Tiger 900 vm 2020.

Tiger 900 vm 2020.

Tiger 900 -perusmallille seuraa pitävät adventure touringiin suunnatut Tiger 900 GT ja 900 GT Pro sekä off-road-kelpoiset Tiger 900 Rally ja Rally Pro.

Kaikissa viidessä on sama uusi Euro 5 -yhteensopiva 900 kuutiosenttimetrin moottori, jossa on nyt 10 % enemmän huippuvääntöä, 87 Nm / 7250 rpm, ja 9 % enemmän tehoa, 95 hv / 8750 rpm kuin edellisissä Tiger 800 -malleissa.

Moottorin sylinterien sytytysjärjestystä on muutettu 1,3,2-sarjaan, ja sillä on saatu moottorin ääntä vaimennettua kuormitutettuna. Samalla palaute moottorilta kuskille on parempaa, ja luvassa pitäisi olla myös entistä jäljittelemättömämpää moottorinääntä ja kaasunvastetta. Samalla moottori vetää paremmin alemmilla kierrosalueilla.

Tiger 900 GT Pro. Kuva Alessio Barbanti.

Tiger 900 GT Pro. Kuva Alessio Barbanti.

Uutuudessa on uusi entistä kevyempi teräsristikkorunko, ja alumiininen pulttikiinnitetty takarunko sekä matkustajan kahvat. Kaikkiaan pyörä on parhaimmillaan noin 5 kg kevyempi kuin vanha malli.

Kolmessa ensin mainitussa mallissa on Marzocchin alusta, kun taas Rallyssa ja Rally Pro'ssa on Showan jousitus.

GT Pro'ssa on elektronisesti säätyvä Marzocchin takajousitus jousen esijännityksen ja paluuvaimennuksen osalta. Säätö hoituu mukavasti TFT-näytöltä. Säätöasetuksia on vaimennuksen osalta 9 Comfortista Sporttiin ja neljä jousituksen esivalintaa.

Uudessa Trimph 900:ssa on Brembon Stylema -jarrut kautta linjan, huippulaatua siis.

Tiger 900 perusmalli vuodelle 2020.

Tiger 900 perusmalli vuodelle 2020.

Pyörissä on uusi, isompi 20 litraa menovettä vetävä polttoainetankki sekä uusi säädettävä tuulilasi. Sen korkeutta pystyy säätämään yhdellä kädellä. Perusmalli Tiger 900:ssa on viiden tuuman TFT-näyttö, kun taas kaikissa muissa on uusi 7" näyttö.

Karvalakkimallia lukuunottamatta muut on varustettu uusilla kaarteissakin toimivilla ABS-jarruilla sekä samoin kaarteissa toimivalla vetoluistonestolla. Tämä tarkoittaa käytännössä tietenkin myös sitä, että niissä käytetään inertiamittausyksikköä eli IMU:a. Brittivalmistaja on päätynyt Continentalin valmisteeseen tyypillisemmän Boschin sijasta.

Järjestelmä toimii automaattisesti ABS:n ja luistoneston kanssa mitaten jatkuvasti kiertoa, kallistusta, kääntymistä ja kiihtyvyysarvoja.

GT Pro:ssa ja Rally Pro:ssa on ylös ja alas toimiva shifteri.

Tiger 900 GT Pro ja 900 Rally Pro vm 2020. Kuva Alessio Barbanti.

Tiger 900 GT Pro ja 900 Rally Pro vm 2020. Kuva Alessio Barbanti.

Pyörissä on lisäksi jopa kuusi ajotapavalintaa, jotka vaikuttavat sekä kaasuvasteeseen, ABS:ään ja luistoneston asetuksiin.

Tiger 900 Rally Pro'ssa on Rain, Road, Sport, Off-Road, kuljettajan konfiguroitavissa oleva optio sekä Off-Road Pro -asetukset. 900 GT Prossa viisi ensinmainittua, Rallyssa ja GT:ssä neljä ensimmäistä ja perusmalli 900:ssa kaksi, Rain ja Road.

GT Pro ja Rally Pro toimivat yhdessä My Triumph liitettävyysohjelmiston kanssa. Se mahdollistaa sen, että kuljettaja voi vastata puheluihin, vaihtaa musiikkikappaleita, seurata navigointiohjeita näytöllä ja ohjata GoPro-kameraa vasemmassa kahvassa sijaitsevien ohjainten avulla.

Kaikissa versioissa on täys-LED-valaistus päivänajovaloin. USB-latauspistoke ja kännykän suojakotelo löytyvät muista paitsi perusmallista.

Istuinkorkeus on säädettävissä 20 mm.

Tiger 900 Rally Pro vm 2020. Kuva Grant Evans.

Tiger 900 Rally Pro vm 2020. Kuva Grant Evans.

Tiger 900:ssa on uusi kaksiosainen nestejäähdytin, joka mahdollistaa vähemmän kuljettajaa häiritsevän lämpösäteilyn sekä paremman jäähdytystuloksen pienemmällä nestemäärällä. Jäähdyttimen muoto ja asemointi mahdollistivit moottorin siirtämisen eteenpäin, jolloin päästään paremmin optimoituun massakeskipisteeseen (40 mm edempänä ja 20 mm alempana) kuin aiemmin. Tämä parantaa painonjakoa ja tarjoaa parempaa käsiteltävyyttä ja tasapainoa hitaasti ajettaessa. Samalla maavara on pystytty pitämään entisellään.

Ilmansuodinkotelo on uusi, ja suotimen vaihdon pitäisi olla aiempaa helpompaa.

Tiger 900 vm 2020.

Tiger 900 vm 2020.

Alustan joustomatkoissa ja säädettävyydessä on eroja mallin käyttötarkoituksesta ja jousituselementeistä riippuen oheisen kuvan mukaan.

Uuden Tiger 900:n eri versioiden alustat.

Uuden Tiger 900:n eri versioiden alustat.

 

Triumph on panostanut pikku-Tiikereidensä ergonomiaan. Istuin on kapeampi, ohjaustanko 10 mm lähempänä, jolloin ajoasento on pystympi. Samoin jokaisen mallin jalkatappien paikat on sijoitettu siten, että ne sopivat sen ajotyyliin.

Värioptiot: Tiger 900 Rally & Rally Pro: Matt Khaki, Sapphire Black ja Pure White, kaikki ovat saaneet vaikutteita ‘Tiger Tramontana’ ralli-pyörästä. Tiger 900 GT & GT Pro: Korosi Red, Sapphire Black ja Pure White.  Tiger 900: Pure White.

Tiger 900 Rally Pro 2020. Kuva: Alessio Barbanti.

Tiger 900 Rally Pro 2020. Kuva: Alessio Barbanti.

Teknisiä tietoja:

  • Moottori: nestejäähdytteinen, 3-sylinterinen nelitahtinen rivimoottori. Kuutiotilavuus 888 cm3.  Poraus X isku: 78 x 61,9 mm. Teho 95 hv / 70 kW / 8750 rpm. Vääntö 87 Nm / 7250 rpm. Märkä monilevyinen kytkin, 6 vaihdetta, O-rengasketju. Pakoputkisto ruostumatonta terästä, 3:1. Sivulle vedetty ruostumattomasta teräksestä valmistettu vaimennin.
  • Putkiteräsrunko, pultattava takarunko, kaksipuolinen alumiinikeinuhaarukka.
  • Etu- ja takavanne 900, 900 GT ja GT Pro: valuvanne 19x2,5", 17x4,25". 900 Rally ja Rally Pro vastaavasti tubeless pinnavanteet: 21x2,15" ja 17x4,25".
  • Etu- ja takarengas, kolme ensinmainittua: 100/90-19 ja 150/70R-17. Rally ja Rally Pro: 90/90-21 ja 150/70R-17.
  • Jarrut: Edessä: perusmallissa 2x320 mm kelluvat levyt, Brembon Stylema 4-mäntäiset kaliiperit, ABS. Muissa malleissa lisäksi kaarteissakin toimiva ABS. Takana yksi 255 mm levy, Brembon yksimäntäinen kaliiperi, ABS. Muissa malleissa lisäksi kaarre-ABS.
  • Fyysiset mitat, kuten korkeus, leveys ja pituus vaihtelevat mallin mukaan. Istuinkorkeus 900, 900 GT ja GT Pro 810-830 mm. Rally ja Rally Pro 850-870 mm. Akseliväli kolme ensinmainittua 1556 mm, kaksi viimeistä 1551 mm. Kuivapainot järjestyksessä luetellen 192, 194, 198, 196 ja 201 kg.
  • Polttoaineenkulutukseksi luvataan keskimäärin 5,2 l / 100 km. CO2-päästöt E5-standardin mukaan 119 gr / km.

Tiger 900 Rally Pro 2020. Kuva: Alessio Barbanti.

Tiger 900 Rally Pro 2020. Kuva: Alessio Barbanti.