Tiedotteen mukaan "Suomen Motoristit ry (SMOTO) on huolissaan siitä, että kyseenalaiseksi hankkeeksi todettu lakiesitys etenee kohti päätöksiä. Moottoripyörille esitetty vuosivero on arvioitu motoristien, alan yrittäjien ja lukuisien asiantuntijoiden toimesta hyvin kyseenalaiseksi hankkeeksi. Myös monet kansanedustajat ja poliittiset vaikuttajat ovat todenneet veron olevan kertakaikkinen virhe. Vero haittaisi elinkeinoja ja työllisyyttä, ankeuttaisi yhden harrastusmuodon toimintaolosuhteita, vääristäisi eri kulkuneuvojen käyttäjien verokohtelua ja todennäköisesti vähentäisi valtion verotuloja. Lisäksi lakiluonnos on valmisteltu arvioitsijoiden mukaan heikosti. Kaikesta huolimatta hallituksen kevätohjelmassa verolakiesitys on merkitty eduskuntaan tuotavaksi kiireellisenä asiana viikolla 8.

Suomalaisten moottoripyöräilijöiden edunvalvontajärjestön Suomen Motoristit ry:n mielestä lakiesityksen eteneminen edelleen kohti päätöksentekoa on käsittämätöntä niin siitä laadittujen arvioiden kuin tuoreiden tilastotietojen valossa. Moottoripyörien liikennekäytöstä poistoja on tehty huikea määrä ja poistot tulevat jatkumaan. Kevään mp-myynnistä odotetaan hyvin vaatimatonta.

Osa motoristeista on ilmoittanut veron johtavan harrastamisen vähentämiseen ja jopa lopettamiseen. Valtion verotulot kutistuvat jo nyt vähittäiskaupan ja vakuutuskannan vähenemisen vuoksi. Verolaille ei ole edelleenkään esitetty pitäviä perusteluja. Sen sijaan negatiiviset vaikutukset vyöryvät päälle jo ennen kuin laki ehtii edes tulla voimaan."

Hyvää yhteistyötä takana

SMOTOn mukaan T´"tilanne on omituinen siksi, että viime vuosina moottoripyöriä koskevan teknisen lainsäädännön kehittämisessä on toimittu motoristien ja päättäjien kesken rakentavasti näyttöperusteisen argumentoinnin pohjalta. Moottoripyörien vuosiveron käsittelyssä faktalla ei vaikuta sen sijaan olevan päättäjille mitään merkitystä. Osa niistäkin kansanedustajista, jotka ovat suoraselkäisesti ilmoittaneet vastustavansa toivotonta veroa, ovat alkaneet väistellä aihetta. Olettavasti kansanedustajia on palauteltu puoluejohdon toimesta hallitusohjelman mukaiseen ruotuun."

Poliittista nappikauppaa

"Suomen Motoristit ry:n saamien tietojen mukaan hallituspuolueiden välille kehkeytyi kuitenkin tulokseton syyttely veron keksijästä sen sijaan, että yksissä tuumin olisi käyty hautaamaan haitallista lakiesitystä.

Kansanedustajien kanssa pitkin talvea käytyjen keskustelujen nojalla voidaan arvella, että absurdin tilanteen takana on poliittinen nappikauppa. Poliitikot eivät tarkastele moottoripyörien vuosiveroa järkiargumenttien pohjalta hallitusohjelman laatimisessa tapahtuneena vahinkona. Sen sijaan veron kohtalo ratkeaa nappien lukumäärään perustuvalla kaavalla. Yhden tai kahden hallituspuolueen painostaminen verosta luopumiseen luo heille oikeuden vaatia jonkin verosta luopumista vaatineelle puolueelle tärkeän napin poistamista hallituksen agendalta.

Kaiken lisäksi vastakkain laitetaan yhteiskunnalliselta merkitykseltään ja sisällöllisesti täysin eri paria olevia asioita. Moottoripyörien vuosiveronapista pitkin hampain luopuva puolue vaatisi vastavuoroon toista puoluetta luopumaan vaikkapa sille tärkeästä alue- tai sosiaalipoliittisesta napista."

Epäpätevää päätöksentekoa

"Järkevää päätöksentekoa odottava kansalainen ei voi hyväksyä tällaista menettelyä yhteisistä tärkeistä asioista päättämisessä. Valtiota ja isänmaata vahingoittavia päätöksiä ei voida tehdä nokittamalla vastakkain eriparisia poliittisia nappeja. Päätösten tulee perustua puhtaasti oikein tai väärin toimimisen puntarointiin. Poliittinen peli ei saa johtaa vääriin päätöksiin!"

"Vetoamme Sinuun hyvä motoristi ja järkevä kansalainen. Sinulla on enää muutama viikko aikaa. Pidä huoli siitä, että tuntemasi poliitikko ja puolueketju paikalliselta tasolta valtakunnalliselle tasolle saakka tietävät kantasi ja kuinka se määrittää äänestyskäyttäytymisesi. Moottoripyörien vuosiverosta on luovuttava yksiselitteisesti haitallisena lakihankkeena," Suomen Motoristit ry. vetoaa.

Motouutiset.fi hoitaa toimeksiannosta Suomen Motoristit ry:n tiedotusta.