Suzukin historia juontaa juurensa itse asiassa jo vuoteen 1909, jolloin Michio Suzuki perusti Suzuki Loom Worksin, josta sittemmin kehkeytyi Suzuki Loom Manufacturing Company 15.3.2020. Se perustettiin nykyiseen sijaintipaikkaan Hamamatsussa, Shizuokassa.

Sittemmin Suzuki on laajentanut toimialaansa kutomakoneista moottoripyöriin, autoihin, perämoottoreihin, mönkijöihin ja niin edelleen adaptoituen samalla aikojen mukana muuttuviin trendeihin.

Vuonna 1952 yritys esitteli ensimmäisen moottoroitua polkupyörää varten suunnitellun Power Free -moottorinsa, joka oli 36-kuutioinen ja kaksitahtinen.

Yritys muutti nimensä Suzuki Motor Companyksi vuonna 1954, ja se julkisti ensimmäisen massatuotantominikulkuneuvon Japanissa 1955, joka oli varustettu 360-kuutioisella kaksitahtikoneella.

Uunituore Suzuki Katana Kölnissä. Kuva: Aki Lumiaho.

Uunituore Suzuki Katana Kölnissä. Kuva: Aki Lumiaho.

Suzuki voitti Mansaaren TT-ajojen 50-kuutioisten luokan ensi kertaa vuonna 1962. 

Yrityksen nimi muutettiin Suzuki Motor Corporationiksi vuonna 1990 liiketoiminnan laajentumisen ja kansainvälistymisen myötä.

Kuten Suzukin tiedotteessa todetaan, sadan vuoden taival ei ole koskaan ollut helppo, vaan siihen on mahtunut useita kriisejä perustamisen jälkeen, mutta se on myös hitsannut Suzukin jokaisen jäsenen yhteen ja mahdollistanut yrityksen menestymisen.

Suzuki on avannut erityisen englanninkielisen sivuston juhlistaakseen sataa toimintavuottaan. Sinne pääset tästä. Siellä näet mm. kuvan vuosimallin 1952 Power Free -apumoottorilla varustetusta polkupyörästä.

Ja se alkuperäinen Suzuki GSX 1100 S Katanahan esiteltiin 1981. Ehkä loppuvuodesta EICMA:ssa on lupa odottaa mielenkiintoisia julkistuksia?