BMW Motorradin uusi nopeudenvartioija on englanninkieliseltä nimeltään Active Cruise Control (ACC), aktiivinen vakionopeudensäädin. Toiminnosta käytetään autopuolella myös nimityksiä adaptiivinen tai mukautuva.
Se mahdollistaa mukavan ja rennon kruisailun ilman tarvetta käsin adaptoitua edellä kulkevan ajoneuvon nopeuteen, ACC hoitaa sen automaattisesti. Ratkaisu on ollut saatavissa autoihin jo useiden vuosien ajan, mutta ei aiemmin moottoripyöriin.
ACC pitää huolen siitä, että etäisyys edellä ajavaan on sopivan mittainen, joten se on kuljettajaa avustavana ratkaisuna mitä mainioin. Käytännössä ACC vähentää nopeuden sopivaksi suhteessa edellä ajavaan. Järjestelmä perustuu tutkan käyttöön.
ACC huolehtii automaattisesti etäisyyden säilyttämisestä edellä ajavaan kuljettajan määrittämällä tavalla. Matka voi vaihdella kolmessa vaiheessa. Sekä ajonopeus että etäisyys voidaan asettaa mukavasti napinpainalluksella. Yksilölliset asetukset näytetään TFT-mittariston näytöllä.
Ajoasetuksia on kaksi: mukavuuspainotteinen tai dynaaminen, joiden mukaan kiihtyvyys- ja hidastuvuuskäyttäytyminen säätyvät. Etäisyystoiminto voidaan myös kytkeä pois päältä, jolloin voidaan käyttää normaalia vakionopeudensäädintä.
Kaarteisiin kallistettaessa ACC vähentää automaattisesti nopeutta, jos niin vaaditaan ja mukava kallistuskulma on tavoitteena.
BMW:n ACC on kuitenkin toteutettu siten, että vastuu on kuljettajalla, ja sallii hänen puuttua pyörän toimintaan milloin tahansa. Lisäksi esimerkiksi liikenneruuhkissa tai -valoissa järjestelmä ei toimi, vaan jarruttaminen on joka tapauksessa kuljettajan vastuulla.
BMW kertoo, että ACC on tulossa sen valmistamiin moottoripyöriin, muttei kerro, milloin. ACC on kehitetty yhteistyössä Boschin kanssa.