Airbag-takit, -kisa-ajoasut ja -liivit ovat jo todellisuutta. Ja tämän vuoden Dakar-rallissa airbag-liivit olivat motoristeilla pakollinen turvavaruste. Muuten ne ovat yleistyneet hitaasti, ja housujen kehittämiseen ei ole niinkään nähty tarvetta, mutta nyt asia on noussut ajankohtaiseksi.
Ranskalaisen CX Air Dynamicsin airbag-housuista enemmän aiemmassa jutussamme:
Ovatko airbag-ajohousut moottoripyöräilyn seuraava suuri turvainnovaatio?
CX Air Dynamicsin housut olivat joukkorahoitusvaiheessa ja prototyyppiasteella jutun kirjoittamisen aikoihin.
Ruotsissa vastaavia kehittää Airbag Inside Sweden Ab (AIS), joka on saanut hankkeeseen myös EU-rahoitusta. AIS on hakenut tuotteelleen jo patenttisuojaa, prototyyppi on kehitteillä.
Airbag Inside Swedenin sivustolla todetaan, että valtaosa mp-onnettomuksissa saaduista vammoista sattuu vartalon alaosiin. Airbag-farkut siis tarjoavat suojaa sellaisille kehonosille, jotka aiemmin ovat jääneet sitä vaille.
Airbag Inside Swedenin airbag-housujen laukaisujärjestelmä ei ole elektroninen, vaan perustuu liipaisu-tyyppiseen laukaisiuun. Toisin sanoen kuljettaja kiinnittää housuista lukitsimen pyörään, ja kun kuski irtoaa pyörästä, airbagit täyttyvät paineilmapatruunoiden avulla.
Oheinen video selventää airbag-farkkujen toimintaa parhaiten.
Farkut on valmsitettu UHMWPE-kuduista. Se on avaruustutkimuksen oheistuotteena kehitetty materiaali, joka on hankaustestissä todettu 14 kertaa vahvemmaksi kuin teräs, vaikka se on 8 kertaa kevyempää.
Lisätietoja Airbag Inside Swedenin sivuilta täältä. Alla olevan videon voit katsoa myös täällä.
Teksti Erkki Mäki, kuvat Airbag Inside Sweden Ab.