Saimme testattavaksemme Jokiniemi Motorsilta vuosimallin 2011 GTR:n, jolla oli ajettu reilut 8000 kilometriä. Pyyntihinta on tätä kirjoitettaessa 18900 euroa.

Ensimmäiseksi pyörässä kiinnittyy huomio väriin. Väritys on tumman vihreän ja mustan yhdistelmä. Kuva ei tee oikeutta hienostuneelle metallinhohtovihreälle, se pitää vain nähdä. Kyse ei ole siis Kawasaki racingin vihreästä, joka on vaalea, vaan hyvin tummasta sävystä.

Kawasaki GTR 1400:ssa on avaimeton käynnistysjärjestelmä.

GTR:ssä on avaimeton käynnistysjärjestelmä. Pyörän saa käyntiin, kunhan elektroninen avain on jossain taskussasi riittävän lähellä. Kawasakilla järjestelmän nimi on KIPASS, Kawasaki’s Intelligent Proximity Activation Start System. Järjestelmä on erittäin hyvä käytössä, mutta vaatii pienen totuttelun.

Matkalle, mars!

GTR 1400 on täysinvarustettu matkamalli, jossa on kolme hyvää, tilavaa ja helppokäyttöistä laukkua. Sivulaukkuihinkin mahtuu hyvin tavaraa, mm. täysikokoinen kypärä kevyesti ja tilaa jää muuhunkin.

Pyörä on menevän ja hyvän näköinen kaikista kulmista.

Kawasakin katteen pleksin korkeus on sähköisesti säädettävissä, kuten tällaisessa pyörässä pitääkin olla. Lisäksi siinä on portaattomasti säädettävät kahvanlämmittimet ja sääsuojattu virtapistoke katteessa. Kate myös suojaa muuten hyvin, mutta harteikkaalla kuljettajalla tuuli pääsee kylmissä oloissa nyppimään ehkä liikaa olkapäitä. Onneksi korkeampia ja leveämpiä pleksejä on saatavilla jos on tarvis.

Pyörässä on tehoa ja erityisesti vääntöä riittämiin. GTR:n sisarmallissa ZZR 1400:ssä on 200 hevosvoimaa, RamAirin kanssa 210. GTR:ään on nelisylinterisen neliventtiilikoneen ominaisuuksia muutettu siten, että siinä on enemmän tehoa ja vääntöä käytettävissä keskialueella – eli siellä missä nopeassa matka-ajossa sitä tarvitaankin. Huipputehoa on sitten hieman nipistetty ja sitä on 153 hv eli 114 kw 8800 rpm, vääntö puolestaan 136 Nm 6200 rpm.RamAir eli ajoilmanpaineen hyödyntäminen nostaa tehon 117,6 kW eli 157,7 hevosvoimaan.

Huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 250 kmh.

Kaikki kolme laukkua ovat tilavia ja käteviä käyttää.

Käytännössä moottorilta ei tarvitse pyydellä, vaan tehoa löytyy kevyesti rannetta kääntämällä. Kaasua on myös helppo annostella ja kontrolloida. Moottorissa on muuttuva imuventtiilien ajoitus, joka tuo oman osansa käytettävyyteen.

Pyörän ajo-ominaisuudet ovat hyvät. Painojakautuma on paikallaankin loistava. Myös pienten asioiden kuten keskiseisontatuen suunnittelussa on onnistuttu. Pyörän saa helposti vedettyä keskiseisontatuelle, vaikka kaikki kolme laukkua olisivat täynnä tavaraa.

Tämä on yllättävää jo senkin vuoksi, että pyörä itsessään painaa ajokunnossa 304 kg. Painosta huolimatta se on kevyt ja tunnokas käsiteltävä ajossa. Ajoasento on myös hyvä ja levollinen pitkällekin kuljettajalle.

Kawasakissa on hyvä ajoasento pidemmällekin kuljettajalle. Tässä noin 185 sm.

Moderni elektroniikka turvaa

Kawasaki GTR 1400 on varustettu lukkiutumattomin ABS-jarruin, mikä antaa tietysti turvaa kuljettajalle. ABS myös reagoi nopeasti pinnanmuutoksiin. ABS:n nykyversiotaan Kawasaki nimittää K-ACTiksi, Kawasaki Advanced Coactive-braking Technologyn mukaan.

Ominaisuudet 
Moottori Nestejäähdytteinen, 4-tahti, 4-syl
Moottoritilavuus 1352 cm3
Polttoainejärjestelmä EFI, 4x40 mm
Syl. halkaisija x iskun pituus 84,0x61,0 mm
Puristussuhde 10,7:1
Venttiili-/imujärjestelmä DOHC, 16 venttiiliä, imuventt ajoitus säätyvä
Voimansiirto  
Kytkin Märkä monilevykytkin
Vaihteisto 6-vaihteinen, toisiovälitys kardaani
Runko  
Tyyppi alumiinirunko
Joustomatka etu / taka 113 mm / 136 mm
Rengas etu 120/70 ZR17M/C (58W)
Rengas taka 190/50 ZR17M/C(73W)
Jousitus  
Etujousitus Teleskooppi, esijännityksen, paluu- ja puristusvaimennuksen säätö
Takajousitus Kaasu-öljyvaimennin, esijännityksen ja paluuvaimennuksen säätö
Jarrut  ABS
Etujarrut Kaksi 310 mm puolikelluvaa levyä, nelimäntäiset jarrusatulat
Takajarrut 270 mm jarrulevy, kaksimäntäinen
Mitat (P x L x K) 2230 mm, 790 mm, 1465 mm
Maavara 125 mm
Akseliväli 1520 mm
Istuinkorkeus 815 mm
Polttoainetilavuus 22 l
Paino ajokunnossa 304 kg
Suorituskyky (valmistajan ilmoittama)  
Huipputeho Teho 114 kW (155 hp) @ 8,000 rpm
Vääntö 136 Nm  / 7,000 rpm

Se antaa kuljettajalle myös säätömahdollisuuksia jarruvoiman jaosta etu- ja takajarrun välillä, kun jompaa kumpaa painetaan. Jarrut ovat kytketyt siten, että etujarru vaikuttaa myös taakse ja takajarru eteen. Joka tapauksessa kun molempia jarruja käyttää yhdessä, niin pyörä pysähtyy erittäin ravakasti, kuten tämäntasoisen laitteen pitääkin.

Yksi tämän pyörän erikoisuuksista on rengaspaineen etäseurantajärjestelmä. Se varoittaa, mikäli rengaspaine putoaa tietyn rajan alle. Pyörä tekee automaattisesti paineentarkastuksen käynnistyksen yhteydessä, ajotietokoneesta voidaan myös valita jatkuva rengaspaineen näyttö päälle.

Luistoneston ja jarrujärjestelmän säätökytkimet sekä pleksin korkeussäätö ovat vasemmalla.

Luistonestojärjestelmä KTRC puolestaan on suunniteltu antamaan lisäturvaa esimerkiksi sateisiin, kylmiin tai muuten liukkaisiin olosuhteisiin. Se käyttää ABS-järjestelmän antureita hyväkseen ja tarkkailee eroa taka- ja eturenkaan pyörintänopeuksissa. Jos takarengas pyörii nopeammin, moottorin tehoa lasketaan pidon saavuttamiseksi. KTRC on kokonaan kytkettävissä pois päältä ja siinä on lisäksi kolme eri asetusta.

Neljäs merkittävä asia on taloudellisen ajon toiminto, jonka saa käyttöön napin painalluksella. Siinä moottorin tehoa alennetaan ja siten polttoaineen kulutus pienenee. Pyörässä on myös ajotietokone ja taloudellisen ajon mittari, joka näyttää, milloin olisi suositeltavaa vaihtaa isommalle tai pienemmälle vaihteelle.

Mittäristo on selkeä ja ajotietokoneessa sopivasti valintoja.

Keskiajon polttoainekulutus oli koeajon aikana ajotietokoneen mielestä 5,2 l / 100 km, mikä on tämän kokoluokan pyörälle kohtuullinen kulutus. Toki sisäänrakennettu mittaustapa vetää aina jonkin verran kotiinpäin, joten tuota lukemaa voinee pyöristää ylöspäin. Myös kaasukäden hanakkuusaste vaikuttaa.

Mitä mieltä?

Kuntotestauksen yhteydessä todettiin, että pyörä on hyvässä kunnossa, mikä on luonnollista, sillä on ajettu isolle pyörälle varsin vähän. Silti esille tuli yllättäviä asioita, mihin ei välttämättä ymmärrä kiinnittää huomiota. Kuntotestaajamme Petri Hämäläinen 2Wheels.fi:stä oli tarkkana ja huomasi, että takalaukun kiinnityksestä uupui yksi kumipusla, jonka vuoksi takalaukku heilui tarpeettoman paljon. Samoin katteesta oli yksi ruuvi hävinnyt maailmalle, kaasukahvassa oli vähän väljyyttä liikaa ja toinen sivulaukku oli hieman löysällä. Lisäksi öljyä oli huollossa lykätty vaihdon yhteydessä rippu liikaa. Nämä ovat käytännössä pieniä murheita, eivätkä heikennä hyvän pyörän gloriaa minnekään, mutta ne ovat yksityiskohtia, jotka kannattaa ostohetkellä laitattaa myyjällä kuntoon.

1400 GTR:ssä on TetraLever-takahaarukka joka on samatyyppinen kuin BMW:llä.

Pyörässä oli täytetty huoltokirja, joten siltä osin asiat ovat kunnossa.

 

Kawasaki GTR 1400, Jokiniemi Motors Arvo-
sana
Huomiot
Kuntotarkastus   MP-korjaamo 2Wheels
Huoltokirja   Täydellinen
Ulkonäkö, yleisvaikutelma H  
Lamput, vilkut jne. H  
Istuin H  
Moottori    
Kaasukahva N Hieman välystä
Tyhjäkäynti H  
Öljyn määrä N Öljyä liikaa

Jäähdytytysnesteen määrä

N  
Jäähdytysjärjestelmän toiminta H  
Voimansiirto, kardaani H  
Alusta    
Jarrut, etu H  
Jarrut, taka H  
Jarrunesteen määrä H  
Jarruvalokatkaisin H  
Jousitus H  
Sivuseisontatutki H  
Eturengas H  
Takarengas H  
Ohjauslaakerit H  
JohtopäätösH

Erittäin hyvässä kunnossa

Taulukon arvosanat: H = hyvä, N = normaali, T = tyydyttävä, K = korjattava

Kawasaki GTR 1400 on kokemuksen perusteella kaikin mittarein hyvä moottoripyörä. Kardaaniveto tuo huolettomuutta ja tällä yksilöllä on ajettu vähän. Malli on myös menestynyt hyvin matkapyörien välisissä vertailuissa. GTR sopii hyvin käteen, on helposti hallittavissa ja siinä on pyörää pitkäksi aikaa. Jos matka suuntautuu vapaiden nopeuksien alueille, niin sillä myös pystyy pitämään vauhtia vähintään riittävästi. Tehonnälkäiselle matkaajalle, jolla voi olla myös matkustaja kyydissä.