Road Racingin, eli ratamoottoripyöräilyn, Suomen mestaruussarja käynnistyy Virtasalmen Motoparkissa 8.-9. kesäkuuta 2019 – samassa yhteydessä taistellaan myös kaksi osakilpailua sisältävän PM-sarjan ensimmäisistä pisteistä.
Ennakkoon SM-sarjaan on ilmoittautunut 93 kilpailijaa, jotka mittaavat keskinäistä paremmuuttaan kahdeksassa eri kilpailuluokassa. Viivalle on tulossa paljon uutta kalustoa ja kilpailijoita – lisäksi SM-sarja toivottaa tervetulleeksi takaisin kansainvälisiä ratoja kiertäneitä kuljettajia. Myös sarjan sisäisiä kuljettajien luokkavaihdoksia on tapahtunut.
Vuonna 2019 Suomenmestaruudesta ajetaan Superstock 600- ja Superbike-luokissa, Suomen Cup -arvo on Sivuvaunuilla ja MiniGP-junioriluokalla. Kansallisina luokkina ajetaan nuorisoluokat FIN Moriwaki sekä Supersport 300 ja varttuneempien kilpailijoiden RETRO Superbike sekä Star Service Cup, eli niin sanottu Jokamiesluokka.
SM-sarjalla kovat kehittymistavoitteet
Myös itse sarja kehittyy. Syksyllä kilpailunjärjestäjät asettivat tavoitteeksi sen, että Road Racingin SM-sarjan tueksi tulee saada yhteinen organisaatio, joka koordinoi ja markkinoi sarjan osakilpailuja keskitetysti ja näin luo sarjalle kestävällä pohjalla olevat toimintaedellytykset. SM-sarjan osakilpailuja järjestäneet kerhot, Helsinki Racing Club, Motopark Racing Club ja West Coast Racing Club, perustivatkin yhteisen yrityksen Road Racingin sarjan tueksi ja pyrkivät saavuttamaan yhteiset tavoitteet askel kerrallaan.
– Tärkein missiomme on kehittää suomalaisen Road Racingin tunnettuutta ja siten mahdollistaa SM-sarjan järjestäminen myös tulevaisuudessa, kertoo Road Racingin SM-sarjan promoottori Mika Mäkinen.
Tavoitteeseen pyritään yhteistyöllä kaikkien lajiin ja kilpailutapahtumiin liittyvien osapuolien kanssa. Erityisen tärkeässä roolissa on SRRA ry (Suomen Road Race Ajajat), jonka kanssa hyvin alkaneen yhteistyön Mäkinen odottaa syvenevän vielä entisestään tälle ja tuleville kausille.
– Tällä hetkellä suomalaisella ratamoottoripyöräilyllä menee kilpailullisesti hyvin. Lajin harrastajia ja kilpailijoita on runsaasti ja kilpailut ovat tiukkoja aina ruutulipulle saakka. Hyvääkin voi aina parantaa ja pyrimme nostamaan lajin profiilia sekä koko sarjan että yksittäisten kilpailutapahtumien osalta, Mäkinen kuvailee.
Tärkeä osa tunnettuuden kasvattamista on näkyvyys sähköisessä mediassa. Tavoitteena on tuottaa sisältöä sähköisiin kanaviin jo kauden avauskilpailusta lähtien. Lisäksi sarjan internetsivuille (www.roadracingsm.fi) kootaan kattava paketti kilpailuviikonlopuista taustatietoineen. Samalla tarjotaan kilpailijoille lisää näkyvyyttä yhteisellä kilpailumarkkinoinnilla sekä luokkakohtaisilla kuljettajasivuilla. Sarjan verkkosivun lisäksi ajankohtaisista asioista tiedotetaan Road Racing SM-sarja -Facebook-sivuilla.
Kilpailupaikoille tulospalvelua led-näytöin
Myös yleisöön panostetaan. Kilpailupaikoille tuodaan uutena palveluna isot led-näytöt, jotka tarjoavat reaaliaikaista tulospalvelua ja helpottavat kilpailun seuraamista.
– Tarjoamme yleisölle myös hieman extraa erilaisten teemojen myötä kilpailuviikonloppuina, Mäkinen kertoo.
Motoparkissa suunnitelmissa on päästää moottoripyörillä paikalle saapuvat tutustumaan rataan opastetusti lauantaipäivän päätteeksi, jotta he saavat itse kokea radan kiemurat ja haasteet. Lisäksi sivuvaunuilla järjestetään yleisöajelutuksia kisaviikonlopun molempina päivinä.
– Tarkempia tietoja viikonlopun lisäohjelmista ja ilmoittautumisohjeet löytyvät sarjan osoitteesta www.roadracingsm.fi, Mäkinen kertoo.
Kaudella 2019 Road Racingin SM-sarjan pääyhteistyökumppanit ovat HUOLLOX OY ja MP20-MESSUT, myös muista kumppanuuksista neuvotellaan. Yhteistyökumppanit mahdollistavat sen, että Road Racingin SM-sarjasta saadaan koottua houkutteleva paketti sekä yleisölle. kilpailijoille että yhteistyökumppaneille.
– Tervetuloa kisoihin kaudella 2019, Road Racing on parasta paikan päällä, toivottaa Mäkinen.