Saimme testattavaksemme Jokiniemi Motorsilta vuosimallin 2011 GTR:n, jolla oli ajettu reilut 8000 kilometriä. Pyyntihinta on tätä kirjoitettaessa 18900 euroa.
Ensimmäiseksi pyörässä kiinnittyy huomio väriin. Väritys on tumman vihreän ja mustan yhdistelmä. Kuva ei tee oikeutta hienostuneelle metallinhohtovihreälle, se pitää vain nähdä. Kyse ei ole siis Kawasaki racingin vihreästä, joka on vaalea, vaan hyvin tummasta sävystä.
GTR:ssä on avaimeton käynnistysjärjestelmä. Pyörän saa käyntiin, kunhan elektroninen avain on jossain taskussasi riittävän lähellä. Kawasakilla järjestelmän nimi on KIPASS, Kawasaki’s Intelligent Proximity Activation Start System. Järjestelmä on erittäin hyvä käytössä, mutta vaatii pienen totuttelun.
Matkalle, mars!
GTR 1400 on täysinvarustettu matkamalli, jossa on kolme hyvää, tilavaa ja helppokäyttöistä laukkua. Sivulaukkuihinkin mahtuu hyvin tavaraa, mm. täysikokoinen kypärä kevyesti ja tilaa jää muuhunkin.
Kawasakin katteen pleksin korkeus on sähköisesti säädettävissä, kuten tällaisessa pyörässä pitääkin olla. Lisäksi siinä on portaattomasti säädettävät kahvanlämmittimet ja sääsuojattu virtapistoke katteessa. Kate myös suojaa muuten hyvin, mutta harteikkaalla kuljettajalla tuuli pääsee kylmissä oloissa nyppimään ehkä liikaa olkapäitä. Onneksi korkeampia ja leveämpiä pleksejä on saatavilla jos on tarvis.
Pyörässä on tehoa ja erityisesti vääntöä riittämiin. GTR:n sisarmallissa ZZR 1400:ssä on 200 hevosvoimaa, RamAirin kanssa 210. GTR:ään on nelisylinterisen neliventtiilikoneen ominaisuuksia muutettu siten, että siinä on enemmän tehoa ja vääntöä käytettävissä keskialueella – eli siellä missä nopeassa matka-ajossa sitä tarvitaankin. Huipputehoa on sitten hieman nipistetty ja sitä on 153 hv eli 114 kw 8800 rpm, vääntö puolestaan 136 Nm 6200 rpm.RamAir eli ajoilmanpaineen hyödyntäminen nostaa tehon 117,6 kW eli 157,7 hevosvoimaan.
Huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 250 kmh.
Käytännössä moottorilta ei tarvitse pyydellä, vaan tehoa löytyy kevyesti rannetta kääntämällä. Kaasua on myös helppo annostella ja kontrolloida. Moottorissa on muuttuva imuventtiilien ajoitus, joka tuo oman osansa käytettävyyteen.
Pyörän ajo-ominaisuudet ovat hyvät. Painojakautuma on paikallaankin loistava. Myös pienten asioiden kuten keskiseisontatuen suunnittelussa on onnistuttu. Pyörän saa helposti vedettyä keskiseisontatuelle, vaikka kaikki kolme laukkua olisivat täynnä tavaraa.
Tämä on yllättävää jo senkin vuoksi, että pyörä itsessään painaa ajokunnossa 304 kg. Painosta huolimatta se on kevyt ja tunnokas käsiteltävä ajossa. Ajoasento on myös hyvä ja levollinen pitkällekin kuljettajalle.
Moderni elektroniikka turvaa
Kawasaki GTR 1400 on varustettu lukkiutumattomin ABS-jarruin, mikä antaa tietysti turvaa kuljettajalle. ABS myös reagoi nopeasti pinnanmuutoksiin. ABS:n nykyversiotaan Kawasaki nimittää K-ACTiksi, Kawasaki Advanced Coactive-braking Technologyn mukaan.
Ominaisuudet | |
---|---|
Moottori | Nestejäähdytteinen, 4-tahti, 4-syl |
Moottoritilavuus | 1352 cm3 |
Polttoainejärjestelmä | EFI, 4x40 mm |
Syl. halkaisija x iskun pituus | 84,0x61,0 mm |
Puristussuhde | 10,7:1 |
Venttiili-/imujärjestelmä | DOHC, 16 venttiiliä, imuventt ajoitus säätyvä |
Voimansiirto | |
Kytkin | Märkä monilevykytkin |
Vaihteisto | 6-vaihteinen, toisiovälitys kardaani |
Runko | |
Tyyppi | alumiinirunko |
Joustomatka etu / taka | 113 mm / 136 mm |
Rengas etu | 120/70 ZR17M/C (58W) |
Rengas taka | 190/50 ZR17M/C(73W) |
Jousitus | |
Etujousitus | Teleskooppi, esijännityksen, paluu- ja puristusvaimennuksen säätö |
Takajousitus | Kaasu-öljyvaimennin, esijännityksen ja paluuvaimennuksen säätö |
Jarrut | ABS |
Etujarrut | Kaksi 310 mm puolikelluvaa levyä, nelimäntäiset jarrusatulat |
Takajarrut | 270 mm jarrulevy, kaksimäntäinen |
Mitat (P x L x K) | 2230 mm, 790 mm, 1465 mm |
Maavara | 125 mm |
Akseliväli | 1520 mm |
Istuinkorkeus | 815 mm |
Polttoainetilavuus | 22 l |
Paino ajokunnossa | 304 kg |
Suorituskyky (valmistajan ilmoittama) | |
Huipputeho | Teho 114 kW (155 hp) @ 8,000 rpm |
Vääntö | 136 Nm / 7,000 rpm |
Se antaa kuljettajalle myös säätömahdollisuuksia jarruvoiman jaosta etu- ja takajarrun välillä, kun jompaa kumpaa painetaan. Jarrut ovat kytketyt siten, että etujarru vaikuttaa myös taakse ja takajarru eteen. Joka tapauksessa kun molempia jarruja käyttää yhdessä, niin pyörä pysähtyy erittäin ravakasti, kuten tämäntasoisen laitteen pitääkin.
Yksi tämän pyörän erikoisuuksista on rengaspaineen etäseurantajärjestelmä. Se varoittaa, mikäli rengaspaine putoaa tietyn rajan alle. Pyörä tekee automaattisesti paineentarkastuksen käynnistyksen yhteydessä, ajotietokoneesta voidaan myös valita jatkuva rengaspaineen näyttö päälle.
Luistonestojärjestelmä KTRC puolestaan on suunniteltu antamaan lisäturvaa esimerkiksi sateisiin, kylmiin tai muuten liukkaisiin olosuhteisiin. Se käyttää ABS-järjestelmän antureita hyväkseen ja tarkkailee eroa taka- ja eturenkaan pyörintänopeuksissa. Jos takarengas pyörii nopeammin, moottorin tehoa lasketaan pidon saavuttamiseksi. KTRC on kokonaan kytkettävissä pois päältä ja siinä on lisäksi kolme eri asetusta.
Neljäs merkittävä asia on taloudellisen ajon toiminto, jonka saa käyttöön napin painalluksella. Siinä moottorin tehoa alennetaan ja siten polttoaineen kulutus pienenee. Pyörässä on myös ajotietokone ja taloudellisen ajon mittari, joka näyttää, milloin olisi suositeltavaa vaihtaa isommalle tai pienemmälle vaihteelle.
Keskiajon polttoainekulutus oli koeajon aikana ajotietokoneen mielestä 5,2 l / 100 km, mikä on tämän kokoluokan pyörälle kohtuullinen kulutus. Toki sisäänrakennettu mittaustapa vetää aina jonkin verran kotiinpäin, joten tuota lukemaa voinee pyöristää ylöspäin. Myös kaasukäden hanakkuusaste vaikuttaa.
Mitä mieltä?
Kuntotestauksen yhteydessä todettiin, että pyörä on hyvässä kunnossa, mikä on luonnollista, sillä on ajettu isolle pyörälle varsin vähän. Silti esille tuli yllättäviä asioita, mihin ei välttämättä ymmärrä kiinnittää huomiota. Kuntotestaajamme Petri Hämäläinen 2Wheels.fi:stä oli tarkkana ja huomasi, että takalaukun kiinnityksestä uupui yksi kumipusla, jonka vuoksi takalaukku heilui tarpeettoman paljon. Samoin katteesta oli yksi ruuvi hävinnyt maailmalle, kaasukahvassa oli vähän väljyyttä liikaa ja toinen sivulaukku oli hieman löysällä. Lisäksi öljyä oli huollossa lykätty vaihdon yhteydessä rippu liikaa. Nämä ovat käytännössä pieniä murheita, eivätkä heikennä hyvän pyörän gloriaa minnekään, mutta ne ovat yksityiskohtia, jotka kannattaa ostohetkellä laitattaa myyjällä kuntoon.
Pyörässä oli täytetty huoltokirja, joten siltä osin asiat ovat kunnossa.
Kawasaki GTR 1400, Jokiniemi Motors | Arvo- sana |
Huomiot |
---|---|---|
Kuntotarkastus | MP-korjaamo 2Wheels | |
Huoltokirja | Täydellinen | |
Ulkonäkö, yleisvaikutelma | H | |
Lamput, vilkut jne. | H | |
Istuin | H | |
Moottori | ||
Kaasukahva | N | Hieman välystä |
Tyhjäkäynti | H | |
Öljyn määrä | N | Öljyä liikaa |
Jäähdytytysnesteen määrä |
N | |
Jäähdytysjärjestelmän toiminta | H | |
Voimansiirto, kardaani | H | |
Alusta | ||
Jarrut, etu | H | |
Jarrut, taka | H | |
Jarrunesteen määrä | H | |
Jarruvalokatkaisin | H | |
Jousitus | H | |
Sivuseisontatutki | H | |
Eturengas | H | |
Takarengas | H | |
Ohjauslaakerit | H | |
Johtopäätös | H |
Erittäin hyvässä kunnossa |
Taulukon arvosanat: H = hyvä, N = normaali, T = tyydyttävä, K = korjattava
Kawasaki GTR 1400 on kokemuksen perusteella kaikin mittarein hyvä moottoripyörä. Kardaaniveto tuo huolettomuutta ja tällä yksilöllä on ajettu vähän. Malli on myös menestynyt hyvin matkapyörien välisissä vertailuissa. GTR sopii hyvin käteen, on helposti hallittavissa ja siinä on pyörää pitkäksi aikaa. Jos matka suuntautuu vapaiden nopeuksien alueille, niin sillä myös pystyy pitämään vauhtia vähintään riittävästi. Tehonnälkäiselle matkaajalle, jolla voi olla myös matkustaja kyydissä.