silti selvä ero uuden moottorin hyväksi vanhempaan ilmajäähdytteiseen verrattuna, siitä ei ole epäilystäkään.

Brembon monoblockit pitävät tehokkaasti huolta pysähtymisestä.

Käytännön ajossa riittää, kun muistaa hankalammissa paikoissa alemmilla kierroksilla polkaista hyvin ja varmasti toimivaa vaihdepoljinta kerran alaspäin ja taas mennään. Epäilemättä GS vaatii oman ajotapansa, ja kun sen on sisäistänyt, kierrosluvut asettuvat ajossa juuri sille alueelle kuin tarvitaankin ilman, että sitä sen kummemmin tarvitsee miettiä. Kuten totesimme, tehoa on joka tapauksessa varmasti riittämiin ja pyörä on varsin liukas kulkija isommillakin teillä, jos kuljettaja niin haluaa. Valmistaja lupaa +200 km/h huippunopeutta, eikä sitä tarvitse epäillä.

Korkeutta

Suuri istuinkorkeus, säädettävissä joko 890 mm tai 910 mm, saattaa rajata käyttäjäkuntaa. Istuin sinänsä on mukava ja tukeva samoin ajoasento luonteva, pysty, avara ja miellyttävä. Kombinaatio mahdollistaa pitkät päivämatkat tarvittaessa.

Omanlaistaan kulmikasta muotokieltä.

Pyörässä on uusi suurempi ja manuaalisesti korkeussäädettävä pleksi kuin aiemmassa mallissa, joka suojaa kohtuullisesti ajoviimalta. Pitkäselkäisellä kuljettajalla pleksi jäi yläasennossa hieman liian alas, jolloin ajoviima pääsi pieksemään kypärää väärästä kohtaa, mutta oletettavasti tarjolla on vaihtoehtoisia pleksejä ainakin tarvikekauppiailla. Lämpimämmällä säällä pleksin voi tietysti yksinkertaisesti kääntää ohjaimesta alemmas.

Pleksin korkeus on käsi säädettävissä. Pyörä on edestä varsin leveä.

Perinteiset hallintalaitteet ovat selkeät ja niitä on helppo käyttää. Kytkin on kevyt ja tunnokas. Kahvan etäisyyttä pystyy säätämään neljään eri asentoon, joten se käy pienimpikätisellekin. Samoin käsijarrukahvan etäisyyttä voi muuttaa tarpeen mukaan.

Pyörän mittaristo ja elektroniset hallintalaitteet ovatkin sitten oma lukunsa. Ei niin, etteivätkö nekin olisi helppoja käyttää, kunhan ne ensin sisäistää. 

Matkaan

Ajaminen Adventurella on luontevaa. Pyörässä on elektronisesti säädettävät jousitus ja iskunvaimennus, jotka ovat valittavissa ajotavan ja matkustaja- sekä tavaramäärän mukaan. Lisäksi pyörässä on vakiona kaksi eri ajotilaa, "Rain" ja "Road". Ensimainitussa moottorin tehoja rajoitetaan enemmän ja luistonesto toimii herkästi, myös kaasuvaste on vähemmän dynaaminen. Road-asennossa tehot ovat täysillä ja ajotuntuma aktiivisempi.

Jousitus ja iskunvaimennuspaketti toimivat erittäin hyvin. Ajotuntuma tavallisella tiellä on hyvä jo soft-asennossa, ja mikäli jousitukseen haluaa lisää jämäkkyyttä, sitä löytyy helposti lisää vaikka vauhdissa valittuna. Pyörässä on enduromaisen isot joustot, jotka mahdollistavat myös maastoajon. Samoin jalkatapit on rakennettu siten, että niillä pystyy ajamaan seisaaltaan vähän vaikeammissakin olosuhteissa.

Sachsin takavaimennin ja elektroninen säätö.

Pyörän helppo käsiteltävyys yllättää. Näin suureksi pyöräksi sen paino tuntuu yllättävän vähän normaaliajossa. Ohjautuvuus on isoista joustoista huolimatta hyvä ja täsmällinen. Paino tuntuu tiukissa syheröissä hieman. 

Sora- ja metsäautoteillä ensiasennusrenkaiden hyvä pito ja ajotuntuma yllättää, vaikka ne ovatkin monikäyttöön tarkoitetut Continentalin Conti Attack -renkaat, jotka eivät taatusti kestä vertailua kunnon nappularenkaisiin.

Isolla tiellä pyörä on myös miellyttävä ajettava, ja pleksi vie joka tapauksessa suurimman ajoviiman paineen mennessään. Oman osansa tekevät pyörän leveä etuosa ja moottorin sylinterit, joiden takana kuljettaja muuten on melko hyvin suojassa. Kädensuojukset auttavat omalta osaltaan varsinkin kylmemmällä kelillä. Pyörässä on kaksiasentoinen ohjaustangon lämmitys.

Continentalin Conti Attack -renkaat antavat yllättävän hyvän ajotuntuman soralla.

Pysähtyminen

Adventuressa on erittäin tehokkaat Brembon jarrut. Ne ovat ilmeisesti samat kuin RT:ssä ja R nine T:ssä. Jarrut ovat lukkiutumattomat eli ABS:t, mutta ABS:n voi halutessaan kytkeä pois päältä. Joka tapauksessa pysähtyminen jarruttamalla vahvasti on vaikuttava kokemus ja nokan kautta pyörähtäminen ilmeisesti mahdollista noilla pysäytystehoilla, sillä jousitus luonnollisesti niiaa jarrutettaessa eteen ja alas voimakkaasti.

Jarrut ovat siten integroidut, että etujarrukahva vaikuttaa myös taakse, mutta takajarrupoljin vaikuttaa vain takapyörään. Tässä on logiikkaa sikälikin, että kun ostetaan sportti-lisävarustepaketti, joka antaa lisää valinnaisia ajotilamoodeja, on yksi mahdollisuus Enduro Pro, jolloin ABS vaikuttaa vain etupyörään. Tällöin pyörän takarengas voidaan lukita jalkajarrulla tarvittaessa ominaisuutta esimerkiksi pyörän ohjaamiseen.

LED-huomivalo, -vilkut ja vielä LED-sumuvalot.

Vauhdissa

Pyörässä on ohjausvaimennin kasvaneen tehon ja huippunopeuden vuoksi. Vaikka ajoasento on miellyttävän leppoisa normaaliajossa, lisävarusteena saatavaa vakionopeudensäädintä osaa kyllä arvostaa. Säädin on lisäksi helppo käyttää. Kun vakionopeudensäädin on kytketty päälle, yksi painallus riittää nopeuden lukitsemiseen. Painallus ylös tuo vauhtia lisää kaksi kilometriä ja painallus alas pudottaa vauhtia kaksi kilometriä tunnissa. 

Pyörän istuinta on kavennettu hieman edellisestä versiosta, mutta se ei tunnu vaikuttaneen istuinmukavuuteen millään tavalla, vaan "pers"tuntuma on edelleen hyvä.

Ohjausiskunvaimentimen päähän se sieltä sojottaa.

Mittaristossa on koeajopyörässä olleiden erilaisten lisävarustepakettien vuoksi välillä runsaasti informaatiota, mutta BMW:n mittaristo selviää siitä kohtuullisesti. Mittaristo näkyy hyvin myös kirkkaammassa valossa. 

Pyörän iso 30-litrainen tankki mahdollistaa tarvittaessa pitkät tankkausvälit. Kaksisylinterinen bokserimoottori mahdollistaa periaatteessa alhaisen polttoaineenkulutuksen, mutta tietysti kova vauhti tai raskas maastoajo vievät polttoainetta enemmän. BMW lupaa pyörälle tasaisella 90 km/h vauhdilla 4,3 litran kulutuksen sataa kilometriä kohti.

Koeajolenkillämme, johon mahtui paljon hiekka- ja metsäteitä sekä hiljaista ryömintävauhtia asvalttipäällysteiden lisäksi, kulutus oli 5,2 litraa sataa kilometriä kohden. Silläkin kulutuksella ajaisi putkeen yli 500 km, ja vielä olisi se 4 litran varatankki koskemattomana.

Pyörällä oli matkaan lähtiessämme ajettu 1142 km, joten se oli vielä varsin tuore.

Etupää näytti äkkiseltään teleskooppisellaiselta, mutta se on aito Telelever.

Varustepaketit

Jokiniemi Motorsilta Seinäjoelta hakemaamme pyörään oli lisätty melkein kaikki mahdolliset lisävarustepaketit. Peruspyörään tulevat vakiovarusteina ABS, lämpökahvat, keskituki, käsisuojat, pinnavanteet, korkeussäädettävä istuin, alumiininen alustasuoja, sivulaukkutelineet sekä ASC eli luistonesto.

Koeajopyörässä oli myös navigaattorivalmius, mikä tarkoittaa valmiiksi kytkettyä ja asennettua navigaattorin telinettä sekä vasemman kahvan tyvessä olevaa pyöräytettävää monitoimipylpyrää, jolla navigaattoria ohjataan. Teline on tarkoitettu BMW:n omalle navigaattorille, emme tiedä sopivatko siihen Garminin muut valmisteet.

Käsikahvat suojaat hyvin ja lisäksi pyörässä on kahvanlämmittimet.

Pyörään erikseen ostettavaan turvallisuuspakettiin kuuluvat kromattu pakoputkisto sekä renkaiden ilmanpaineen valvontajärjestelmä. Koeajopyörässä oli tämä paketti mukana, ja elektronisesta rengaspaineen valvonnasta on vain hyvää sanottavaa.

Sporttipaketin LED-valopaketti sisälsi LED-huomiovalot sekä LED-vilkut sekä lisää ajotilamoodivaihtoehtoja. Touring-paketin merkittävimmät lisävarusteet ovat sähköisesti säätyvät jousitus ja iskunvaimennus-paketti, ajotietokone, LED-sumuvalot sekä vakionopeuden säädin.

BMW on ajatellut myös heitä, jotka ajavat vaativiin paikkoihin.

Kun peruspyörän hinta on 22 299,82 €, koeajamamme pyörän loppuhinta ilman alumiinilaukkuja, jotka ilman muuta kuuluvat tämänkaltaiseen pyörään, on 26 458,84 euroa plus toimituskulut ja ne laukut. Pyörä on siis varsin hintava, mutta tässä koeajetun pyörän lisävarustepakettien sisällöt ja hinnat:

  • Sporttipaketti: LED-ajovalot, LED-vilkut, ajotilamoodi 1559,47 €.
  • Turvallisuuspaketti: Kromattu pakoputkisto ja renkaiden ilmanpaineen valvontajärjestelmä 366,70 €.
  • Touring-paketti: Dynamic-ESA, ajotietokone, gps-laitteen valmius, LED-sumuvalot ja vakionopeuden säädin 2232,85 €.

Pyörän mittaristo tarjoaa ajoittain paljon informaatiota, mutta se selvisi tehtävästään puhtain paperein.

 

Loppupäätelmien aika

BMW R 1200 GS Adventure vuosimallia 2014 on melkoinen moottoripyörä. Paitsi kooltaan, niin myös ominaisuuksiltaan. Se on lisävarusteineen varsin arvokas hankinta, mutta epäilemättä siinä on pyörää pitkäksi aikaa. Pyörän ulkonäöstä voidaan varmasti olla montaa mieltä, mutta ainakaan se ei ole huomaamaton. 

Lisämoitteita tulee korkeudesta, mutta toisaalta pyörässä, joka on saavuttanut suosiota omien polkujensa kulkijoiden keskuudessa, maavaraa tarvitaan. 

Kaipaisimme vieläkin lisää alavääntöä, mutta ilmankin pärjää, ja yli 3000 kierroksen pyörä vetää ja laulaa upeasti. Kun pudotaan vedon alarajoille, moottori kuulostaa huonovointiselta.

Vasemman kahvan nappulaviidakkoa. Toiminnot ovat selkeitä ja loogisia.

Adventuressa ei ehkä ole aivan yhtä paljoa tehoa kuin kovissa kanssakilpailijoissaan, KTM:n 1190 Adventuressa ja Ducatin Multistradassa, mutta sitä on aivan varmasti riittävästi siihen käyttöön, mihin pyörä on suunniteltu.

Plussapuolella on iso ja riittävä polttoainetankki sekä erittäin korkea varustetaso varsinkin sen jälkeen kun lisävarustelistasta on ruksittu olennaisimmat kohdat. 

Oikea kahva on selkeämpi.

Ehkä olennaisin myönteinen kohta on kuitenkin pyörän helppo käsiteltävyys ja ohjattavuus hiljaisissakin vauhdeissa. Lisäpisteitä tulee vielä hyvistä osittain integroiduista ja monikäyttöisistä ABS-jarruista.

BMW R 1200 GS Adventure on suositeltava valinta sekä miehille että naisille, jotka haluavat kulkea omia polkujaan.

Näyteikkunaselfie pyörän kanssa.

 

Tekniset tiedot 
Moottori Ilma-/nestejäähdytt., 4-tahti, 2-syl bokseri
Moottoritilavuus 1170 cm3
Polttoainejärjestelmä EFI, 
Syl. halkaisija x iskun pituus 101x73 mm
Puristussuhde 12,5:1
Venttiili-/imujärjestelmä OHC, 4 venttiiliä
Voimansiirto  
Kytkin Hydraulinen monilevyöljysumppukytkin
Vaihteisto 6-vaihteinen, toisiovälitys kardaani
Runko  
Tyyppi 2-osainen + kantava moottori
Joustomatka etu / taka 210 mm / 220 mm
Rengas etu 120/70 R19
Rengas taka 170/60 R17
Jousitus  
Etujousitus Telelever
Takajousitus Paralever
Jarrut ABS, osittain integroitu, poiskytkettävissä
Etujarrut 2-levyinen, 305 mm
Takajarrut 1-levyinen, 276 mm
Mitat (P x L x K) 2255 mm, 980 mm, 1450 mm
Maavara  
Akseliväli 1510 mm
Istuinkorkeus 890 / 910 mm
Polttoainetilavuus  30 l
Paino ajokunnossa 260 kg (ilman laukkuja)
Suorituskyky (valmistajan ilmoittama)  
Huipputeho Teho 92 kW 125 hp @ 7750 rpm
Vääntö 125 Nm  / 6500 rpm