Skand GoMoto 2.4
Maahantuoja kaupittelee Skand GoMoto 2.4:ää katettuna sähköskootterina, ja siitähän tässä on kysymys.
Toisaalta voi sanoa, että tämä on sähköauto yhdelle. Näin suunnilleen voi tätä ajokkia luonnehtia. Sillä voidaan ajaa siellä missä pyöräily on sallittua.
Tosin kauppakeskusten sisätiloista en tiedä. Laite on vain 80 senttiä leveä joten se sopii melkein minne vaan.
Huippunopeus on 25 kilometriä tunnissa perusasetuksilla ja Eco-ajotapavalinnalla 15 kilometriä tunnissa.
Toimintamatka latauksella on 20-50 kilometriä ja GoMoton Plus-versiolla tuplat, jopa sata kilometriä.
Kenelle tarkoitettu?
Kenellekö tarkoitettu? No huonojalkaiselle. Katettuna sade ei haittaa. Eikä tarvita vakuutuksia eikä ajokorttia. Edes ikärajoitusta ei ole. Hinta noin 4000 euroa ei ole ihan halpa, mutta sähköpyöräkin maksaa 2-3000 euroa ja tässä on sentään neljä pyörää ja pakki.
Koeajo-olosuhteet olivat lievästi sanoen haastavat. Suuri teollisuustontti lumi- ja jääesteineen. Hienosti laite eteni vaikka renkaissa ei ollut nastoja tai edes kovin karkeaa kuviota. Ilma oli hiukan pakkasen puolella eikä lasit alkaneet jäätyä, toki jossain vaiheessa ilmiö tulee eteen.
Tien varrella voi myös tulla vastaan tilanne että ajokelpoinen tie loppuu eikä laitteen maastoajokykyä viitsi kokeilla. Eipä hätää: pakki päälle ja pian ajokki on vekslattu ympäri ja voit palata omia jälkiäsi etsimään uutta reittiä.
Useimmille kuljettajille käyttöalue on kuitenkin aika tuttua ympäristöä, koska kovin pitkälle tuskin tällä laitteella jaksaa lähteä. Arvelisin tyypillisen asiointimatkan olevan alle 10 kilometriä.
Porukka vanhenee mutta liikkuminen olisi kuitenkin mukavaa. GoMoto antaa lisää mahdollisuuksia kuleksia omia polkujaan. Ihan jees juttu.
Sopii auton korvikkeeksikin lyhyillä matkoilla.
Pähkinänkuoressa:
Skand GoMoto 2.4. Katettu sähköskootteri. Huippunopeus 25 km/h. Ajomatka latauksella 20-50 km, plus-versio jopa 100 km. Tarkoitettu maastokäyttöön ja päällystämättömille pinnoille. Ei rekisteröintiä, ei ajokorttia. Voi ladata tavallisesta pistorasiasta ja ajaa siellä, missä polkupyörälläkin.
Hinta: perusversio alkaen 3990 €, Plus-versio 4680 €. Plussassa kaksinkertainen toimintamatka, huurteenpoistojärjestelmä ja vakaampi ajettavuus lisäakuston ansiosta.
Tarkoitettu ympärivuotiseen käyttöön. Katto suojaa sateelta, viimalta ja kylmyydeltä.
Tekniset tiedot:
- Tasavirtamoottori, 60 V, 1000 W. Maksiminopeus (km/h) 25 km/h. Akun tyyppi 20 Ah, 1,2 kWh, Plus-mallissa 20 Ah, 2,4 kWh. Toimintasäde 10-50 km, Plus-mallissa 20-100 km. Peruutusvaihde.
- Mitat: 1920 x 800 x 1550. Akseliväli 1450 mm. Raideväli takana 800 mm. Maksimikuorma 125 kg. Nettopaino 175 kg. Maavara 180 mm.
- Jarrujen tyyppi Edessä levyjarrut, takana rumpujarrut. Voimansiirto Takavetoinen. Istuimet Kuljettaja + matkustaja (alle 12v). Tavaratila matkustajan istuimessa. Tuuletin kyllä. Lämmitin Ei, Plus-mallissa kyllä
- Talvirenkaat ja akunlämmitin saatavana lisävarusteena.
Lisätietoja täältä.
Kun lunta on reilusti niin laulun sanoi ”jäätikköä ei voi ajaa, nahkapuku lunta karttaa, prätkä talvella ei starttaa….
(juu juu kermaperseitä ollaan)
Niinpä on aikaa katsella ns kevyt ajoneuvojen suuntaan.
Skand go moto 2.4
Sähköauto yhdelle. Noin suunnilleen voi tätä ajokkia luonnehtia. Voidaan ajaa siellä missä kävely on sallittu.
Kauppakeskusten sisätiloista en tiedä. Laite on vain 80 senttiä leveä joten sopii melkein minne vaan.
Skand Go'n huippunopeus on 25 kilometriä tunnissa ja eco modella se putoaa 15 kilometriin tunnissa.
Toimintamatka latauksella on 20-50 kilometriä ja plussaversiolla tuplat.
Kenelle? No huonojalkaiselle. Katettuna sade ei haittaa. Ei tarvita vakuutuksia eikä ajokorttia. Edes ikärajoitusta ei ole. Hinta noin 4000 euroa ei ole ihan halpa, mutta sähköpyöräkin maksaa 2-3000 euroa ja tässä on sentään 4 pyörää ja pakki.
Koe olosuhteet olivat lievästi sanoen haastavat. Suuri teollisuustontti lumi ja jää esteineen. Hienosti laite eteni vaikka renkaissa ei ollut nastoja tai edes kovin karkeaa kuviota. Ilma oli hiukan pakkasen puolella eikä lasit alkaneet jäätyä, toki jossain vaiheessa ilmiö tulee eteen.
Jossain vaiheessa voi tulla tilanne että ajokelpoinen tie loppuu ja maastoajokykyä ei viitsi kokeilla. Eipä hätää pakki päälle ja pian ajokki on vekslattu ympäri ja voi palata omia jälkiään etsimään uutta reittiä.
No ehkä käyttöalue on kuitenkin aika tuttua ympäristöä koska kovin pitkälle tuskin jaksaa lähteä. Arvelisin tyypillisen asiointimatkan olevan alle 10 kilometriä.
Porukka vanhenee mutta liikkuminen olisi kuitenkin mukavaa go moto antaa lisää mahdollisuuksia kuleksia omia polkujaan. Ihan jees juttu.
Auton korvikkeena lyhyillä matkoilla kyllä.