Andrea Dovizioso (Ducati Team) pelasi sunnuntaina Itävallan kisassa korttinsa oikein ja onnistui nappaamaan jo varhaisessa vaiheessa eroa Jack Milleriin (Pramac Racing) ja siten ottamaan Ducatin 50:nnen premium-luokan voiton. Australialainen oli jo vahvasti kiinni toisessa sijassa, kun enää kaksi mutkaa oli ajamatta, mutta veti kaarteen sitten aavistuksenomaisesti leveäksi ja kakkostila valui Team Suzuki Ecstarin Joan Mirille. Espanjalainen kapusi kuninkuusluokan podiumille ensi kertaa.
GP-luokan startissa Miller sai hienon lähdön, ja ryntäsi kärkeeen. Maverick Viñales (Monster Energy Yamaha MotoGP) ampaisi myös paalulta hienosti matkaan. Seuraavana ryntäsi Fabio Quartararo (Petronas Yamaha SRT). Mukana kärkiryhmässä olivat myös Pol Espargaro (Red Bull KTM Factory Racing) ja Miguel Oliveira (Red Bull KTM Tech 3). Quartararo ehti pudota siitä pienen häslingin jälkeen.
Sitten kolmannella kierroksella Franco Morbidelli (Petronas Yamaha SRT) ja Johann Zarco (Esponsorama Racing) ajoivat suoralla miltei kylki kyljessä, ja kun he saapuivat kolmoskaarteeseen, he törmäsivät toisiinsa ja kaatuivat. Zarcon ja Morbidellin pyörät viilettivät kohti neloskaarrretta, kunnes törmäsivät suojakaiteeseen, joka hidasti niiden etenemistä. Törmäyksen nopeus oli silti ollut niin valtava, että pyörät suunnistivat niiden kuljettajien reitille, jotka olivat tulossa ulos kolmoskurvista. Viñales ja Valentino Rossi (Monster Energy Yamaha MotoGP) olivat tulilinjalla, ja jotenkin karussa olevat pyörät onnistuivat välttämään nämä kaksi Yamaha-kuljettajaa. Tosin Morbidellin pyörä kulkeutui Viñalesin ja Rossin pyörien välistä ohittaen yhdeksänkertaisen maailmanmestarin vain muutaman tuuman päästä. Zarcon pyörä puolestaan väisti vain niukasti Viñalesin.
Pyörien jäänteet radalla sekä jälkiseuraukset toivat punaisen lipun. Zarco oli kolarin jälkeen välittömästi jaloillaan ja meni heti tarkastamaan maahan jääneen Morbidellin kuntoa. Italialainen nousi myös heti ylös, mutta vietiin paareilla tarkastettavaksi. Molemmat suuntasivat lääkärikeskukseen, ja uskomatonta kyllä, kumpikaan ei ollut loukkaantunut, vaan miehet julistettiin terveiksi.
Kun pöly asettui, rata siivottiin ja kisan lähtö uusittiin. Paalulta lähti Pol Espargaro, koska hän oli johtanut kisaa ennen onnettomuutta. Hän saikin hyvän lähdön, mutta Miller kiri väliä kiinni ja pääsi johtoon kierroksella kuusi.
Uusitun lähdön avauskierros oli painajaista Viñalesille, joka luisui viimeiselle sijalle. Hänellä oli ongelmia YZR-M1 Yamahansa kanssa. Quartararo puolestaan joutui lähtemään viimeisten joukossa.
Viimeiselle kierrokselle tultaessa oli jo varmaa, että kisa olisi Dovizioson, mutta kuka tulisi kakkoseksi? Miller ajoi kuin vain ikinä pystyi varmistaakseen Ducatille kaksoisvoiton, ja näytti siltä, kuin hän pystyisi siihen. Toiseksi viimeisessä kaarteessa Millerin ajolinjan valinta vei kurvin leveäksi, ja Mir livahti ohi varmistaen kakkostilansa. Dovi ajoi maaliin heidän edellään ja otti samalla Ducatin 50:n MotoGP-voiton.
Brnon voittaja Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing) tuli neljänneksi KTM:n kotikisassa. Viidenneksi ylsi Rossi, joka tuli radalta veretseisauttavan tapahtuman jälkeen kuin mitään ei olisi tapahtunut. Yksi osoitus siitä, miten keskittyneitä kisakuljettajat ovat. Takaaki Nakagami (LCR Honda Idemitsu) oli kuudes. Siinä missä Rossi oli nopein Yamaha-kuljettaja, Nagakami oli paras Honda-kuskeista.
Danilo Petrucci (Ducati Team) ylitti maaliviivan seitsemäntenä ennen mestaruuspisteissä johdossa olevaa Quartararoa. Yhdeksänneksi kipusi Iker Lecuona (Red Bull KTM Tech3) ja kymmenenneksi hyvin kisan edetessä kiivennyt Viñales.
Quartararon pistejohto on sulanut 11 pisteeseen, ja Dovizioso on nyt toisena ennen Viñalesia.
Pistesijoille ylsivät vielä Aleix Espargaro (Aprilia Racing Team Gresini), Michele Pirro (Pramac Racing), Bradley Smith (Aprilia Racing Team Gresini), Repsol Honda Team’s Alex Marquez ja Cal Crutchlow (LCR Honda Castrol).
MotoGP podium
1 Andrea Dovizioso - Ducati Team - Ducati - 41:38.764
2 Joan Mir - Team Suzuki Ecstar - Suzuki - +1.377
3 Jack Miller - Pramac Racing - Ducati - +1.549
Andrea Dovizioso:
"Olen yllättyneempi comebackistäni Brnon jälkeen, tunnelmani olivat niin huonot, eikä minulla ollut selvää ajatusta siitä, mitä pitäisi muuttaa. Mutta muutamien viime vuosien kokemusten pohjalta apua löytyi siitä työstä mitä teimme pienten yksityiskohtien eteen sekä siitä, miten muutin ajotyyliäni, enemmänkin kuin pyörän muuttamisesta, kuten muut normaalisti tekevät."
"Ja lähdimme matkaan uudestaan. Sillä tavalla millä jarrutin, takarengas muutti monia asioita, ja ensimmäisestä harjoituksesta lähtien pystyin jarruttamaan hieman myöhemmin, mikä antoi mahdollisuuden pysyä lähellä, työskennellä normaalissa rytmissä ja sitten voittaa kisan."