Barry Sheenen vuosimallin 1968 Bultaco TSS 250, jolla mies kisasi 60-luvulla on myynnissä H&H Classicsin huutokaupassa National Motorcycle Museumissa 14. marraskuuta. Pyörän hinnaksi arvioidaan 28 000 - 39 000 euroa.
Sheene käytti pyörää ajaessaan noviisina ensimmäisellä kisakaudellaan. Tämä pyörä oli siis alkusysäys Sheenen uralle, johon mahtuu kaksi maailmanmestaruutta vuosilta 1976 ja 1977.
– Pyörä on erittäin tärkeä osa moottoripyörien kilvanajohistoriaa, ja on mielenkiintoista nähdä se myynnissä marraskuun huutokaupassa, totesi National Motorcycle Museum johtaja James Hewing.
– Tämä on alkuperäinen ja suurelta osin restauroimaton, mutta hyvin huollettu pyörä, jolla Barry ajoi 1968. Hänen isänsä Frank Sheene tunnisti pyörän, kun olin ajamassa sillä Scarboroughissa 90-luvun puolivälissä, ja toi Barryn mukanaan katsomaan sitä. Sitä on viimeksi käytetty BBC:n “Legends of Speed” -elokuvassa, joka kertoi Barry Sheenestä. Frank Sheene oli Bultaco-kauppias ja vahvisti, että tämä pyörä oli hänen, ja tuotu maahan 1967, kertoo pyörän nykyinen omistaja.
Myyjä on omistanut pyörän vuodesta 1985 lähtien, ja myy sen sen vuoksi, ettei tule ajamaan sillä enää. Hänellä on kaikki alkuperäiset osat, varaosapaketti sekä erikseen myynnissä numeroltaan peräkkäinen varaosamoottori.
Barry Steven Frank Sheene MBE (1950 –2003) oli taiturimainen brittiläinen ammattimainen mp-kisakuski, ja voitti peräkkäiset maailmanmestaruudet 500-kuutioisten luokassa 1976 ja 1977.
H&H Classicsin sivuille pääset tästä.
Vuosien 1968 ja 1984 väliin mahtuneen kilpailu-uransa jälkeen hän vetäytyi radoilta ja muutti Australiaa, missä toimi mm. moottoriurheilukommentaattorina.
Sheene aloitti kisauransa 1968, voittaen ensimmmäiset kisansa Brands Hatchissä ajaen isänsä Fredin 125- ja 250-kuutioisilla Bultacoilla.
Vuonna 1970 Sheenestä tuli brittien 125-kuutioisten mestari 20-vuotiaana. Silloin hän ajoi entisellä Suzukin tehtaan kisatiimin pyörällä, jonka oli ostanut 2000 punnalla.
Sheen ajoi 1982 Silverstonessa kolarin Yamahallaan, jonka jälkeen hän ei enää ollut entisellään ja lopetti kilvanajon 1984.
Teksti Erkki Mäki – kuvat H&H Classics