Orbitssa on päällysmateriaalina Gore-Tex Pro Stretch 3-kerroslaminaatti, Armacor-vahvikkeet polvissa, kyynärpäissä ja olkapäissä, ne ovat kahden high-tech kuidun, Aramidin (Kevlar) ja Corduran yhdistelmä. Turvallisuudesta ei ole tingitty myöskään suojien suhteen. CE-normit täyttävät suojat löytyvät kyynär- ja olkapäistä, polvista, lonkista ja lisäksi selän koko pituudelta.
Puvussa on irrotettava, lämpöä säätelevä Outlast-vuori. Vyötärön ympäri kulkee takin ja housujen yhdistämiseen tarkoitettu vetoketju sekä lisäksi haarojen välistä "sujautettava" leveä joustava nauha, joka on tarkoitettu pitämään takin helma alhaalla ajon aikana. Rukan omien ohjeiden mukaan tämä erikseen takahelmasta eteen kiinnitettävä "häntä" tuo asun käyttäjälle täydellisen hankaussuojan kaatumis- tai muussa onnettomuustilanteessa. Vain pitämällä tämä "häntä" kiinni, puku suojaa saumattomasti ja pysyy koossa myös kaaduttaessa.
Irrotettava elastinen ja vedon poistava kauluri on valmistettu Gore-Tex Stretch -materiaalista. Hihansuissa on vetoketjut ja kaksoishihansuu on valmistettu Gore-Texista. Housuissa on tuuletusaukot sivuilla ja hihoissa väljyyden säädöt olka- ja kyynärvarressa. Taskut ovat vesitiiviitä ja niitä on takissa kaksi sekä ulko- että sisäpuolelta. Toisessa sisätaskussa on paikka matkapuhelimelle. Lisäksi yksi tasku on takin irrotettavassa sisävuoressa.
Naisvartaloa myötäilevän leikkauksen lisäksi mitoituksessa on otettu huomioon myös pituus. Pukua valmistetaan 34-50 numeron kokoisina. Housujen lahkeen pituudessa on kolme eri vaihtoehtoa. C1 34-50 lyhyt -7 cm, C2 34-46 normaali ja C3 36-42 pitkä +7 cm.
Värivaihtoehtoja löytyy kolme: joko täysin musta tai vaihtoehtoisesti pinkki ja keltainen. Värit näkyvät maltillisina, tyylikkäinä tehostenauhoina.
Ensivaikutelma
Kokeillessani ensimmäistä kertaa Orbita ajo-asua mietin kahden kokovaihtoehdon väliltä. Myyjä vakuutti ajo-asun olevan niin lämmin, että voin huoletta valita vartaloa myötäilevämmän mallin, välikerroksia varten ei tarvitse jättää tilaa. Tähän luottaen valitsin vaihtoehdoista pienemmän koon.
Koska ajokausi oli vasta aluillaan ja ajokelit vielä viileän oloiset, niin vuoret oli laitettava paikoilleen. Housujen vuori kiinnitetään vetoketjuilla, myös lahkeista. Takissa hihoista löytyy mustan ja punaisen väriset napit ja vastaavasti vuoren hihoista saman väriset kuminauhat, jotka helpottavat hihojen asettumista suoraan oikein, ilman ylimääräisiä kierteitä. Pitkä vetoketju edestä, selän kautta toiselle puolelle eteen pitää vuoren paikallaan. Asia vielä viimeistellään takin helmasta löytyvien nappien avulla. Ennen vuorien paikalleen asettamista on hyvä tarkistaa, että kaikki suojat ovat paikoillaan, niille ommelluissa taskuissaan.
Ajopuku istui hyvin. Gore-Tex Pro Stretch todellakin lisäsi asun mukavuutta, koska se tuntuu joustavalta ja kaikin puolin miellyttävältä päällä. Ensimmäinen testiajo tapahtui pyörän kyydissä istuen, eli matkustajana ajoviimalta suojattuna. Keli oli aamuisen kostea ja viileä, alle 10 astetta. Myyjän vakuutteluista huolimatta lisävaatekerros alkoi tuntua tarpeelliselta. Yllättävintä oli, että kylmä alkoi tulla sisään olkapään ja kyynärpään väliseltä alueelta, ikään kuin sieltä puuttuisi vuorikerros tai pala kangasta. Lämpötilan noustua yli 12 asteen, alkoi puvun sisällä tuntua paremmalta.
Sain kuulla, että kun käyttää ajopuvun alla Rukkan merinovillaista alusasua, niin SILLOIN ei mitään muuta lisävaatetusta alle tarvita. Talvella hankimme kyseisen alusasun, mutta ajokauden alussa jouduin pettymään. Sekään ei riittänyt pitämään riittävästi lämpöä. Tosin ihan hyvänä lisänä se kyllä toimii.
Vedenpitävyys
Seuraava isompi testi sään suhteen oli kosteuden pitävyys. Viime kesänä satoi runsaasti tai välillä erittäin runsaasti. Kahden päivän tauoton sade, jossa vettä tulee sekä taivaalta että suoraan syliin vastaan tulevien autojen heittämänä oli todellinen tulikoe ajopuvulle. Koska pyöränä oli custom-tyyppinen moottoripyörä, jossa ei ollut minkäänlaista katetta, kaikki vesi tuli suoraan syliin.
Ajopuvun taskut, myös etutaskut ovat vedenpitäviä (kunhan muistaa sulkea vetoketjun). Mahdollinen turvaliivi kannattaa riisua erilleen kahvi- tai ruokataukoa pidettäessä. Siitä valuva vesi kastelee takin helmat. Tosin tuokaan kosteus ei kiivennyt puvun sisäpuolelle.
Kaksoishihansuut takaavat osaltaan myös käsien pysymisen kuivina, mikä kyseisissä olosuhteissa tuntui suoranaiselta ihmeeltä. Gore-Tex Stretch kauluri osoittautui näissä keleissä erittäin hyödylliseksi. Tuulisuojan lisäksi irroitettava kauluri suojasi hyvin myös sateelta. Koska kaulurin materiaali joustaa, sen saa kiristettyä tarpeeksi tiiviisti kaulan ja leuan suojaksi.
On hyvä, että puku saadaan vetoketjulla yhteen. Puvun yhdistävä vetoketju on riittävän jämerä ja sitä on helppo käsitellä kohmeisimminkin sormin. Lämpimämmällä kelillä, kun pukua ei enää tarvitse yhtenäistää, takahelmasta kiinni olevalla leveällä kuminauhalla pystyy varmistamaan takin helman pysymisen alhaalla ajon aikana.
Ilman vuoria
Onneksi Suomessakaan ei aina sada ja joskus lämpötilat hipovat jopa hellelukemia. Silloin uskaltaa ottaa vuoret irti ja alkaakin kaivata ajopuvusta viilennystä tuovia ominaisuuksia. Housujen lahkeiden vetoketju avautuu riittävän ylös ja sen lisäksi, että se helpottaa laitettaessa ajokenkiä jalkaan, niin kyseisen vetoketjun voi tarvittaessa jättää auki, jolloin se toimii housujen sivuilla olevien tuuletusaukkojen lisänä.
Takin sivuilta puolestaan löytyy oivallinen ratkaisu: tuplavetoketju, jonka saa joko alhaalta kainaloon asti kokonaan auki tai vaihtoehtoisesti kainalosta halutun matkan verran raolleen. Ajaessa puku hengittää ja olo pysyy miellyttävänä.
Taskuja löytyy takista neljä (vuoren ollessa paikoillaan viisi) ja housuista kaksin kappalein. Huomaa, että tekniikka menee hurjaa vauhtia eteenpäin. Takin sisätaskussa oleva tila puhelimelle toimi vielä ajopukua suunniteltaessa, yli kaksi vuotta sitten, mutta nykyajan puhelimet ovat kooltaan jo sen verran isompia, että kyseinen tasku jää useimmille puhelinmalleille pieneksi. Muuten sisätaskut ovat niin syvät, että sinne mahtuu hukkumaan tavaraa melkein yhtä paljon kuin keskivertonaisen käsilaukkuun.
Viileämmillä keleillä olka- ja kyynärpään välistä kylmää huokuvan "aukon" lisäksi, on vastaan tullut vielä kaksi muutakin miinuspuoleista käytännön asiaa. Ajohousuissa on erikseen kiinnitettävän vuoren lisäksi ohut kiinteä välivuori. Kun irtovuoren kiinnittää housuihin, niin nämä kaksi sisäpuolella olevaa kerrosta pääsevät liikkumaan turhan paljon, tukkien lahkeet, jolloin pukeminen tuntuu hankalalta.
Samaisesta syystä (että vuoret pääsevät liikkumaan) polvisuojat pääsevät valahtamaan turhan alas. Ajamaan lähtiessä on suojat asetettava oikeille kohdilleen.
Toiseksi: takin kauluksessa oleva tarranauha voisi olla hieman pidempi. Viileämmällä säällä kun tarvitsee lisäkerroksen takin alle (myyjän neuvoista huolimatta) ja mielellään valitsee korkeakauluksisen vaihtoehdon, niin silloin takin kaulus käy ahtaaksi. Tarranauha ei välttämättä yletä kiinni ilman kuristavaa tunnetta kurkussa ja näin ollen tarranauha on jätettävä auki. Tässä kohtaa irroitettava kauluri on todella tarpeen ja paikkaa osittain tilannetta.
Turvallisuus on lisäplussaa
Lisäplussana puolestaan mainittakoon, että Rukka on aina huolehtinut materiaalien laadun lisäksi turvallisuudesta. Suojia on riittävästi tarpeellisilla paikoilla ja myös näkyvyys pimeällä on aina Rukan ajopuvuissa taattu. Tässäkin tapauksessa heijastavia pintoja löytyy joka puolelta.
Hintaa puvulle kertyy aika tavalla. Takin ovh on 849,00 ja housujenovh 649,00. Kertasijoituksena se on paljon, mutta ajopuku on vuosia kestävä hankinta. Lisäksi Rukka antaa Orbita-ajopuvulle viiden vuoden takuun, mikä osaltaan kertoo laadusta ja heidän luottamuksestaan tuotteeseen.
Puvulla on ajettu nyt tuhansia kilometrejä kaikissa olosuhteissa. Välivuori saisi olla paksumpi, että puku toimisi paremmin kylmilläkin keleillä. Heräsi ajatus, että voisiko vaikka lisävarusteena olla erikseen myynnissä paksumpi välivuoriversio?
Parhaimmillaan puku on yli +12 asteen lämpötilassa, satoi tai paistoi, jolloin mitään ylimääräisiä välikerroksia ei tarvitse. Lisävuorien irrottaminen ja paikalleen laittaminen on selkeää ja yksinkertaista. Taskuja on riittävästi ja hihansuiden tupla Gore Tex-ratkaisu on toimiva. Muutamasta puutteesta ja korkeasta hinnasta huolimatta, Orbita on tyylikäs ja ennen kaikkea ajomukavuudeltaan huippuluokkaa.