Moottoripyörään sijoitetun gps-sirun ja kiihtyvyysanturin avulla pystytään tallentamaan erinomaisen tarkkaa dataa ajoreiteistä, ajonopeuksista ja kunkin henkilökohtaisesta ajotavasta: kiihdytyksistä, jarrutteluista, kanttauksista.
Tämä mahdollistaisi vakuutusmaksujen määrittämisen oman ajokäyttäytymisesi perusteella, mikä voisi tarjota melkoisia alennuksia henkilöille, jotka ajavat rauhallisesti, temppuilematta ja nopeusrajoitusten mukaan.
Niin kauan kuin asia on vasta suunnitteluasteella, siitä on helppo spekuloida. On selvä, että vakuutusmaksun alentaminen toisi mielihyvää niille, joille se toteutuisi, mutta mitä riskejä asia sisältää?
Käyttäjän ajotapaan perustuva vakuutus veisi ensinnäkin yksityisyyden, koska vakuutusyhtiön saama data sisältäisi kaiken ajamiseen sisältyvän tiedon. Onko sillä merkitystä oman yksityisyyden suojan kannalta, on laajempi kysymys.
Mikä muuttaa riskiluokkaa?
Mutta mikäli ajotapasi on vähän reippaampi ja pidät kovaa ajamisesta, se näkyy vakuutusmaksuissa. Tarkoittaisiko se sitä, että jos vahingossa tai tahallasi intoudut ajamaan kunnollista ylinopeutta, saatkin jälkikäteen muistutuksen korotetun riskiluokan ja nousseen vakuutusmaksun muodossa?
Entä rata-ajotapahtumiin osallistuminen? Olet ajotaitokoulutuksessa, ja ajat osittain aivan toisenlaisella tempolla ja vauhdilla kuin normaalisti. Miltä se näyttää ajotapahtumaa purkavan vakuutusyhtiön vainoharhaisen riskialgoritmiohjelmiston "silmin" katsottuna?
Huolestuttavaa on, että ajotaidon taso ei merkitse mitään dataperustaisessa seurannassa. Jos olet aloittelija ja ajat varovasti ja hiljaa, vakuutusmaksusi voikin yhtäkkiä olla edullisempi kuin kokeneen ja taitavan ajajan, joka kiihdyttää reippaammin ja ajaa nopeusrajoitusten mukaan tai hieman niiden yli.
Entä jos sinut luokitellaan korkean riskitason kuljettajaksi, miten korkeaksi vakuutusmaksusi voivat nousta? Tai voiko vakuutusyhtiö peräti päättää olla vakuuttamatta pyörääsi ja ajoasi? Tai jos olet korkean riskin kuljettaja, voiko vakuutusyhtiösi evätä sinulta korvaukset tai maksaa ne vain osittain?
Vielä tällaista ajamisen seurantaa ei ole, mutta miten pian se määrätään pakolliseksi sitten, kun sekä ajoneuvot että infra ovat jo muutenkin verkottuneet täydellisesti keskenään?
Paljonko ajat?
Voiko vakuutusmaksuun vaikuttaa myös se, miten paljon ajat? Jos ajat enemmän kuin vakuutusyhtiön laskema keskivertokuski, pamahtaisiko siitäkin lisälaskua?
Jo nyt vakuutusyhtiöt voisivat todennäköisesti seurata ajamistamme matkapuhelintemme kautta, mikäli harrastaisivat (?) tietämättämme moista vakoilua.
Asian olemassaoloa ja tulevaisuutta kuvastaa se, että markkinoille on tulossa tuotteita, jotka on tarkoitettu vakuutusyhtiöiden toteuttamaan ajoneuvojen seurantaan. ERM Advanced Telematics esimerkiksi on kehittänyt ajoneuvoon asennettavia tuotteita, jotka on nimenomaan suunniteltu monitorointia ja seurantaa varten. Laitteet tulevat markkinoille loppuvuodesta.
Yksi laitteista, StarLink OnBat, on pienikokoinen ja vesitiivis sekä sopii käytettäväksi moottoripyörien kanssa. Se lähettää motoristin käyttäytymistä ja sijaintia seuraavaa dataa tietyin väliajoin vakuutusyhtiön palveluntarjoajan palvelimeen.
Asiasta tarinaa mm. Motorbikewriterin sivuilla.