Gimbaalilla varustetun ajovalon kuvio pysyy aina vaakasuorassa ja näyttää sinne, minne pyörä on menossa. Samalla se suojaa myös vastaantulijaa häikäistymiseltä.

Kaksi ja puoli vuotta sitten kalifornialainen Allight Systems järjesti Indiegogo-kampanjan, jonka seurauksena uutisoimme asiasta. Kampanjassa kerättiin rahaa adaptiivisen projektorivalon teolliseen tuotteistamiseen. 

Juttuun pääset tästä: ALLight: polttimon vaihtamalla saat moottoripyörääsi mutkan taakse näyttävät valot

Kuten kaikki motoristit tietävät, tavallisin valoin varustetulla moottoripyörällä pimeällä kaarteeseen ajettaessa valo ei näytä kaarteen suuntaan eli se, mihin ollaan ajamassa jää osin pimeään.

Adaptiivinen, gimbaalilla varustettu polttimo korjaa ongelman, kuten oheisista kuvista näkyy. Valokuvio pysyy aina vaakasuorana, ja valo näyttää sinne, minne pyörä on menossa.

Allightin jälkimarkkinoille suunnattu H4 LED-projektoripolttimo.

Mikä parasta, Allightin LED-polttimo asennetaan H4-lampun kantaan vain polttimo vaihtamalla. Projektorilamppuun rakennettu sähköisellä askelmoottorilla varustettu gimbaali pyörittää sitten polttimoa ja kompensoi tällä tavalla pyörän kallistuskulman aiheuttaman muutoksen, joten tienpintaan nähden lampun valokuvio on aina samassa, optimaalisessa kulmassa.

Tämä mahdollistaa sen, että motoristi näkee pimeällä ajaessaan myös kaarteen taakse, sinne, mihin on menossa. Valon pitäisi myös olla erittäin kirkas normaaleihin mp-valoihin verrattuna.

Allightin lamppujen toimitusten piti alkaa alun perin 2019, mutta tekninen kehitystyö osoittautui mutkikkaammaksi kuin luultiin. Otimme yhteyttä sähköpostitse suoraan Allight Systemsiin ja kysyimme tilanteesta. Kysymyksiin vastasi yrityksen operatiivinen ja brändijohtaja Aatu Keränen.

Yrityshautomoon Ruotsiin

Luvassa oli mielenkiintoisia uutisia.

– Olemme juuri siirtämässä koko yrityksen Yhdysvalloista Ruotsiin, jossa sijoitumme yrityshautomoon ja nostamme ensimmäisen suuremman siemenrahoituserän vahvistaaksemme immateriaalioikeuksiamme ja saattaaksemme ensimmäisen jälkimarkkinointituotteemme designin ja kehitystyön loppuun.

Malliesimerkki OEM- eli alkuperäisvalmistajalle tarkoitetusta tuotteesta.

– Uskomme olevamme täysin toiminnassa siellä maaliskuun loppuun mennessä. Siirrymme Mincin yrityshautomoon Malmössä. Se on hyvin toimiva incubaattori, joka pystyy auttamaan yritystämme eteenpäin.

– Suunnitelmanamme on saada ensimmäinen tuotteemme tuotantoon tämän vuoden lopulla tai vuoden 2022 alussa samoin kuin lisensioida tuotettamme OEM- ja muille jälkimarkkinavalmistajillle.

– Siemenrahoituskierroksemme on jo menossa Ruotsissa ja olemme keskusteluissa potentiaalisten investoreiden kanssa.

Mitä muuta meidän pitäisi tietää tuotteestanne?

– Ei varsinaisesti mitään uutta. Kohteenamme ovat kuitenkin nykyisin sekä jälkimarkkinoille valmistavat, että (OEM-) alkuperäiset ajovalovalmistajat. Laitoin liitteeksi kuvan OEM-prototyypistä, miltä voisi näyttää kun teknologiamme integroidaan alkuperäiseen ajovaloon. Teknologiamme sopii yhteen käytetyn heijastimen, LEDin ja projektoriajovalojen kanssa kompaktin ratkaisun ja vain muutamien liikkuvien osien ansiosta.

Onko teillä uutta kuvamateriaalia tarjolla?

– Ohessa liitteenä. Erityisesti kuvasta, jossa vertailemme eri olemassaolevia kaarrevalojärjestelmiä näet, miten meidän ratkaisumme pärjää. Kaikki muut OEM-järjestelmät vaativat lisäajovaloja, kun taas me työskentelemme pääajovalon kanssa, eikä järjestelmämme vaadi lisävaloja tai -LEDejä.

Eri valmistajien kaarrevalojärjestelmien kuvioiden vertailuja. Allightin valokuvio vasemmalla ylhäällä. Se on toteutettu vain yhdellä valolla.

Kerroit, että teillä oli teknisiä ongelmia, oletteko saaneet ratkaistua ne?

– Kohtaamamme tekniset ongelmat koskivat valokeilan jakaumaa ja LED-piirin jäähdyttämistä. Nyt olemme päässeet vaiheeseen, jossa olemme tyytyväisiä suorituskykyyn, vaikka jotain hienosäätöä tarvitaan myöhemmin.

– Juuri nyt yritämme ratkaista haastetta, jonka kohtaamme ohjainkortin ja sensoreiden välillä. Ajoneuvon tärinät aiheuttavat häiriötä laitteelle, jonka ratkaisemme asian suunnittelemalla räätälöidyn ohjainkortin sovelluksellemme ja lisäämällä ohjelmistoon ominaisuuksia, joiden avulla pystymme suodattamaan esimerkiksi tärinän aiheuttamat taajuudet.

Tuleeko malleista CE-hyväksytyt?

– Suunnitelmana on, että tuotteistamme tulee CE-hyväksyttyjä ja laillisia normaaliin katukäyttöön, Aatu Keränen päättää.

Odotamme mielenkiinnolla jatkotietoja siitä, miten kehitystyö ja valmistuskuviot etenevät. Ratkaisu on joka tapauksessa erittäin älykäs. On mielenkiintoista aikanaan nähdä, miten se käytännössä toimii, ja miten markkinat ottavat sen vastaan.

Toivotamme Allight Systemsille onnea matkaan. Pääset heidän kotisivulleen tästä.

Teksti Erkki Mäki, kuvat Allight Systems.

Allight

Allight H4 LED-projektoripolttimo.