Pyysimme syksyllä Rukalta testiin pukua, jolla pystyy ajamaan pitkälle syksyyn, ja eräänä kauniina päivä työpöydällemme ilmestyikin Rukan Armas-takki ja -ajohousut.

Rukan Armas -ajopuku on kalliin ja  laadukkaan puvun maineessa. Kun ajotakilla on hintaa noin 1099 euroa ja housuilla 779 euroa, niin silloin rahalle pitääkin olla vastinetta. Halusimme selvittää perusteellisesti, mikä Rukan puvussa maksaa, onko hinnalle katetta?

Tarkoituksenamme oli testata pukua erityisesti kylmissä olosuhteissa, mutta säät olivat alkuun meitä vastaan. Syyskuun puolen välin jälkeen tehty reilu 2000 kilometrin matka Lappiin oli sikäli pettymys, että lämpötila laski pahimmillaan illalla vain +11 asteeseen. Toki seurana oli tihkua ja kylmää tuulta pimeyden lisäksi, mutta enimmäkseen päivisin lämpötila oli + 17-19 asteen kieppeillä. Taisipa mittari käydä yli 20 asteenkin lämpötiloissa.

Myöhemmin syksyllä kylmää sitten riitti lähempänäkin, joten voimme todeta, että Armas-ajoasulla selviää mukavasti kaikkien kolmen vuodenajan normaaleista ajoista, tosi kylmälläkin. Kesän kaikkein kuumimmat kelit voivat sitten olla melko hiostavia.

Yleistä

Ensi silmäys Rukan pukuun kertoo, että kyse on laadukkaasta ajoasusta. Mielenkiintoista siinä on se, että se soveltuu yhtä lailla matka-, sportti- ja varmaan enduro- ja seikkailumoottoripyöräilijänkin käyttöön.

Puku on tukevan ja jämäkän ja sen oloinen, että sen visuaaliseen ja tekniseen suunnitteluun on tosissaan käytetty aikaa. Rukan nimellä on oma kaikunsa, joten näin pitää tietysti ollakin. Puvulla on myös viiden vuoden takuu, joten sekin asettaa omat haasteensa.

Laatu

Myös puvun paino kertoo omaa  tarinaansa - se on painava verrattuna useimpiin muihin.

Puvussa on tuplatikkaukset joka saumassa - ja mikä parasta erittäin huolella tehdyn näköiset. Tätä osaa arvostaa, jos kerran on kaatunut, ja puku on hajonnut huonojen saumojen takia. Saumat ja tikkaukset myös liittyvät toisiinsa siististi.

Armas-puvun tikkaukset ja saumaukset ovat täydellisen näköisiä.

Puku on tehty kauttaaltaan Goretex Pro Shell -materiaalista, sillä puku on tehty pitämään käyttäjä kuivana. GoreTex päästää hien ulos, muttei vettä sisään. Takin sisäpuolen Outlast-materiaali puolestaan auttaa lämpötasapainon säilyttämisessä. Outlast varastoi ja luovuttaa lämpöä kantajansa yksilöllisten tarpeiden mukaan, ja toimii näin lämpötasapainon puskurina. Ominaisuus toimii tietyissä rajoissa: sekä liian kylmällä että liian kuumalla tulevat lopulta rajat vastaan.

Tässä ei kuitenkaan ole vielä kaikki, vaan puvun vaativimmat kohdat on tehty kolmekerroksisella Armacor-teknologialla. Siinä on laminoitu Gore-Tex-kuituja Kevlarin ja Corduran kanssa takaamaan vedenpitävyys vaativimmissakin olosuhteissa.

Materiaaleissa ei ole säästelty.

Puvussa on lisäksi käytetty suojauksen kannalta kriittisimmissä paikoissa Superfabricia suuria määriä olkapäissä, kyynärpäissä ja polvisuojuksissa. Materiaali on kallista, keraamisenkaltaista kovaa ainetta. Rukka on sitonut Superfabricin keraamiset ainesosat Gore-Tex-kankaaseen, joten vesitiiviys säilyy myös suojauksissa. Ainesosien sitominen kankaaseen mahdollistaa joustavuuden ja hengittävyyden.

Superfabric-päällysteiset polvisuojat. Suojat asettuvat hienosti paikalleen ajoasennossa.

Superfabric-materiaali on melko karkeaa, joten puvun mukana tulee tarramuovilevyjä polttoainetankin suojaamiseksi naarmuuntumisriskiltä. Superfabric on materiaalina hankautumisen-, leikkautumisen- ja tulenkestävää, joten se on paikallaan moottoripyöräasussa.

Tavaratilat

Rukan Armas-puvun takissa on runsaasti taskuja, joihin myös mahtuu hyvin tavaraa. Varsinaisesti vedenpitäväksi luokiteltuja taskuja on kolme silloin kun vuori on paikallaan. Vaikka takin ulkoisetkin taskut ovat ainakin maallikon silmissä vedenpitävästi suojatut, Rukka ei itse  luokita kuin takin sisäiset taskut täysin vedenpitäviksi. Niillä ajokilometreillä ja sateessajolla mitä meille kertyi, ulkotaskujen vesitiiviyskään ei ollut koskaan ongelma. Käytännössä oli sama, missä taskussa kamerat ja puhelimet olivat. Ne pysyivät aina kuivina.

Nämä takin ulkotaskut eivät Rukan standardien mukaan ole vesitiiviit. Kokemuksemme mukaan ovat.

Takin vuorissa on yksi vesitiivis tasku, joka poistuu käytöstä, kun vuori irrotetaan. Toisaalta takissa on taskuja niin paljon, ettei yhden puuttuminen haittaa. 

Takissa on ulkopuolella neljä taskua, kaksi rinta- ja kaksi sivutaskua.

Housuissa on vain yksi tasku oikealla puolen vaakavetoketjulla varmistettuna. Housuihin olisi tavaroitten jaottelun vuoksi kaivannut sitä toista taskua. Tosin kaikkeen tietysti tottuu, mutta mielellään sitä pitää kolikot ja avaimet toisessa ja korvatulppakotelon ja muut tavarat toisessa taskussa, erillään toisistaan.

Yksiosainen kaksiosainen

Takki ja housut voidaan liittää yhteen vetoketjulla, joka kattaa miltei koko vyötärön, muttei kuitenkaan aivan ympäri asti. Vetoketjulla liittäminen parantaa lämpöominaisuuksia ja puvun tiiviyttä kylmillä keleillä, joten se on suositeltavaa. Kuumalla kelillä vetoketjun jättää mielellään auki.

Takki ja housut voidaan liittää vetoketjulla yhteen.

Puvun takki- ja housuosan liittäminen vetoketjun avulla yhteen ei tuo asun käyttäjälle täyttä hankaussuojaa kaatumis- tai muussa onnettomuustilanteessa Rukan omien ohjeiden mukaan. Sitä varten takissa on olemassa takana "häntä", joka vedetään haarojen alta ja kiinnitetään etupuolelta. Vasta tällöin puku suojaa saumattomasti käyttäjää ja pysyy koossa myös kaaduttaessa.

Takin vuori sekä remmi, joka vedetään haarojen alta, ja joka takaa puvun yhdessäpysymisen esimerkiksi kaatumisen aiheuttaman liukumisen aikana.

Ratkaisu muistuttaa pelastusliivien paikallapitämiseksi veteen jouduttaessa käytettyä. Häntä tai remmi voisi mahdollisesti olla hieman pidempi, jotta puku ei painaisi pitkäselkäistä olkapäistä häntäliitosta käytettäessä.

Käytössä koettua

Käytössä tärkeää on puvun hyvä istuvuus sekä ajoasennossa että myös ajamisen ulkopuolella. Rukka Armas ajoasu istuu kuljettajan päälle erittäin hyvin ajoasennossa. On helppo uskoa, että asiaa on pohdittu paljon, ja vuosien aikana kertynyttä kokemusta hyödynnetty. Suojat ovat ympäri kehon juuri oikeissa paikoissa ja niin huomaamattomat kuin mahdollista.

Puku on varsinkin uutena jäykähkö, mutta lientyy jonkin verran ja asettuu käyttäjänsä kehon mukaan sopivasti. Mikään joustofroteepuku se ei kuitenkaan ole, mikä kannattaa huomioida pukua ostaessa. Tarpeettomaan optimismiin ei tämäntyyppisessä puvussa ole syytä.

Puku istuu hyvin ja leveät henkselit ovat laadukasta materiaalia - nekin.

Puvun käyttöominaisuudet ovat joka suhteessa hyvät. Housut pysyvät hyvin yllä leveitten ja mukavien henkseleitten turvin, ja vyötäisillä on remmikiinnitykset molemmin puolin. Takapuolen istuinosas on pinnoitettu kumimaisella materiaalilla, joka varmistaa sen, ettei takapuoli luista istuimella. Samalla materiaalin pitäisi hengittää ja lisätä istumamukavuutta.

Housujen tikkikangasvuori on helposti irrotettavissa. Myös housujen lahkeitten suussa on vetoketjut. Vuorien paikalleenlaitto edellyttää lahkeen rullaamista auki jonkin matkaa, että vetoketjuihin pääsee käsiksi. Kun vuoret on irroitettu, housuissa on vielä verkkovuori, jotta ajoasun kangas ei suoraan painu helteellä kiinni ihoon asti.

Takin vuori on niin ikään helposti irrotettavissa. Vetoketjun lisäksi se on kiinni alareunasta parilla napilla. Myös vuoren hihansuissa käytetään kummassakin hihassa kahta nappia. Hian oikeinpäin kiinnittämiseksi napit ja niihin tulevat nyörit ovat eriväriset. Myös takissa on ohut hengittävä verkkovuori varsinaisen tikkivuoren lisäksi.

Suojat

Housuissa on mukana lonkka- ja polvisuojat. Polvisuojat irroitetaan ulkokautta. Ne on ovat sijoitettu vetoketjuilla avattavien ”luukkujen” taa. Lonkkasuojat otetaan housuista yläsisäkautta pois, ja ne ovat varsin äreäntuntuisen tarramateriaalin takana. 

Sekä housujen että takin suojat ovat Rukan RVP Air Systemejä. Ne ovat CE-hyväksytyt, ja ne ovat sekä hengittävät että iskua vaimentavat. Normaalisäillä ne tuskin hiostavat, huippukuumuus on sitten eri asia. Mutta turvallisuus on tärkeää.

Hihansuun vetosuojukset ja kyynärsuojat.

Takissa on puolestaan olka- ja kyynärsuojat sekä selkäsuoja. 

Takin hihoissa on sisäpuolella ranteissa eräänlaiset muhvit tai sisähiat, jotka sulkevat vedon ranteisiin ja käsivarsiin erittäin tiiviisti. Hanskan voi laittaa huoletta varren päälle tai muhvin ja hian väliin, jos se luontevasti siihen mahtuu. Muhvit tuntuvat takkia pois otettaessa aina siltä, kuin hiha irtoaisi käden mukana, mutta onneksi se on vain tunne. Hihan tiiviys lämmittää ja on hyvä asia erityisesti kylmemmillä ilmoilla.

Kuumilla keleillä muhvit taas ovat taatusti hiestä märät.

Kauluksia ja vetoketjuja

Puvun varsinainen kaulus on jo itsessään kohtuullisen korkea, suojaava ja joustavasta neopreenistä tehty. Lisäksi takissa on vetoketjulla irrotettava/kiinnitettävä goretex-kauluri, joka pitää hyvin tuulta ja suojaa kurkkua. Kypärähupun lisäksi ei välttämättä tarvitsekaan erillistä kauluria. Irtokauluri suljetaan tarralla, jonka käyttö on vähän hankalaa alkuun, mutta sen oppii.

Jo puvun neopreeninen peruskaulus suojaa hyvin viimalta.

Ajotakin hampaattomaan ”vetoketjuun” kaipaisi suojausta ketjuosan taakse, sillä jos jostain tulee kylmän tuntu, niin sen kohdalta. Kurkun ja kaulan kohdalla suojaus on.

Vetoketjulla irrotettava lisäkauluri tuo jo todella hyvän vetosuojan.

Rukan Armas-puvussa käytetään uutta Aqua Sealia, vetoketjun korvaajaa. Se on hampaaton ja täysin vedenpitävä järjestelmä, joka ensi hätään tuntuu vieraalta ja jäykältä käyttää. Puvun mukana tulee kuitenkin silikoniputkilo, jolla voitelemalla lukko luistaa aivan eri tavalla kuin ilman.

Armaksen uudentyyppinen hampaaton vetoketju.

Vetoketjun kiinnittäminen edellyttää sitä, että kumikisko työnnetään huolella lukkoon ja lukitaan erillisellä vivulla paikalleen, mutta sen jälkeen se toimii juuri niin kuin pitääkin. Ja parastahan tässä on, että lukitus on koko matkalta vesi- ja tuulitiivis. Kuten niin usein tällaisessa uutuudessa, mieli tekee tepposensa, mutta muutamassa päivässä asiaan tottuu, ja on vaikea kuvitella parempaa ratkaisua. Ainoa todellinen varjopuoli on kylmän hohkaaminen läpi kiinnityskohdasta viileillä keleillä.

Vetoketjun suojaläpyskä kannattaa muistaa lukita paikalleen, ettei lukko naarmuta tankkia.

Vetoketjun lukituspaketti takin helmassa on metallia, joten sen suojaksi on syytä muistaa kääntää ja laittaa painonapilla kiinni takissa tätä varten oleva kangassuoja, jottei pyörän tankki naarmuunnu.

Loppuarviointi

Olennainen kysymys kuuluu tietysti, että onko Rukan Armas-puku siihen sijoitettujen eurojen väärti? Vastaus on yksiselitteinen kyllä. Laatu maksaa ja näkyy kaikessa. Pukua voisi luonnehtia sanoilla laatu, laatu ja laatu. Lisäksi puku on täynnä pieniä yksityiskohtia, joitten määrää ei välttämättä sillä tavalla koskaan huomioi, muuten kuin pukua arvioidessa. Ne kuitenkin parantavat puvun käytettävyyttä ja turvallisuutta. Tässä voisi mainita esimerkiksi juuri eri suojusten Superfabric-pinnoitteen tai taskujen vedenpitävyyden. Loputon neuleiden ja erilaisten fiksujen toteutusten ja materiaalien määrä selittää sen, miksi tällaista pukua ei koskaan voida kovin halvalla tehdäkään. Missään yksityiskohdissa ei ole säästelty, vaan on todella pantu parasta.

Laatua alusta loppuun.

Pukua käytettiin pitkään kaikenlaisissa mahdollisissa olosuhteissa, kuurassa se ei sentään ollut, mutta kuumassa, hyvin kylmässä, sateella, hietikossa ja rapakossa sekä ns. normaalikeleillä, mitä ne sitten ovatkaan. Puvun materiaalit kestivät rääkkiä erittäin hyvin, eikä voi sanoa, että kilometrien jäljet näkyisivät siinä mitenkään. Tuntui, että puku puhdistui kuin itsestään kurasta ja hiekasta, jopa jäätelöstä.

Puvun turvaominaisuuksiin kuuluvat myös heijastavat Rukan logokuviot, jotka eivät kuitenkaan ole liian silmiinpistäviä. Puku on niin turvallinen ja monipuolinen sekä monikäyttöinen kuin hintalappu edellyttääkin. Rukka Armasta käytettäessä ei normaaliolosuhteissa tarvitse olla sadeasua ja koko garderobia mukana turvaamassa tarkenemista, vaan laukkuihin tai reppuun voi niiden sijasta laittaa muita tavaroita.

Mikä parasta, puku on erittäin hyvän ja tyylikkään näköinen. Viiden vuoden takuu pitää käyttäjän huolettomana. 

Pimeässä heijastava R ja puku istuu takaakin.

Rukka Armaksen plussat ja miinukset

Plussat:

  • Laatu kaikkia pienimpiä yksityiskohtia myöden
  • Suojaavuus kylmältä
  • Turvallisuus
  • Monikäyttöisyys
  • Tarpeeksi taskuja
  • Asun monikerroksisuus
  • Istuvuus
  • Kauluksen suojaavuus
  • Nuhraantumattomuus
  • Vesitiiviys
  • Varustetaso

Miinukset:

  • Hinta, joka toisaalta on ymmärrettävä
  • Hiostavuus kuumalla
  • Takin vetoketjun takana ei ole tuulisuojaa tai kylmäsuojaa, kylmä tulee läpi
  • Naarmutusriskit
  • Housuissa vain yksi tasku
  • Jäykkyys varsinkin alussa
  • Hihamuhvit hiostavat kuumalla

 

Takissa on riittävästi taskuja, housuihin olisi kaivannut vielä toista taskua. Ehkä.

 

Oheinen juttu ilmestyi Motouutiset.fi-moottoripyörälehdessä alun perin 19.8.2014.