Arc Vector on modernin brittiläisen insinööriosaamisen taidonnäyte. Pyörä esiteltiin viime vuoden marraskuussa EICMA-messuilla, ja se tulee tuotantoon vuoden 2020 lopulla. Vectoria rakennetaan ensimmäisen 18 kuukauden aikana vain 399 kappaletta - tilaustyönä.
Paitsi että Arc Vector on sähkömoottoripyörä, sen erottaa se, että se on varustettu Human Interface Technologyllä, eli siis koneen ja ihmisen vuorovaikutuksen mahdollistavalla järjestelmällä.
Hiilikuitumonokokkirungolla ja hiilikuituisella takaswingillä sekä lentokonealumiinista valmistetuilla osilla varustetun pyörän kuivapaino akkuineen on vain 220 kilogrammaa, ja rungolle luvataan luokassaan paras jäykkyys. Rakenteen avaimena ovat yksinkertaisuus ja keveys. Moottori ja akusto on rakenteellisesti integroitu monokokkiin, mikä tekee siitä todella jäykän, kerrotaan Arcin tiedotteessa.
Arc on kehittänyt oman hiilikuituisen, lateraalisen, sivusuuntaisen taipumisen mahdollistavan takaswingin yhteistyössä MotoGP-valmistaja Riban kanssa. Se parantaa kallistusstabiilisuutta, pitoa ja ketteryyttä.
Arcin perustaja ja visionääri sekä pääjohtaja Mark Truman on tehnyt leijonanosan pyörän testaamisesta radoilla ja lentokentillä ympäri Coventryn lähiseutuja viilaten Vectorin ajogeometriaa ja käsiteltävyyttä.
Merkittävä asia, mihin pyörän kehittelytyössä on keskitytty on napaohjaus. Siinä ohjauksen tukipisteet ovat pyörän navan sisällä sen sijaan, että ne sijaitsisivat pyörän yläpuolella kuten tavallisessa teleskooppirakenteessa.
– Järjestelmä, jonka olemme kehittäneet, antaa pyörälle paremman käsiteltävyyden matalissa nopeuksissa. Alalla on ollut kourallinen valmistajia, jotka ovat menneisyydessä käyttäneet napaohjausta, mutta he ovat tehneet sen käyttäen anti-dive-järjestelmiä. Kuljettajat haluavat, että heidän pyöränsä etupää painuu alas jarrutettaessa, olemme tottuneet siihen. Vectoriin olemme kehittäneet järjestelmä, jossa on kaikki napaohjauksen edut, mutta joka tuntuu teleskooppietupäältä. Etuna on jäykkyys, joka mahdollistaa jyrkän ohjauskulman, ja alusta, joka mahdollistaa nopeat suunnanmuutokset ja vakauden suurissa nopeuksissa. Mitä olemme saaneet aikaan on molempien maailmojen parhaiden puolien yhdistäminen ilman negatiivisia ominaisuuksia, Mark Truman selittää.
Pyörän filosofia on yksinkertainen käsiteltävyyden osalta: tasapainottaa suorituskyky ja käsiteltävyys. Pyörässä on paljon tehoa, mutta se on suunniteltu käyttäjäystävälliseksi ja hauskaksi ajettavaksi sekä kaupungissa että erilaisilla teillä.
Vectorissa on hihnaveto, mikä takaa keveyden ja pienen huollontarpeen. Se on myös hiljaisempi kuin ketjut, eikä öljyä käyttäjänsä käsiä.
Arcin jarrut ovat Brembon käsialaa ja satulat valmistajan Stylemat, Öhlinsin alusta on täysin säädettävät ja BST:n vanteet kevyet ja vahvat kuten ammattikilpapyörissä. ABS:istä vastaa Continental, renkaat ovat Pirellin.
Arc kehittää omaa moottoria, joka on kevyt ja pienikokoinen. Kaikki pyörän komponentit on sijoitettu ja pakattu siten, että painokeskipiste on mahdollisimman alhaalla ja mahdollistaa matalan painon, riittävän jäähdytyksen ja lyhyen, ketterän akselivälin.
Akusto on Samsungin käsialaa, eikä sitä ole vielä saatavilla mistään. Samsung 21-700 akut, joita Vectoriin pakataan kaikkiaan 960 kappaletta ovat energiatiheimpiä ja Arc Vector on ensimmäisiä, joka käyttää niitä. Samsung on vasta kehittämässä niitä Arcin kanssa.
– Akut ovat tehokkaimpia ja pitkäkestoisimpia alallaan. Kun niitä on pyörässä 960 kappaletta, niin Vectorissa on enemmän akkukennoja ja vastaavasti (sähkö)tehoa kuin missään muussa sähkömoottoripyörässä. Paljon enemmän, kertoo Arcin sähkökehitystyön johtaja Robin Boyd.
Arc Vectorin 399 voltin sähkömoottori tuottama 133 hevosvoiman teho, ja 220 kilogramman paino takaavat sen, että pyörällä on paras tehopainosuhde, mitä sähköisistä kaksipyöräisistä löytyy, 650 hevosvoimaa tonnia kohti. Yhdistetty ajomatka latauksella kaupungissa ja maantiellä on noin 435 kilometriä, mikä alkaa jo kuulostaa riittävältä.
Kaupunkiajossa akut riittävät jopa 623 km ajoon, maantiellä 370 kilometriin.
Kiihdytys nollasta sataan kestää noin kolme sekuntia, ja huippunopeus on 201 km/h. Vääntöä luvataan 148 Newtonmetriä. Pyörän muita ominaisuuksia ovat "ABS-jarrut, luistonesto, ajotapavalinnat sekä HUD, eli heijastusnäyttö sekä haptinen palautejärjestelmä, mitkä tekevät Vectorilla ajamisesta uniikin, turvallisen ja euforisen kokemuksen", kerrotaan tiedotteessa.
Aiheesta aiemmin: Arc Vector, sähkömoottoripyörä joka muuttaa maailmaa; kypärän, ajoasun ja pyörän kokonaisuus