Sydneyssä Australiassa asuvan Basil van Rooyenin suunnittelema Crankcase Independent Two-Stroke (CITS), kaksitahtimoottori täyttää tiukatkin ympäristövaatimukset, koska se eliminoi moottorin voiteluöljyn tuomat päästöt.
Ajankohtaiseksi asian tekee se, että ryhmä melbournelaisia investoijia on kiinnostunut asiasta vakavammin, ja sopimusta moottorikeksinnön rahoittamisesta tuotantokelpoiseksi hiotaan parhaillaan.
– Kun maailma on tällainen kuin se tällä hetkellä on, mikään ei tietenkään ole varmaa, toteaa van Rooyen koronaviruspandemian mukanaan tuomista haasteista.
CITS-moottorissa käytetään polttoaineen suorasuihkutusta, mutta siinä on ohitusventtiili, joka korvaa kaasun ja tuottaa proggressiivisen sylinterien deaktivoinnin varmistaakseen minimoidut pumppaushäviöt.
Siinä käytetään myös tyypillistä nelitahtimoottorin öljypohjaa, eikä siinä sekoiteta öljyä polttoaineeseen palotilassa, kuten normaaleissa kaksitahtimoottoreissa. CITS eliminoi siten voiteluöljyn hävikin, joka on tyypilllistä kaksitahtimoottorille.
Palotila on eristetty öljynkierrosta, silti mäntä saa tarvitsemansa voitelun, samoin kampikammio. Ratkaisu perustuu mm. kaksiosaiseen mäntään, tarkempi toimintaperiaate selviää oheisesta piirroksesta.
– CITS-teknologiaa voidaan soveltaa mihin tahansa moottorisovellukseen 25 kilowattisista V-twineistä yli tuhatkilowattisiin V12-moottoreihin, keksijä kertoo.
Prototyyppi rakennettiin 800-kuutioisen V-twin Suzuki Boulevardin kampikammioon, johon istutettiin Rotacxin 800 E-TECin rinnakkasisylinterisen moottorin sylinterit ja kannet.
Van Rooyen kertoo, että CITS-moottori sopisi parhaiten moottoripyöriin, koska se on kompakti, taloudellinen, kevyt, tehokas ja halpa rakentaa.
Kaksitahtinen tulevaisuus
Tiukat päästövaatimukset ovat vieneet kaksitahtiset moottoripyörät markkinoilta viime vuosina nelitahtisten eduksi. Kaksitahtimoottorit eivät kuitenkaan ole vielä kuolleet.
Esimerkiksi KTM:llä on tarjolla suorasuihkutusteknologialla toteutettuja moottoreita sekä enduroon että motocrossiin. Myös monet pienet valmistajat tekevät eksoottisia ja kalliita ratakäyttöön suunniteltuja kaksitahtimoottoripyöriä, kuten Ronax ja Suter.
Myös Honda ja Kawasaki ovat patentoineet suoraruiskutusteknologialla varustettuja kaksitahtimoottoreita.
Siihen lienee syynsä, sillä Van Rooyen väittää, että hänekinn CITS-moottorinsa on tehokkaampi, kevyempi, pienempi ja halvempi sekä taloudellisempi ja lisäksi sen päästötaso on alhaisempi kuin yhdenkään nelitahtimoottorin.
Asiasta kertoi Motorbikewriter. Voit katsoa allaolevan videon myös täällä. Lisää aiheesta CITS:n kotisivuilta täältä. Sivustolla on myös hyviä, moottorin toimintaperiaatetta vielä paremmin selventäviä videoita.