Ride Visionin toiminta perustuu kahteen, moottoripyörän eteen ja taakse asennettavaan laajakulmakameraan, joista tieto välittyy prosessointiyksikköön. Sieillä patentoitu algoritmi käsittelee tietoa ja varoittaa peileihin kiinnitettävien valosignaalien avulla kuljettajaa mahdollisesta törmäysuhasta, lisäten reagointiaikaa ja vähentäen näin onnettomuusriskiä.
Ride Vision antaa moottoripyörälle 360 asteen ennustettavan näkökentän. Laitteen eteenpäin suuntautuva törmäysvaroitin sekä riittävän etäisyyden varoittimet ovat säädettävissä. Näiden toimintojen lisäksi laite varoittaa sivuille, kuolleeseen kulmaan jäävistä, ohittavista ja kovaa vauhtia takaa lähestyvistä ajoneuvoista. Järjestelmä "ymmärtää" kuskin omat ohitustilanteet, jolloin valosignaalit eivät reagoi turhaan.
Alla havainnevideo Ride Visionin toiminnasta.
Tapasimme EICMA:ssa Ride Visionin markkinointipäällikkö Geva Telemin ja kysyimme lisää Ride Vision -laitteesta.
Videoiltanne näkee, että Ride Vision toimii myös sateella, mutta kuinka laite toimii kurakelillä sorateillä ajettaessa ja miten kameralinssin pinta kestää näissä olosuhteissa?
– Harrastan itsekin offroadia. Sivu- ja sorateillä on vähemmän liikennettä, jolloin Ride Visionin tarve on vähäisempi, mutta niiltäkin ajoreissuilta on palattava turvallisesti kotiin, jolloin paluureitti sisältää mahdollisesti ruuhkaisempia teitä. Kameran suojalasi on kaareva, joten sateella vesipisarat hajaantuu linssin edestä. Lisäksi lasissa on erillinen suojapinta, mikä estää lasia naarmuuntumiselta.
Sorateiltä siirryttäessä valtatielle, linssi olisi tietenkin hyvä puhdistaa pölystä ja mahdollisista kuraroiskeista ja näin varmistaa laitteen parhaan mahdollisen toiminnan. Ride Vision kyllä toimii kuraisenakin. Otin kerran offroad-ajelulta palattuani kuvan pölyyntyneestä linssistä, ja tuonkin reissun aikana laite toimi moitteettomasti.
Ride Visionin etenemissuunnan törmäysvaroitin (forward collision alert) ja turvallisen välimatkanpitovaroitin (distance keepin alert) -toiminnot ovat muokattavissa. Miten?
– Kuskeja ja ajotyylejä on hyvin monenlaisia. Jotkut ovat ajaneet kauan, toiset vasta aloittelevat ajamista. Edellä mainituissa toiminnoissa on kolme eri herkkyysastetta, miltä etäisyydeltä Ride Vision reagoi. Näin jokainen voi säätää laitteen oman ajotapansa ja -mieltymyksensä mukaiseksi.
Ride Vision -laitteesta on kaksi eri versiota, Lite ja Pro. Mitä eroa niissä on?
– Tällä hetkellä suurin ero löytyy videoinnissa ja videotallenteen jälkikäsittelyssä. Lite-malli tallentaa videokuvaa kolmen tunnin luupissa, jota ei voi jälkikäsitellä. Pyörän kaatuessa tai onnettomuuden sattuessa Pro-versio tallentaa tapahtuma-ajan, paikan ja tapahtumaa edeltävät kolmen minuuttia. Tallennetta voidaan myöhemmin käyttää todistusaineistona mahdollisissa riitatilanteissa. Israelissa oli tapaus, jossa autoilija yritti vierittää onnettomuuden motoristin syyksi, mutta Ride Visionin ansiosta motoristi pystyi todistamaan autoilijan valehtelevan.
Lisäksi Pro-versiossa videotallennetta pystyy kelaamaan, ettei tarvitse katsoa koko kolmen tunnin tallennetta, löytääkseen haluamansa kohdan ja laitteen pystyy liittämään Bluetoothin.
Kerroit, miten Ride Visionin tallentamaa videota on jo käytetty todisteena oikeudessa. Kuinka muuten asiakkaat ovat ottaneet Ride Visionin vastaan?
– Laite on saanut ja saa todella paljon positiivista palautetta. Olemme saaneet palauteviestejä, joissa Ride Vision on pelastanut hengen, kun oli varoittanut kiilaavasta autosta, joka muuten olisi jäänyt näkemättä. He ketkä Ride Visionin ovat ostaneet, eivät missään nimessä halua siitä luopua.
– Ride Visionia kehitetään koko ajan ja parin kuukauden sisällä Pro-versioon on tulossa lisää ominaisuuksia mm. videoklippi viimeisimmän ajomatkan kohokohdista (Last Ride Highlights Video Clip), hätäpuhelupalvelu (Emergency Call) ja paljon muuta.
Voititte tänä vuonna CLEPA:n palkinnon turvallisuus-kategoriassa yhteistyökumppaninne Continentalin kanssa?
– Continental on ollut pitkään meidän yhteistyökumppanimme. He luottavat meihin ja meidän tuotteeseemme. Lisäksi tietyt vakuutusyhtiöt antavat tuntuvan alennuksen Ride Visionia käyttäville asiakkailleen. Viimevuoden liikevaihtomme oli 7,5 miljoonaa USD ja siksi Ride Vision on listattu korkealle Venture Capital -firmoista.
Yhteistyökumppaneita etsitään
Ride Visionin voi hankkia vielä aika harvoissa maissa. Miksi?
– Ride Vision -käyttöjärjestelmän asennus ja sen käyttäminen on yksinkertaista, mutta pyörään asennettavan algoritmien ohjausyksikön, kameroiden ja varoitusvalojen asennus vaatii sähköinsinööritaitoa. Israelin lisäksi Ride Visionia voi ostaa Italiasta, Australiasta ja Saksasta. Tulossa ovat Englanti, Espanja ja Ranska. Muualtakin Euroopasta etsimme yhteistyökumppaneiksi maahantuojia, joilla on tarjota laitteen asennuspalvelu. Asian puitteissa voi olla suoraan yhteydessä minuun sähköpostitse geva.telem@ride.vision
Kiitämme Geva Telemiä haastattelusta ja jäämme odottamaan, josko tulevaisuudessa Ride Visionin voisi ostaa meillä Suomessakin.
Light-mallin hinta on hieman yli 300 euroa ja Pro-version vähän yli 500 euroa siellä, missä laitetta jo on myynnissä. Ride Vision on myynnissä Saksalaisessa Louis Motorrad -moottoripyörätarvikeliikkeen netissä (Louis.eu) , mutta siitä huolimatta asennus on Saksassa.
Lisää tietoa ja havainnevideo löytyy Ride Vision kotisivuilta: https://ride.vision/product/
Aiheesta aiemmin:
Kaikki Milanon EICMA 2021 -moottoripyörämessujen juttumme löydät täältä
Ride Vision antaa mille tahansa moottoripyörälle 360° näkökyvyn ja törmäykseneston
Ride Visionin törmäyksenestojärjestelmä tuo alennusta motoristin vakuutusmaksuihin