Vergen piti tulla markkinoille jo viime vuoden keväällä, joten se on myöhässä aiotusta, mistä se johtuu?
– Pyörää ajateltiin valmistettavan ensi alkuun vain pientä sarjaa, mutta nyt toteutetaan tyyppihyväksyttävää tuotetta. Saamme kuitenkin 2020-vuoden aikana ensimmäiset laitteet tuotantolinjalta ulos, kertoo RMK Vehiclesin toimitusjohtaja Tuomo Lehtimäki.
– Tyyppihyväksyntä vie vain oman aikansa, ja lisäksi meillä on meneillään kaksi peräkkäistä auditointiprosessia, kun rakennamme samalla pyörän tuotantolaitosta, joka niin ikään pitää hyväksyttää.
– Aikaa siis väistämättä kuluu varsinkin, kun haluamme saada tuotteen kerralla valmiiksi. Mutta samalla kun valmistuksen aloittaminen on siirtynyt, myös sähkömoottoripyörien markkina on kaksinkertaistunut viime vuoteen verrattuna. Karrikoiden voisi sanoa, että mitä myöhempään menee, sitä isompi kysyntä on tiedossa, Lehtimäki uskoo.
Mihin ensimmäinen tuotantolaitos rakennetaan?
– Alkuperäisen suunnitelman mukaan se rakennetaan Seinäjoelle. Toteutamme sen siten, että se on monistettavissa sinne, missä tuotantoa tarvitaan.
Tosiasiahan on, että sähkömoottoripyörien markkina ei lähivuosina Suomessa kasva kovinkaan merkittäväksi, vaan asiakaskunta Vergen kaltaiselle pyörälle löytyy Euroopasta tai Yhdysvalloista. Varsinkin, kun pyörän veroton hinta on yli 26 000 euroa, ja verollinen hinta Suomessa nousee yli 30 000 euron.
– Olemme menossa ensi vaiheessa Eurooppaan, vahvistaa Lehtimäki. – Ja nimenomaan niihin maihin, missä moottoripyöriä eniten myydään ja markkina on suurin, eli Saksaan, Ranskaan, Italiaan ja Espanjaan. Toisin sanoen väkirikkaisiin maihin, joissa on pitkä ajokausi.
Miten valmis täällä näytillä oleva pyörä on?
– Kyseessä on sama kappale, joka oli mukanamme Italiassa EICMA-messuilla. Se on vielä prototyyppi, ei edes sellainen, joka parhaillaan on tuotteen tyypityksessä, mutta varsin samankaltainen. 10 metrin päästä emme huomaisi eroa tulevaan tuotantoversioon.
– Ja eihän tuotantoversiokaan koskaan lopullisesti tule valmiiksi. Tuotteen kehityskaareen kuuluu, että sitä kehitetään jatkuvasti kaikkien toimintojen osalta; akuston, sähköpuolen ja ohjelmoinnin osalta. Jossain vaiheessa päätetään, että tämä on se malli, joka otetaan tuotantoon, mutta tuotekehitys ei lopu koskaan.
Joko tuotehyväksynnän jälkeen pyörä on tuotantovalmis?
– Lähes kaikki komponentit on jo valittu, mutta teemme vielä viime hetken säätöjä. Käytännön yhteensopivuus pitää varmistaa myös tulevaisuudessa, saadaanko vastaavia komponentteja vielä esimerkiksi 10 vuoden päästä.
– Olemme pyrkineet pyörän osalta asiakkaan kannalta miellyttävään lopputulokseen. Olemme valinneet sellaisen kokonaisuuden, kuin asiakkaat asiakastutkimustemme perusteella toivovat. Kiinnostus tuotetta kohtaan maailmalla on käsinkosketeltava, ja tiedämme, että jonot ovat pitkät, sitten kun avaamme asiakkaillemme koeajot.
Lehtimäki uskoo, että sähkömoottoripyörien markkinat tulevat kasvamaan kovalla vauhdilla. Hän perustaa näkemyksensä osin tilastotietoihin maailman sp-myynnistä, mutta myös Vergen ennakkomyyntiin.
Vergeä ollaan myös viemässä konkreettisesti sinne, missä markkina on suurin: parin viikon kuluttua Müncheniin IMOT-messuille, siitä Hollantiin jne.
Vergen erityinen ylpeys on sen navaton, vannemoottorilla varustettu takapyörä. Miten vaikea moottori on toteuttaa?
– Toteutus on vanhaa, olemassaolevaa teknologiaa, jonka pystyy hyvin soveltamaan tähän tarkoitukseen. Ratkaisuun kuuluu kiinteästi takavanteen paikallaan pysyvään sisäosaan asennetut 24 kelaa, joihin johdetaan kolmivaihevirta, ja pyörivään ulkokehään, jossa puolestaan ovat kestomagneetit, Lehtimäki kertoo.
Erityisen tyytyväinen Lehtimäki on siihen, miten kilpailijat kuten alan pioneeri Zero ja viime vuonna sähkömoottoripyörä Livewiren markkinoille tuonut Harley-Davidson ja muut sähkömoottoripyörien valmistajat ovat ottaneet suomalaisyrityksen vastaan.
– Teemme kaikki hieman eri lokeroon sijoittuvia pyöriä, joten kaikki ovat vain olleet tyytyväisiä siitä, että tarjonta monipuolistuu. Se herättää myös lisää kiinnostusta sähkömoottoripyöriä kohtaan, Lehtimäki iloitsee. – Keskusteluyhteys alan yritysten välillä on hyvä, ja mekin olemme saaneet monta hyvää neuvoa siitä, millaisia sudenkuoppia valmistuksessa tulee välttää.