Brittihallituksen kampanjan perusviesti, joka on Facebook-kuvaankin liitetty, on suoraan suomennettuna: "Katso pidempään nähdäksesi motoristin", "Take longer to look for motorbikes". Ja ajatushan on pelkästään hyvä.
Jutun otsikkokuvassa, jota kampanjassa muun muassa on käytetty, moottoripyörä häviää totaalisesti häikäisevästi takaa paistavan auringon ja tienvarsien puitten lehvistön sekaan. Kuva on sinällään hätkähdyttävä: "noin vaikeako motoristeja on oikeasti nähdä?". Sillä tavalla se toimii varmasti huomion herättäjänä tärkeälle asialle, mutta riski onkin siinä, että se saattaa aiheuttaa vastareaktion: "No ei ihme, etten näe motoristeja, jos ne noin hyvin katoavat näkyvistä". Asenne saattaa lisätä välinpitämättömyyttä motoristeja kohtaan.
Ongelma on autoilijoisssa
Visordownin artikkelissa kerrotaan, että kuvaa on manipuloitu, jotta pyörä katoaisi taustaan paremmin ja tien kaarteet olisivat dramaattisempia. Tavoitteena oli tietenkin vain korostaa viestiä. Sitä, että moottoripyöriä on vaikea havainnoida, ja että on tarpeen katsoa tarkkaan.
Kuva on otettu varhain aamulla ja sen sisältämä aamu-usva on poistettu, lisäksi kuvaan on lisätty alaoikean kaarre. Sitä, miten paljon moottoripyörää on editoitu, ei Liikenneministeriön edustaja suostunut kommentoimaan.
Motoristit ovat näkemisen arvoisia
Erään kommentoijan mukaan on virhe esittää asia siten, että motoristit ovat hankalia havaita. Ongelma on oikeasti siinä, että autoilijat eivät kiinnitä riittävästi huomiota motoristeihin.
Asia pitäisi esittää siten, että motoristit on helppo havaita, kunhan ihmiset vain katsovat ja havainnoivat kunnolla. Ja lisäksi pitää kertoa, että motoristit ovat sen arvoisia ihmisiä, että heitä kannattaakin katsoa ja etsiä tien päällä.