Ruotsalaiset sukujuuret näkyvät yhä Husqvarnan mallinimissä, vaikka merkki onkin ollut itävaltalaisen Pierer Mobility Groupin siipien suojassa jo vuosikymmenen ajan. Vitpilen, ”valkoinen nuoli” ja Svartpilen, ”musta nuoli” ovat merkin nakumallikaksikko, joista Vitpilen alumiinivaluvanteilla, katurenkailla ja nojaavammalla ajoasennolla on suunnattu puhtaasti kestopäällysteelle, ja Svartpilen pinnavanteilla, karkeakuvioisilla renkailla sekä pystymmällä ajoasennolla sopii asfaltin lisäksi myös hiekkatielle.
Nyt koeajossa olevien 400-kuutioisten lisäksi mallistossa on 125-kuutioinen Pilen-kaksikko, ja täksi kaudeksi malliston huipulle esiteltiin kaksisylinterinen Svartpilen 801. Husqvarna ilmoitti koeajotapahtumassa hyvinkin tarkat myyntilukemat, kun markkinointipäällikkö Gordon vom Bauer kertoi Vitpilenien ja Svartpilenien tähänastiseksi myyntimääräksi 64 291 kappaletta. Kaikkiaan Husqvarnoja on KTM-omistuksen kymmenen vuoden aikana myyty noin 420 000 kappaletta.
Vitpilenillä ja Svarpilenillä selkeät erot
Koeajossa oli mahdollisuus vuorotellen kokeilla Vitpilen 401- ja Svartpilen 401 -malleja, mikä toikin mainiosti esille sisarmallien erot. Valmistajan mukaan osista yli 90 prosenttia on malliuudistuksen yhteydessä vaihtunut kokonaan uusiksi, joten on perusteltua puhua täysin uusista malleista. Ulkoisesti tyyli on kuitenkin säilytetty, ja parhaiten uudet mallit erottaa takajousituksesta, kun aiemmin keskeisesti sijoitettu monojousi on nyt tuotu näyttävästi pyörän oikealle sivustalle näkyville. Se merkitsee samalla, että sekä teräputkirakenteinen ristikkorunko että takasvingi on suunniteltu uusiksi.
Tiheät välitykset
Koeajopäivän aluksi saan alleni Vitpilenin. Moottorin käyntiääni on miellyttävän hiljainen. Vaihteet tuntuvat kytkeytyvän kevyesti ja täsmällisesti, kun kiihdytetään ensimmäisistä liikenneympyröistä kohti mutkateitä. Välitykset ovat tiheät; ykkösellä 55, kakkosella 80 ja kolmosella 102 kilometriä tunnissa mittarin mukaan, kun moottori menee rajoittimelle. Käyttökelpoinen kierrosalue alkaa 2500-3000 kierrokselta ja kuutosvaihteella 6000 kierrosta vastaa satasen mittarinopeutta.
Moottorin 373:sta 399:een kasvanut iskutilavuus on saatu aikaan iskunpituutta neljä milliä kasvattamalla. Huipputeho on kasvanut yhdellä kilowatilla ja vääntö kahdella newtonmetrillä. Lopputuloksena on A2-korttiluokan sallima maksimi tehopaino-suhde eli 0,2 kilowattia per kilo. Huipputeho saadaan 8500 kierroksella ja moottori kiertää siitä vielä reilusti ylemmäs, joten suotuisissa olosuhteissa huippunopeutta kertynee 160-170 kilometriä tunnissa. Aivan punarajan tuntumaan ei moottoria kannata kiihdytyksissä kierrättää, sillä varsinaista tehopiikkiä ei siellä ole, ja siksi suorituskyvyssä ei juuri häviä vaikka vaihtaa isommalle jo vähän aikaisemmin.
Huippuensiasennusrenkaat: Michelin Power 6 ja Pirelli Scorpion Rally STR
Vitpilenissä on alla Michelinin Power Kuutoset, joilla se taittuu mutkiin kevyesti ja terävästi. Tätä edesauttaa vielä lievästi eteen nojaava ajoasento, jolla painoa siirtyy käsien kautta eturenkaalle. Michelinin uusi sporttirengas on tuntumaltaan tarkka, mikä yhdessä jyrkän keulakulman ja lyhyen akselivälin kanssa tekee ajettavuudesta lähes mikroautomaisen terävää.
Kun alle vaihtuu Svartpilen Pirellin Scorpion Rally STR -nappularenkailla, on ero kääntymisessä selkeä. Svartpilen on huomattavasti rauhallisempi liikkeissään, ja ensimmäisissä mutkissa ajolinja on valua leveäksi ennen kuin tottuu eroon ja alkaa aktiivisemmin kääntämään pyörää sisään mutkaan. Pirellin kumeista kuuluu melkoisen kovat rengasäänet, mutta muuten ne ovat asfaltilla miellyttävät, ja pitoakin riittää ja mutkiin voi kallistaa niin että ajosaappaat raapivat asfalttia.
Tässä vaiheessa on vaikea valita näistä kahdesta omaa suosikkia, sillä Vitpilen on urheilullisempana hauskempi vauhdikkaassa mutkatieajossa, mutta toisaalta Svartpilen on monikäyttöisempi, kun se ensiasennusrenkaidensa puolesta sopii hyvin myös hiekkateille.
Onnistunut jousitus
Jousitus tuntuu pyörän keveys huomioiden todella pintaherkältä, mutta samalla riittävän kantavalta ja progressiiviselta. Vaimennuksissa säätöjä on nyt viiden pykälän verran, mikä riittää mainiosti tähän pyöräluokkaan ja tekee vaimennuksen säätämisestä huomattavasti helpommin lähestyttävän kuin aiempi 30 klikin säätömahdollisuus. Viitosasennossa vaimennukset ovat ”täysin kiinni” ja ykkösellä ”täysin auki”. Etupäässä puristusvaimennus hoituu vasemmalla teleskoopilla ja paluuvaimennus oikealla teleskoopilla. Svartpilenin karkeakuvioisilla renkailla ajaessa tuntuu, että jousitus kestäisi perussäädöissäänkin vielä kovempaa menoa, mutta tarkemmin ohjautuvilla Michelinin sporttikumeilla Vitpilen puolestaan kertoo, että vauhdikkaimmissa mutkissa jousitusta ja vaimennuksia voisi jo vähän säätää tiukemmalle.
Riittävästi jarrutehoa
Nelimäntäinen radiaalinen etujarrusatula yhdellä 320-millisellä levyllä vaikuttaa onnistuneelta ratkaisulta, sillä tuntuma on pyörän tyyliin sopiva. Alkupurenta ei ole liian terävä, mutta toisaalta jarruteho kasvaa lineaarisesti, kun puristusvoimaa kasvatetaan aina tehojarrutuksiin asti. ABS-jarruissa on takapyörän lukkiutumisen salliva supermoto-asetus ja ABS-järjestelmä huomioi pyörän kallistuksen, samoin kuin säädettävä luistonestojärjestelmä.
Kuljettajan valittavissa on myös kaksi ajotilaa: Street ja Rain. Elektroniikkapakettia voidaan sanoa luokkansa edistyksellisimmäksi viimeistään siinä vaiheessa, kun todetaan vielä edellä mainittujen lisäksi molempiin suuntiin toimivan Easy Shift -vaihdeavustimen kuuluvan vakiovarustukseen. Ajettavuutta parantaa vielä niinikään vakiovarustukseen kuuluva luistokytkin.
Kuljettajan tilat ovat mitoitukseltaan hyvä kompromissi. 180-senttiselle mittasuhteet tuntuvat varsin sopivilta, mutta rungon ja satulan kapeuden ansiosta jalat yltävät 820 millin istuinkorkeudesta huolimatta maahan paljon lyhyemmälläkin kuljettajalla. Tankissa olevat polvisyvennykset tarjoavat paremman tuen kuin niiden ulkonäkö antaa ymmärtää. Mittaristo on selkeälukuinen ja uudet laadukkaanoloiset ohjaustangon painikkeet toimivat selkeästi. Tankin ilmoitettu 13 litran tilavuus antaa valmistajan ilmoittamalla 3,4 litran kulutuksella toimintamatkaa 380 kilometriä, ja reipasvauhtisen koeajon lähes neljän litran kulutuksellakin toimintamatkaa on varsin hyvin riittävä 300 kilometriä.
Edellisen mallisukupolven Vitpilen 401 oli ajoasennoltaan café racer -tyyliin erittäin voimakkaasti eteen nojaava ja siten jopa jo epämiellyttävän äärimmäinen. Nyt asento on huomattavasti neutraalimpi ja varmasti useampi joukko motoristeja kokee sen omakseen. Samalla tavalla on muokattu muitakin ominaisuuksia: ei ole enää tavoiteltu erikoisuutta tai erilaisuutta, vaan selkeyttä ja jopa helppokäyttöisyyttä. Ominaisuuksiin nähden 8082 ja 8204 euron hintoja ei voi pitää lainkaan pahana.
Husqvarna Vitpilen 401 (Svartpilen 401, mikäli poikkeaa)
Moottori: yksisylinterinen, nestejäähdytteinen nelitahtimoottori, 399cc. Teho: 33 kW (45 hv) / 8 500 r/min. Vääntö: 39 Nm / 7 000 r/min. Voimansiirto: monilevykytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto. Akseliväli: 1368 mm. Istuinkorkeus: 820 mm. Tankin tilavuus: 13 litraa. Massa tankattuna: n. 165 kg (n. 170 kg). Hinta: 8081 € (8204 €)
Aiheesta aiemmin:
KESKIVIIKKO 20.3.2024 09:24
Husqvarnan uusin ja tehokkain katupyörä, Svartpilen 801, myyntiin vielä tänä keväänä
KESKIVIIKKO 17.1.2024 13:17
Husqvarnalta uusittu Vitpilen ja Svartpilen -mallisto vuodelle 2024
MAANANTAI 9.5.2022 08:01
PERJANTAI 22.10.2021 09:01
TIISTAI 13.1.2015 14:55
Husqvarnan retrot Vitpilen ja Svartpilen-konseptit tuotantoon 2017