Todellisuus oli huumaava. Pehmeäkäyntinen moottori, leveä ja tukeva hallintaote, loputon voima ja miellyttävä ajoasento muodostivat kokonaisuuden, jota on helppo kehua. Matka-ajo sujui ongelmitta eikä ohjaimissa väsynyt. Moottoriteho oli osaltaan syynä matkanteon viihdyttävyyteen. Ajoviima ohjautui tyylikkäästi kriittisten alueiden ohi, ohjaamo oli selkeälukuinen ja hallintalaitteet namiskoineen toimivat hienosti.
Pyörän ajettavuus oli vallan mainio. Pyörää käytettiin sattumalta Suomen Moottoripyöräkouluttajien ajomekaniikkapäivillä muutaman teknisen yksityiskohdan demonstroinnissa, ja hitaatkin esimerkkisuoritteet taittuivat ilman mitään ongelmia. Pyörä painaa toki kohtuullisen runsaasti, mutta leveä ote pyörästä helpottaa ohjailua hitaassakin nopeudessa.
Keveää käsiteltävyyttä
Kun pyörän saa kunnolla vauhtiin, käsiteltävyyden keveys säilyy. Runnoa ei tarvitse. Eniten maantienopeuksissa huomio kiinnittyy akseliväliin käännöksiä tehdessä. Pyörää joutuu siis ohjaamaan kallistukseen ja kallistuksessa hieman aktiivisemmin kuin piskuista 600cc-sporttia, mutta miellyttävä ja aktiivinen ajokokemus ei tästä kärsi.
Ainoa asia, jota testikuskimme ei suoranaisesti kaivannut, mutta jonka puuttumista ihmeteltiin, oli vakionopeudensäädin.
Koeajopyörän rengastus oli valitettava. Eturenkaan tointa hoiti Bridgestonen Battlax, kun taas takana seikkaili (varsinkin märällä) Pirelli Diablo Rosso Corsa. Ajokokemus katukäytössä kärsi tästä hiukan. Varsinkin märissä olosuhteissa luistoneston ollessa pois päältä takarengas haki paikoin jopa väkivaltaisen tuntuisia luistoja bitumipaikkauksista, joita paikoin viljellään koko ajouran mitalta, mutta onneksi vain lyhyitä pätkiä (siis muutamia metrejä). Tämä siis pintakaasulla. Luistoneston ollessa kytkettynä näissä paikoissa perä seikkaili vain hieman ja tehonsyöttö nyki sitä rajoittavan tietokoneen toimesta.
Luistonesto tarpeen
Pyörän tuhoton teho, pitkä akseliväli ja runsaahko paino ilmenevät pienillä hiekkateillä. Samoin rengastus. Ilman luistonestoa oli erittäin hankalaa ajaa aktiivista ajoa sorapinnalla, koska pyörän teho ja vääntö rikkoivat pidon liki välittömästi. Muutoin pyörä oli helppo hallita ja tunnokas. Luistonestolla ajettaessa ylimääräisiä liikkeitä ei juuri ilmenny, ellei kaasukahvaa käyttänyt ronskisti, ja silloinkin elektroniikka puuttui peliin vain minimaalisella viiveellä. Rauhallisemman tehokartan valitseminen hillitsi sopivasti laukkaa pehmeälle alustalle tultaessa.
Pyörän alusta oli erittäin miellyttävä aktiivisessakin ajossa ja lievissä epätasaisuuksissa.
Jarrut olivat tunnokkaat ja tehokkaat, ja ABS-järjestelmä toimi tyylikkäästi. ABS-järjestelmän pois kytkemistä varten ei ollut erillistä kytkintä. Pakkausmahdollisuudet olivat hyvät, vaikka määräänsä suurempaa tankkilaukkua ei tähän pyörään kannata asentaa. Sarvet ovat sen verran etäällä istumakohdasta että tankin yllä ollaan melko matalalla. Sivu- tai perälaukkuja ei koeajopyörässä ollut, mikä osaltaan edesauttaa hyvää käsiteltävyyttä sekä hitaissa että suurissa nopeuksissa.
Kokonaisuutena erittäin miellyttävä moottoripyörä, jonka teho pitää matkanteon viihdyttävänä pitkiäkin aikoja. ZZR1400 on painava ja vaikuttava ajoneuvo, jota on kuitenkin helppo käsitellä ja pyöritellä pienessäkin tilassa. Tarkoituksenmukaisempi rengastus alle, niin ajokokemus arkikäytössä paranee entisestään. Tutustumisenarvoinen kulkine.
Kirjoittaja on Suomen Moottoripyöräkouluttajat ry:n jäsen, Moottoripyöräkerho 69 ry:n kouluttaja ja koulutusvastaava, ja aktiivinen motoristi.
Arviointitaulukko | ||
Kawasaki ZZR1400 | Arvosana 1-5 | Painotettu arvosana* |
Moottori 20% | 4 | 80 (100) |
Jousitus/alusta 10 % | 5 | 50 (50) |
Voimansiirto / kytkin 10 % | 5 | 50 (50) |
Vaihteisto 5 % | 4 | 20 (25) |
Jarrut 15 % | 4 | 60 (75) |
Ergonomia / Käsiteltävyys 15 % | 5 | 75 (75) |
Ajotietokone / käytettävyys 5 % | 3 | 15 (25) |
Taloudellisuus 10 % | 4 | 40 (50) |
Hinta 10 %: Kawasaki ZZR1400 2015 21 985,00 € |
3 | 30 (50) |
Yhteensä | 4,7 / 5 | 470 (500) |
* Suluissa täydet pisteet |