Triumphin 765 cm3 kolmisylinterinen Moto2-kilpamoottori tulee käyttöön kaudella 2019. Valmistajalla on sopimus Dornan kanssa moottoreiden toimittamisesta sarjaan kolmena peräkkäisenä vuotena.
Moottori perustuu Triumph Street Triplen 675-kuutiosenttimetriseen versioon.
Radalle moottorit pääsevät tositoimiin Jerezin testeissä 23. - 25. marraskuuta. Moottoria on kehitetty ja testattu kahden vuoden ajan intensiivisesti, tiimissä on ollut mukana jäseniä Triumphilta, Dornasta, Externprosta ja Magneti Marellilta. Ajajapalautetta on saatu useilta entisiltä Moto2- ja British Supersport-kuljettajila.
Uusiin moottoreihin tulee Magneti Marellin kustomoitavat ECU:t, jotka antavat kisatiimeille paljon mahdollisuuksia sytytyksenajoituksen, polttoaineensyötön ja moottorijarrutuksen säätelyyn sekä sähköisten ruiskukarttojen rakentamiseen. Samoin shifterin ja varikkoratanopeusrajoittimien säätöön.
Triumphin oma Moto2-kisapyörän proto.
765-kuutiosenttimetrinen Moto2-kisamoottori:
– Sylinterikantta on muutettu sekä imu- että pakoventtiilien osalta kaasuvirtausten optimoimiseksi.
– Titaaniset venttiilit ja tiukemmat venttiilijouset korkeamman kierrosluvun mahdolllistamiseksi.
– Matalatehoinen kisalaturi inertian pienentämiseksi.
– Pidempi ensimmäinen vaihde.
– Erityinen kisa-ECU, joka kehitetään yhteistyössä Magneti Marellin kanssa.
– Uudelleensuunniteltu kotelointi moottorin kaventamiseksi.
– Maantielaillinen versio 765 cm3 moottorista antaa 123 hevosvoiman tehon 11 700 kierroksella minuutissa sekä 77 Nm väännön 10 800 kierroksella.
Triumphin 675-kuutioinen siviili-Street Triple ja Moto2-versio.
Moottorin uudet osat
Uudessa moottorissa on enemmän kuin 80 uutta osaa edellisen sukupolven moottoriin verrattuna, mukaan luettuna kasvaneet poraus ja iskunpituus. Täysin uusiin komponetteihin kuuluvat:
– uusi kampiakseli
– uudet männät
– uudet kiertokanget ja tasapainoakselit
– Nikasil-päällysteiset sylinteriputket
– uusittu vaihdelaatikko
Moottorin Moto2-kisaversiota on edelleen viritetty vapaamman hengityksen merkeissä ja kiertämään korkeammalle kuin tuotantopyörän moottori. Suorituskykyä on myös tarjolla enemmän. Muut muutokset on tehty erityisesti kisakäyttöä ajatellen.
Triumph.
Triumph.
Triumph.
Triumphin Moto2-proto.