Harleyn oman määritelmän mukaan uusi FXDR 114 yhdistää drag racingin tyylin ja 114ci Milwaukee-Eight -moottorin, ja on anteeksipyytelemätön power cruiser.
Vajaa kuukausi sitten H-D esitteli uuden strategiansa, jonka tavoitteena on löytää keinoja kysynnän hiipumisen katkaisemiseen. Lääkkeinä ovat mm. tuotteiden lanseeraaminen uusiin kategorioihin.
Milwaukee Eight -moottorin 114 kuutiotuuman, 1868 kuutiosenttimetrin tilavuus tuo pyörään vääntöä, sitä luvataan 161 Nm 3500 kierroksella minuutissa amerikkalaisessa mallissa. Se on samalla vahvin moottori, mitä Softail-alustaan on saatavilla.
FXDR 114:n pitäisi myös tarjota enemmän kallistuskulmaa kuin minkään muun Softail-sarjan mallin.
Pyörässä käytetään painon säästämiseksi alumiinitakahaarukkaa ja alarunkoa, kevyitä alumiinivanteita sekä komposiittilokasuojia.
Muotoiluun on otettu virikkeitä drag-radalta, mikä näkyy varsinkin nopeusnäytössä, lyhennetyssä takaosassa ja sooloistuimessa. Takarengas on 240 mm leveä.
FXDR 114 on kymmenes tänä vuonna esitelty Softail-alustalle perustuva Harley-Davidson, ja viimeisin 100 moottoripyörämallin joukosta, jotka yhtiö suunnittelee lanseeraavansa vuoteen 2027 mennessä.
Yhtiö ei anna tarkkaa tietoa mallin kokonaispainonpudotuksesta, mutta alumiininen takahaarukka pudottaa sitä 4,6 kg ja alarungon ja vanteiden vaikutus puolestaan on noin 3,2 kg. Toisaalta isompi nestejäähdytteinen moottori on myös todennäköisesti aiempaa painavampi, joten voi olla, että paino loppupeleissä on melko ennallaan. Kuivapainoksi H-D kertoo 289 kg.
Takahaarukan painonpudotuksella, koska se on jousittamatonta painoa (massa on jousituksen alapuolella), on vaikutusta takajousituksen toimintaan, jota parantaa myös kevyempi 18-tuumainen alumiininen levypyörä takana.
19-tuumainen taottu alumiininen Ace-etupyörä on puolestaan suunniteltu kevyeksi ja siinä on erittäin ohuet puolat.