Switch eScrambler.

Switch eScrambler. Tyyppihyväksytys saattaa muuttaa vilkkujen ulkonäköä.

Makuasiat ovat makuasioita, mutta toimituksen yksimielinen mielipide on, että Switchin eSrambler on toistaiseksi parhaan näköinen retro- ja scrambler-mallinen sähkömoottoripyörä mitä olemme nähneet.

eScramblerin takana on Switch Motorcycles, ja sen on suunnitellut entinen Yamahan suunnittelija ja tanskalainen flat track -mestari Michel Riis, joka käytti inspiraation lähteenään Shanghai Customsin eTracker-konseptia.

Switchin Matthew Waddick kertoi, että Michel briiffattiin siten, että tavoitteena on keskikokoinen moottoripyörä saman tyyppisin ominaisuuksin kuin eTracker, vain voimakkaammalla moottorilla, hihnavedolla, uudistetulla designilla ja tuotantovalmiina. Tavoitteena oli myös hyvä käsiteltävyys isoissa nopeuksissa ja hyvä käytännön todellinen ajomatka latauksella. Tavoitteet menivät summattuna näin: nopeus 150 km/h, kiihtyvyys 0-100 km/h 3,2 sekuntia ja vähintään 150 kilometrin ajomatka latauksella. 

Switch eScrambler.

Switch eScrambler. Takaswingi on omaa käsialaa.

Waddickin mukaan tällaista pyörää ei keskikokoisten sähkömoottoripyörien segmentistä löydy, ja se johtuu designin haasteista. On vaikea saada aikaan hyvännäköinen pyörä, joka on riittävän nopea, ja sen ajomatka latauksella on riittävä. Kaikki tämä pitäisi vielä saada tuotettua kuluttajille sopivaan hintaan. Useimmiten ongelmaksi tulevat myös tarvittavan alihankkijaverkoston rakentaminen ja lainsäädännön vaatimusten täyttäminen.

Tavoitteena on myös ollut demystifioida sähkömoottoripyörää – siksi akusto on kokonaan ja korostetusti näkyvillä. Designin rakentaminen ei kuitenkaan ollut niin helppoa, kuin miltä lopputulos näyttää. Päinvastoin se oli todella vaikeaa – monimutkaisen tuotteen tekeminen yksinkertaisen näköiseksi on yksi vaikeimmista asioista, ja tämä on erityisen totta, kun puhutaan sähkömoottoripyöristä, Waddick väittää.

Michel työskenteli yhteistyössä tekniikkaryhmän sekä Waddickin, Sam Dekokin ja Hector Alvarezin kanssa. Moottori on 50 kilowatin tehoinen, ja akkukennoja jäähdytetään alumiinisten ja kuparisten lämmönsiirtolevyjen avulla. Levyt ovat kotelon sisäpuolella, ja ne siirtävät lämmön ulos akkukotelon kautta.

Switch eScrambler.

Switch eScrambler. Pelkistettyä ulkonäköä.

Minimalistinen ja vahva takakeinuhaarukka on omaa suunnittelua ja vaati paljon suunnittelutyötä, että sopi myös visuaalisesti rungon ja muun pyörän kanssa.

Pyörässä on hihnaveto suoraan moottorilta, toteuttaminen vaati kehitystyötä ja pohtimista.

Vanteet ovat 18-tuumaiset sekä edessä että takana, etuhaarukka upside-down-mallia. Takana on puolestaan monovaimennin.

Switch eScrambler.

Switch eScrambler.

Koska suurimmalla osalla pyörää rakentaneista on kustomointitaustaa, eScrambler valmistettiin myös rakentelumahdollisuudet mielessä. Se on tuotantopyörä, mutta samalla puhdas perusta kustomointiin. Takarunko ja tankki on helppo vaihtaa, ja niiden vaihtaminen vaikuttaa vahvasti pyörän ulkonäköön.

Switch on tuotantomoottoripyöriä valmistava yritys, mutta se työskentelee läheisesti kustomoituja pyöriä rakentavien yritysten, mm. Shanghai Customsin kanssa.

Switch eScrambler.

Switch eScrambler.

Pyörä on edelleen voimakkaan kehitystyön alaisena. Siinä on integroitu wi-fi jonka avulla sen suorituskykyä ja koeajoja voidaan seurata. eScramblerissa on myös kolme tehovalintaa, vakionopeudensäädin, akun varaustason ilmaisin, regeneroiva jarrutus, USB-liitin ja muita ominaisuuksia, mitä modernilta sähköpyörältä voidaan odottaa. Yritys työskentelee tällä hetkellä pikalautausjärjestelmän parissa.

Pyörän akustot tulevat Panasonicilta ja ABS-systeemi on Boschin käsialaa.

Matthew Waddick kertoi myös että paljon on vielä töitä tehtävänä, ennen kuin eScrambler tulee markkinoille. Pakka pitää saada kokonaan kasaan, ja lisäksi pyörä on tyyppikatsastettava liikennekäyttöön.

Tielaillinen versio on luvassa 2022. Hyviä uutisia kuitenkin heille, jotka tällaista himoavat: vaikka pyörä ei vielä kelpaakaan liikennekäyttöön, se sopii ratakäyttöön erinomaisesti.

Lisätietoja eScramblerista täältä.

Switch eScrambler.

Switch eScrambler.

Switch eScrambler.

Switch eScrambler.

Switch eScrambler.

Switch eScrambler.

Switch eScrambler.

Switch eScrambler.

Switch eScrambler.

Switch eScrambler.

Switch eScrambler.

Switch eScrambler.

Switch eScrambler.

Switch eScrambler.

Switch eScrambler.

Switch eScrambler.

Switch eScrambler.

Switch eScrambler.

Switch eScrambler.

Switch eScrambler.