D-Shield-niminen laite perustuu samaan Doppler-teknologiaan kuin poliisin nopeusmittauksissa ja säätieteilijöiden käyttämä tai maasta-ilmaan-ohjuksien käyttämä tutka. Se muodostaa ikäänkuin kuplan moottoripyörän ympärille, ja jos joku tai jotain tunkeutuu kuplaan, laukaisee se voimakkaan hälytysäänen, jonka pitäisi herättää törmäävän ajoneuvon kuljettaja.

Amerikkalaiset keksijät Viktor Bazarov ja Roman Solomatov kertovat, että laite on langaton ja voidaan kiinnittää kaksipuolisen teipin tai magneettien avulla mihin tahansa pyörässä.

Ajatus pyörän suojaavasta hälyttimestä on hyvä, sillä kaikki tietävät, miten kallista on korjauttaa pyörän katteita, ja pahimmillaan törmäys voi rikkoa muutakin. Harmittavinta tietysti on, että varsin usein törmääjä häipyy vähin äänin paikalta, jolloin myös kaikki korvaukset kuluista jäävät saamatta.

Laite toimii myös varashälyttimenä, vaikka se ei sen varsinainen tehtävä olekaan. Jos joku tulee liian lähelle pyörää, D-Shield hälyttää ja lopettaa hälyttämisen kun tunkeutuja poistuu riittävän kauas. Hälytyksen saa kytkettyä myös pois mukanatulevalla kaukosäätimellä.

Tällä hetkellä laitteen laitteen keksijät hakevat rahoitusta tuotteistamiselle ja markkinoillesaattamiseksi joukkorahoitusjärjestelmä Kickstarterin avulla. He pyrkivät saamaan kasaan 22 000 dollarin rahoituksen syyskuun 17. päivään mennessä. Kampanja on vasta aluillaan, koska sitä on tätä kirjoitettaessa jäljellä vielä 31 päivää.

Ensimmäiset laitteet toimitetaan vuodenvaihteen jälkeen, mikäli kampanja toteutuu suunnitellulla tavalla.

D-Shield on pienikokoinen.

D-Shield on pienikokoinen.

Kickstarterin kautta voit tällä hetkellä tilata 79 dollarin eli 72 euron hintaan oman D-Shieldin itsellesi. Postitus mihin tahansa maailmassa kuuluu samaan hintaan.

Doppler-ilmiö on Wikipedian mukaan aaltoliikkeen taajuudessa, vaiheessa tai aallonpituudessa tapahtuva näennäinen muutos, joka johtuu aaltojen lähteen ja havaitsijan liikkeestä toisiinsa nähden. Lähestyvä kohde painaa lähettämiään impulsseja lyhyemmiksi, etääntyvä vetää ne pitemmiksi. Ilmiön selitti Christian Doppler vuonna 1842.

Doppler-ilmiön tunnetuimmat muodot ovat äänen taajuuden muutos äänilähteen (esimerkiksi hälytysajoneuvon) liikkuessa kohti tai poispäin, tähtitieteestä tuttu punasiirtymä sekä poliisin ja säähavainnoitsijoiden käyttämä dopplertutka.

Käytännössä se tarkoittaa sitä, että lähestyvä äänilähde kuulostaa kimeämmältä kuin etääntyvä, esimerkiksi etääntyvä suihkukone päästää matalaa jyrinää.