Poliisi toteutti Länsi-Uudellamaalla perjantaina 25.9. 20 poliisin voimin kattavan mopo-, kevytmoottoripyörä- ja moottoripyörävalvonnan.
Kaksipyöräisten kunto on hieman parantunut edellisestä valvonnasta, mutta joidenkin nuorten välinpitämättömyys näkyi eri tavoin. Kokeneen moottoripyöräpoliisin takaraivossa on huoli siitä, milloin seuraavan tehtävän kohteena on onnettomuudessa menehtynyt tai vakavasti loukkaantunut nuori, todetaan poliisin tiedotteessa.
Valvontaa tehtiin kellon ympäri alkaen perjantaina iltapäivällä kello kolme ja päättyen lauantaiaamun pikkutunneille Espoon, Kirkkonummen, Raaseporin, Vihdin, Lohjan ja Karkkilan alueella. Valvonnalla vastattiin, ja vastataan päivittäin, poliisille tuleviin valvontapyyntöihin.
Poliisi seurasi nuorten motoristien käyttäytymistä liikenteessä ja puuttui häiritsevään ajoon. Valvonnan yhteydessä pysäytetyt 76 mopoa, kevytmoottoripyörää ja moottoripyörää tarkastettiin ja koeajettiin moottoripyöräpoliisien toimesta.
Asenteissa parantamisen varaa
Ylikonstaapeli Jan-Erik Huurnen mukaan mopojen ja moottoripyörien kunto oli parantunut kevään valvontaiskuista, mutta asenteissa olisi parantamisen varaa.
− Espoossa tapahtui kaksi pakenevan seurantaa, jossa kohteina oli valottomat ja kilvettömät mopot/moottoripyörät. Yksi pakeneva ajoi ulos ilman loukkaantumista. Osa nuorisosta käyttäytyi välinpitämättömästi ja provosoi poliisia toimenpiteiden aikana. Yksi lapsen huoltaja syyllisti poliisia siitä, että lapsen mopo oli viritetty ja lapsi menetti ajo-oikeutensa, Huurne harmittelee.
Vanhempien on kiinnostuttava nuorensa ajotavasta ja menopelistä
Huurne vaatii vanhemmilta aktiivista osallistumista nuorten harrastukseen. Liikennesäännöistä ja ajotavasta tulee keskustella. Esiin on hyvä tuoda, että myöhään illalla tai yöllä ajettaessa häiritsee naapurustoa.
Huurne kertoo vanhempien usein toteavan, että tietämys ei riitä arvioimaan oman tytön tai pojan kaksipyöräisen laillisuutta. Maalaisjärjellä pääsee kuitenkin liikkeelle.
− Tarkastele toimivatko valot tai onko rekisterikilpi paikallaan selkeästi erottuen. Kiinnitä huomiota jarrujen toimintaan sekä renkaisiin. Syksyllä, kun pimeiden tuntien määrä kasvaa ja märillä teillä on lehtiä, on sileiksi kuluneilla renkailla vaarallista ajaa. Kova ääni antaa usein viitteitä, että mopo tai kevari todennäköisesti kulkee liian lujaa.
Poliisi kohtaa ajoittain niin huonokuntoisia kaksipyöräisiä, että ei tarvitse olla ekspertti todetakseen, että ne voivat hajota käsiin. Usein vastaan on tullut viritettyjä mopoja, joissa ei ole ollut toimivia etujarruja.
Vanhempien lisäksi poliisi toivoo kaupunkien pohtivan, olisiko niillä tarjota nuorille kokoontumispaikkaa harrastukselle. Esimerkiksi Espoossa Olarinluomassa paikka mopon huoltamiselle löytyy, mutta paikat, joissa saisi ajella turvallisesti häiriötä aiheuttamatta, olisivat tervetulleita.
Vakavimmillaan hengenmenetys – vanhempien saamat sakot yllättävät
Vaarallisen liikennekäyttäytymisen ja heikkokuntoisen ajoneuvon yhdistelmä voi tulla kalliiksi. Poliisi kohtaa tehtävillään kuukausittain nuoria motoristeja, jotka ovat osallisena onnettomuudessa. Kallein hinta maksetaan, kun nuori tai toinen onnettomuudessa osallisena ollut henkilö menehtyy.
− Kun huonokuntoisen ajopelin yhdistää holtittomaan ajotapaan, on vain ajan kysymys, jolloin joudumme seuraavan kertomaan sen kamalimman viestin vanhemmille, Huurne toteaa.
Aina seuraamukset eivät onneksi ole dramaattiset, mutta hintalappu voi silti nousta isoksi.
− Usein mopon omistaa äiti tai isä. Kun mopo on viritetty niin pitkälle, että se luokitellaan moottoripyöräksi, vanhemmat voivat saada päiväsakkoja tällaisen ajoneuvon luovuttamisesta nuorelle. Ei ole pitkä aika, kun sakon summa vierähti tuhannen euron isommalle puolelle. On hyvä muistaa, että vakuutusmaksut nousevat onnettomuuksien ja mahdollisesti myös todetun virittämisen seuraamuksena.
Huurneen kokemuksen mukaan vanhempien heiveröiseksi arveltu vaikutusvalta nuoreen voi yllättää.
− Monesti puhuttamamme nuori antaa ymmärtää olevansa kovis, joka ei kunnioita poliisia. Siinä vaiheessa, kun puhelu vanhemmalle lähtee, alkavat tunteet kummallisesti herätä ja pahiksenkin silmän nurkka kostuu.
Valvonnassa pysäytettiin 76 ajoneuvoa
Poimintoja perjantain valvonnan tuloksista:
Mopoja, jotka koeajon jälkeen luokiteltiin moottoripyöriksi 4. Ajokieltoja 5. Sakkoja 11. Liikennevirhemaksuja 6. Valvontailmoituksia 7. Rattijuopumuksia 1. Törkeä liikenteen vaarantaminen 1 (poliisia paennut henkilö ajoi viritetyllä mopolla). Ajoneuvon luovuttaminen ajo-oikeudettomalle 3 (näistä tapauksista annettiin sakot huoltajalle).
Teksti Erkki Mäki – Kuva Poliisi