Ajoasento on erittäin hyvä ainakin noin 180-senttiselle kuljettajalle. Ajoasento on pysty ja tilava, ohjaustanko leveä ja sopivalla korkeudella. Pyörä tuntuu kotoisalta heti kun nousee ajajan paikalle - kyllä, Versyksen istuin sijaitsee melko korkealla, 84,5 senttimetrissä - ja ajoasennon kruunaa miellyttävä,leveä ja jämäkkä, muttei kova istuin. Se tuntuu mukavalta vielä satojen kilometrien päivämatkan jälkeenkin, joten perusedellytykset pitkien taipaleitten nielemiselle ovat olemassa.
Myös matkustaja viihtyy Versysin kyydissä. Istuimen pinta on luistamaton ja polvikulma asiallinen. Pyörä sopii kahden ihmisen matka- ja muuhun käyttöön.
Hallintalaitteet ovat hyvin käsillä ja selkeät. Mittaristossa päähuomion omii suuri perinteinen kierroslukumittari kun taas nopeusmittari on digitaalinen ja pelkkiä juoksevia numeroita. Kuusilovisen vaihteiston myötä jää kaipaamaan vaihdenäyttöä.
Käsiteltävyys kuin luokkaa pienemmällä
Kawasaki painaa valmistajan ilmoituksen mukaan 239 kiloa tankattuna ilman sivu- ja takalaukkua, mutta paino ei oikein tunnu missään kiitos hyvän balanssin. Hallintalaitteet kuten kytkin ja vaihteet toimivat asiallisesti. Liikkeellelähdettäessä syntyy nopeasti luottamus pyörään ja siihen, miten hyvin se on kuljettajan hallinnassa.
Versys 1000 kääntyy nöyrästi ja ketterästi sinne minne käsketään vauhdista riippumatta ja ohjaustuntuma säilyy koko ajan hyvänä. Oman osansa kiitoksesta saavat ensiasennusrenkaat, Pirellin Scorpion Trailit, joiden pito on hyvä, samoin tuntuma tiehen ainakin vielä meillä laillisilla nopeuksilla.
Kaiken kruunaa hyvin ja täsmällisesti toimiva alusta: jousitus on hieman pintakova, mutta kantaa hyvin matkustajan ja epäilemättä myös sivu- ja takalaukut tavaroineen, jos sellaiset innostuu hankkimaan. Sekä etu- että takajousituselementtien jäykkyyttä ja paluuvaimennusta voi säätää. Edessä on upside-down-teleskoopit ja takana on vaakasuora kaasu-nestevaimennin.
Luistonestoa tarvitaan
Versys 1000:ssa on lukkiutumattomat ABS-jarrut sekä luistonesto. Kawasakin sille antama kirjainyhdistelmä on KTRC. ABS toimii hyvin ja riittävän herkästi jopa pehmeällä alustalla ja hiekkatiellä. Rengas lukkiutuu hieman ja pääsee sitten taas pyörimään, asvaltilla toiminta on huomaamattomampaa. Pidon rajoilla mennään ja pyörä pysähtyy tehokkaasti ja hallittavasti. Takajarru on hieman aneeminen normaaliin moottoripyörätapaan, mutta etujarrussa riittää tehoa sitten sitäkin enemmän.
KTRC:ssä on kolme eri asetusta, joista yksi ei salli lainkaan luistoa kun taas kaksi muuta sallivat. Ensin mainittu on paikallaan huonolla kelillä ja huonoissa tieolosuhteissa. Järjestelmän saa kokonaan pois päältä niin halutessaan. Kawasaki Versys 1000:n moottoriteho on valittavissa täyden ja osatehon välillä. Viimemainitulla käytössä on noin 75% moottorin tehosta, mikä toimintona on niinikään hyödynnettävissä huonoilla keleillä: sateessa, liukkaalla alustalla ja kun lämpötila alkaa lähennellä nollaa astetta tai vaikka raekuuro yllättää kesälämpimillä.
Ominaisuudet | |
---|---|
Moottori | Nestejäähdytteinen, 4-tahti, 4-syl |
Moottoritilavuus | 1043 cm3 |
Polttoainejärjestelmä | EFI: 38 mm x4, Keihin |
Syl. halkaisija x iskun pituus | 77,0 x 56,0 mm |
Puristussuhde | 10,3:1 |
Venttiili-/imujärjestelmä | DOHC, 16 venttiiliä |
Voimansiirto | |
Kytkin | Märkä monilevykytkin |
Vaihteisto | 6-vaihteinen toisiovälitys ketju |
Runko | |
Tyyppi | alumiinirunko |
Joustomatka etu ja taka | 150 mm |
Rengas etu | 120/70RZ17M/C (58W) |
Rengas taka | 180/55R17M/C (73W) |
Jousitus | |
Etujousitus | etu 43 mm teleskooppihaarukka, portaaton paluuvaimennuksen säätö, jousen etujännityksen säätö |
Takajousitus | Jousitus, taka Kaasuvaimennin, portaaton paluuvaimennuksen säätö, jousen etujännityksen säätö |
Jarrut | |
Etujarrut | Kaksi puolikelluvaa 300 mm jarrulevyä, kaksi nelimäntäistä jarrusatulaa |
Takajarrut | 250 mm jarrulevy |
Mitat (P x L x K) | 2335 mm x 900 mm x 1405 mm/ 1430 mm |
Maavara | 155 mm |
Akseliväli | 1520 mm |
Istuinkorkeus | 845 mm |
Polttoainetilavuus | 21 l |
Paino ajokunnossa | 239 kg |
Suorituskyky (valmistajan ilmoittama) | |
Huipputeho | 86,8 kW (118 hv) / 9000 rpm |
Vääntö | 102 nm / 7700 rpm |
Moottori on tehokas
Pyörän luonteen määrittää lopulta moottori, joka on muuten sama kuin Z1000-Kawasakissa, mutta huipputehoa on pudotettu ja ala- sekä keskialueiden vääntöä ruuvattu koneesta lisää. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että pyörällä tulee huomaamattaan ajeltua turhankin suurilla vaihteilla, koska kone vääntää kuutosvaihteellakin taajamanopeuksista lähtien.
Kone on nelisylinterinen rivimoottori 16 venttiilisillä kansilla ja kahdella nokka-akselilla, tehoa kaikkiaan 118 hv, 86,6 kW / 9000 rpm. Toisioveto hoituu ketjulla.
Miellyttävä piirre on se, että tehoa tuntuu riittävän aina, kun sitä tarvitaan. Moottori tekee tehtävänsä niin hyvin, että se on tavallaan huomaamaton. Myös kaasu reagoi sopivan herkästi käännettäessä. Sitten kun kierrokset nousevat, niin kulkukin ripeytyy kiitettävällä tavalla. Tehon huomaa myös siinä, että luistoneston valo pyrkii vilkkumaan kuivalla asvaltillakin ykkösellä kaasua reippaammin väännettäessä.
Miellyttävä tuttavuus
Kawasaki Versys 1000 on moottoripyörä, jolla on helppo olla liikenteessä. Se on ketterä kaupungissa ja pienillä teillä. Pyörässä on pieni pleksi, joka suojaa pahimmalta ajoviimalta yllättävän hyvin. Pleksin korkeutta voi säätää, omassa käytössäni se oli ylimmässä asennossa. Säätö sinänsä on helppoa eikä siinä tarvita työkaluja, vaan pleksi on paikallaan kahdella ruuvilla, joita hieman avaamalla voi nostaa tai laskea sen oikeaan kohtaan.
Kovissa nopeuksissa ajoviima alkaa tuntua rasittavalta, mutta kotimaisissa moottoritienopeuksissa vielä seviää. Parhaimmillaan tämä pyörä on pienillä mutkaisilla ja mäkisillä teillä, jossa voi pitää riittävästi vauhtia yllä, ja jossa ajamisesta voi nautiskella rauhassa. Mutta yhtä hyvin se soveltuu pitkän matkan tekoon. Molemmissa tapauksissa kuskista loppuvat ominaisuudet ennen kuin pyörästä.
Pyörällä ajettiin tässä testissä kaikkiaan 511 km. Polttoainetta matkalla kului vaihtelevassa ajossa, josta osa kaupungeissa ja taajamissa, osa mutkateillä, osa siirtymistä pääteillä ja osa kaksi päällä ajoa yhteensä 26,3 l, mikä tekee 5,15 l / 100 km. Pyörän tankki on vetoisuudeltaan 21 litraa, joten 300 km:n tankkausvälit onnistunevat helposti.
Koeajoyksilön kunto
Alle 3000 kilometriä ajettu moderni tuhatkuutioinen pyörä ei ole edes kunnolla sisäänajettu, ja se on muutenkin kuin uusi. Renkaat ovat tietysti kuluneet ajetun matkan verran, mutta niissä on vielä runsaasti pintaa jäljellä. Ensihuolto on suoritettu 1000 kilometrin kohdalla ja seuraavan kerran pyörä kaipaa huolto-ohjelman mukaisesti huoltoa 10.000 kilometrin kohdalla. Pyörässä on myös täysi kahden vuoden takuu.
Jokiniemi Motors myy tätä vuosimallin Kawasaki Versys 1000:a hintaan 13 900 €. Pyörällä on täysi 24 kk takuu.
Tällaisenaan se on on edullinen ostos, josta riittää iloa pitkäksi aikaa. Pyörään on sekä Kawasakin maahantuojalta että tarvikekauppiailta hankittavissa runsaasti erilaisia lisävarusteita.
Pyörän matkamittarin lukema testiajon alkaessa oli 2208 km, päättyessä 2719 km, ajoa yhteensä 511 km. Kulutus testiajon aikana yhteensä 26,3 l, mikä tekee 5,15 l / 100 km. Huom: Kannattaa muistaa, että näin lyhyellä matkalla tankkaustulos ei ole vielä absoluuttisen tarkka, mutta hyvin suuntaa-antava. Myös kuljettajan ajomieltymykset eli käytännössä kaasukahvan käyttö vaikuttavat lopputulokseen.