Kaikkien motoristien yhteinen nettilehti

Motoristit

Matka Tarakkaharakasta motoristiksi on pitkä, mutta mielenkiintoinen. Tässä ajoharjoitteluradalla.

Tarakkaharakasta motoristiksi, osa 5: Vahingonilo on paras ilo?

Motoristit : Yamaha

Kun aloittaa moottoripyöräilyn, niin tulee tehneeksi virheitä. Osa johtuu pelkästä tietämättömyydestä, koska tarakalla istuessa ei ole tarvinnut kiinnittää huomiota ihan kaikkiin asioihin, osa johtuu rutiinin puutteesta tai yksinkertaisesti, asioita vain tapahtuu. Itse tapahtumahetkellä niistä koituu isompaa tai pienempää harmia / mielipahaa, mutta eteenpäin kerrottuna mahdollisesti riemua kanssamotoristeille. Ja jossain vaiheessa ne alkavat naurattaa itseäkin. Lue lisää ›

Kari Vehniäinen (numero 42) Veteraanien Suomen Cupissa lauantaina Kyrkösjärvellä. Tässä vielä kakkosena, mutta pian osat vaihtuivat.

Kari Vehniäinen: moninkertaisen Suomen mestarin voittoputki jatkuu lopettamispäätöksestä huolimatta

Motoristit

Viime viikonloppuna ajettiin jälleen jäärätamoottoripyöräilyn SM-kilpailut Seinäjoen Kyrkösjärvellä. Vuosi sitten jään pinnalle noussut vesi teki ajamisesta normaalia haastavampaa, mutta tänä vuonna pieni pakkanen suosi kauden avauskilpailua ja rata oli hyvässä kunnossa. Mukaan saatiin myös moninkertainen Suomen mestari Kari Vehniäinen, vaikka hän oli jo tehnyt päätöksen lopettaa jääratamoottoripyöräilyn. Katso myös Vehniäisen kommenttivideo. Lue lisää ›

Vesa Kallio ja Kimi Patova. Menossa viimeisten tarrojen kiinnittäminen MP17-messuilla esiteltyyn Supersport 600-sarjan pyörään.

Vesa Kallio: tie ratamoottoripyöräilijästä oman tiimin vetäjäksi, mitä tiedossa Supersportin MM-sarjassa?

Motoristit : Yamaha

Entinen ratamoottoripyöräilijä, nykyinen tallipäällikkö. Onko tuossa jotain tuttua? Kyllä, mutta nyt emme puhu Aki Ajosta vaan toisesta suomalaisesta tallipäälliköstä, jonka suojatit nyt ensi kertaa ottavat osaa MM-tasolla World Supersport Championship-sarjassa, Kallio Racingin Vesa Kalliosta. Kysyimme Vesalta, miten hän on päätynyt tähän, sillä ainakin sivullisesta tuntuu, että Suomessa kaikki, mikä liittyy moottoripyöräurheiluun on tuuleen huutamista. Lajeja kun ei arvosteta riittävästi siitä huolimatta, että ne ovat todellista huippu-urheilua ja moottoriurheilua parhaimmillaan. Kokeneella kisaketulla on mielenkiintoisia mietteitä tulevasta kisakaudesta. Lue lisää ›

Ratamoottoripyöräilijä Ulla Kulju ja työkalu. Kuva: Antti-Jukka Tuomela.

Ulla Kuljun villi vuosi: oma legohahmo ja paljon uusia ystäviä ja faneja

Motoristit : Yamaha

Vuosi sitten, kun tapasimme ratamoottoripyöräilijä Ulla Kuljun ensimmäistä kertaa, niin harva vielä tiesi hänestä mitään. Vuoden sisällä olemme saaneet lukea hänestä useista muistakin lehdistä, lisäksi olemme saaneet kuulla tv- ja radio-ohjelmissa Ullan hersyvää naurua. Viime kisakaudella hän teki historiaa, kun oli ensimmäinen alaraajahalvaantunut nainen, joka on ajanut kilpaa ratamoottoripyöräilyssä. Todennäköisesti tulevallakin kisakaudella hänen toimestaan historiankirjoihin tulee uusia merkintöjä. MP17-messuilla kuhina Ulla Kuljun ympärillä oli valtava. Sunnuntaina, vähän ennen messujen sulkeutumista, löysimme vihdoin hieman rauhallisemman hetken tiedustella tuoreimpia kuulumisia. Lisäksi Ulla Kulju esitteli meille kisapyöränsä. Katso video jutun lopussa. Lue lisää ›

– MKKV on lähellä sydäntä, toteaa Monsieur Ville Kauppinen.

Monsieur-Ville Kauppinen: "Sadetutka" kertoo mihin suuntaan etupyörä asetetaan.

Motoristit

MP-messuilla tutustuu uusiin ihmisiin, mutta suurelta osin sinne tullaan tapaamaan tuttuja, tai jos on vähänkään pidempään MP-piireissä pyörinyt, niin on lähes mahdotonta olla törmäämättä tuttuihin. Monsieur-Ville Kauppisen olemme tavanneet useampaankin otteeseen eri kokoontumisajoissa ja Tarakkaharakka FB-sivujen perustajaan Sirpa Schnabeliin tutustuimme vuosi sitten juuri MP16-messuilla. Istahdimme hetkeksi vaihtamaan kuulumisia. Lue lisää ›

– Tässä olis juuri sinulle sopivat puukengät, kertoo Artsi Nyqvist.

Artsi Nyqvist menestyksekkäänä puukenkäkauppiaana MP17-messuilla: "Teen vain sitä, mikä on nastaa"

Motoristit

Arto "Artsi" Nyqvist oli kovan luokan motocross-kuski, mutta lopetti uransa 1978 menetettyään kilpailulisenssin ajettuaan maaliin selkä edellä. Artsi on valmentanut motocross-kuskeja ja myynyt moottoripyöriä. Vaikka hän on tähän mennessä ehtinyt tehdä lukemattomia juttuja ja olla mukana mitä ihmeellisimmissä projekteissa, niin siitä huolimatta hänet edelleen muistetaan parhaiten hurjista moottoripyörätempuistaan, joilla hän kansaa kohahdutti. Tietenkin puukengät jalassaan. Tempuista todennäköisesti kuuluisin on se, missä hän liukuu moottoripyörän perästä kiinni pitäen 200 km/h vauhtia, vaikka hurjempiakin stuntteja mies on ehtinyt tehdä. Lue lisää ›

Viime kauden TT-kisat olivat Aki Aallolle pitkä ja antoisa rupeama.

Aki Aalto: ratoja kierretty riittävästi, onko ura tässä?

Motoristit

Aki Aalto on toiminut sivuvaunuratamoottoripyöräilyssä purkkiorjana vuodesta 2004 alkaen. Hänen uransa alkoi Markku Artiolan opastuksella ja on jatkunut nousujohteisesti näihin päiviin asti. Viime kaudella Aalto nähtiin Alan Foudsin kyydissä, heidän saavutettuaan kolmannen sijan vaativassa Mansaaren kisassa. – Poikkeuksellisesti puhelin on soinut jo nyt tasaiseen tahtiin, Aki Aalto kertoi. Lue lisää ›

Saila Haaparanta ja Harley.

Kansalaisaddressin alkuunpanija Saila Haaparanta: Hallituksen mp-verokaavailut epäilyttäviä - torpattava ennen kuin myöhäistä

Motoristit

Siinä missä me muut ähkimme ja vääntelimme käsiämme Suomen hallituksen kummallisia veneitten ja moottoripyörien ajoneuvoverokaavailuja kohtaan, Saila Haaparanta Kangasalta laittoi pystyyn kansalaisaddressin, jonka tarkoituksena on kerätä mahdollisimman paljon "Ei Verolle" -ääniä. Tätä kirjoitettaessa EI-ääniä on kertynyt jo 23 302, ja lisää toivottavasti tulee. Haaparantaa huolestuttaa eniten veron epäoikeudenmukaisuus ja hallituksen epämääräinen ja salaileva toiminta asian suhteen: "Kohta meillä on kaikki verolla viimeistä mopoa ja moottorikelkkaa myöten". Lue lisää ›

Prätkähiiri Minna Jokinen ja hänen uskollinen ratsunsa

Prätkähiiri Minna Jokinen haaveilee seuraavaksi ajamisesta Australiassa

Motoristit : Honda

Minna Jokinen ajoi vuonna 2014 moottoripyörällä ensimmäisenä suomalaisena naisena yksin maailman ympäri. Matkaan meni 87 vuorokautta ja 17 tuntia, joka samalla oli käytetyn ajan osalta epävirallinen maailmanennätys naisen ajamana. Vaikka maailmanympäriajomatkan jälkeen yksityiselämässä eteen tulleet vastoinkäymiset laannuttivat hieman ajohaluja, niin hänen uskollinen ratsunsa, vuosimallin 2002 Honda XL 650V Transalp "Ransu" ei ole täysin joutunut talliin lepäämään. Prätkähiirenäkin tunnettu Minna Jokinen suunnittelee tulevalle syksylle jälleen pidempää reissua, tällä kertaa kohteena Australia. Lue lisää ›

Sanna Kärkkäinen ja työkalu.

Sanna Kärkkäinen Enduron MM-neloseksi kantaluun murtumisesta huolimatta

Motoristit

Sanna Kärkkäisen tavoitteena oli ajaa viiden parhaan joukkoon tämän kauden Enduron MM-sarjassa. Tavoite täyttyi Kärkkäisen ajettua neljänneksi, huolimatta siitä että hän helmikuussa Mäntsälässä ajetussa Enduron SM-avauskilpailussa mursi jalastaan kantaluun. 22 vuotias Kärkkäinen on ajanut moottoripyörällä pienestä pitäen. Tapasimme hänet Hyvinkään Vauhtipuistossa järjestetyssä naisille suunnatussa moottoriurheilutapahtumassa. Lue lisää ›

Maailmanmestari Kirsi Kainulainen.

Kirsi Kainulainen: maailmanmestaruuteen selkä "paskana", selittelemättä

Motoristit

Siinä missä suomalaisessa olympiaurheilussa riittävät hyvät fiilikset eikä mitalitavotteita tarvitse asettaa, suomalaisessa moottoripyöräurheilussa on pakko pärjätä, jos aikoo jatkaa lajin parissa. Hyvä esimerkki on tuore ratamoottoripyöräilyn sivuvaunuluokan maailmanmestaripari Pekka Päivärinta ja Kirsi Kainulainen, jotka todella isoja uhrauksia tehden nousivat maailmanmestaruuteen, joka Pekalle oli jo viides ja Kirsille ensimmäinen. Kirsin selkä oli sellaisessa kunnossa heinäkuusta lähtien, että tavalliselta ihmiseltä olisivat jääneet työt, kisat ja kaikki muukin väliin, kun kipu oli jatkuvaa ja jalka tunnoton. Nyt Kirsin selkä on leikattu, ja elämä näyttää kivun osalta valoisammalta. Mutta tahtoa pitää olla, muuten ei korkeimmalla tasolla pärjää. Lue lisää ›

Tuoreimmat uutiset Näytä lisää +