TY-kirjainyhdistelmää on käytetty Yamahan erikuutioisissa trial-pyörissä vuodesta 1973 lähtien. Viime vuosina niitä ei juuri ole noteerattu Japanin ulkopuolella. Kansainvälisistä Trial- ja X-Trial-mestaruuksista kamppailevat lähinnä Montesa Honda, Gas Gas, Beta, Sherco ja Vertigo, mutta Yamaha on vahvasti mukana Japanin kansallisissa sarjoissa. Sillä on oma tehdastalli, joka käyttää TYS250fi-pyöriä.
TY-E-kaupparekisterihakemus on jätetty eilen EU:n virastoon seuraavin saatesanoin: " TY-E nimeä käytetään moottoripyörissä, skoottereissa, mopoissa, kolmipyöräisissä moottoripyörissä, kolmipyöräisissä skoottereissa, kolmipyöräisissä mopoissa", kuten miltei kaikkia muitakin Yamahan kauppareikisteri-ilmoituksissa. Mutta lisäksi sitä käytettäisiin "sähköisissä moottoripyörissä, sähköisissä kolmipyöräisissä moottoripyörissä, sähköskoottereissa, sähköisissä kolmipyöräisissä skoottereissa sekä kaikkien edellälueteltujen laitteiden osissa ja varusteissa".
Kirjain "E" tarkoittanee ilman epäilystä sähköistä laitetta.
Sähköinen trial-pyörä olisi mielenkiintoinen vaihtoehto ja looginen sikäli, että sillä Yamaha voisi osallistua FIMin Trial-E-Cupiin.
Sähköinen trial-luokka sisälsi viime vuonna yhden tapahtuman, mutta tänä vuonna kisoja on kaksi. Sähköisen trial-luokan osanottajat ajavat samalla radalla kuin 125-luokkakin, kertoo Motorcycle.
Mark Colomer voitti viime vuoden Trial-E Cupin Gas Gas TXE:llä.
Sarjassa ovat tällä hetkellä osanottajina Electric Motion, SoREV ja Mecatecno sekä Gas Gas. Torrotin nykyään omistaman Gas Gasin sähköversio oli viime vuonna luokassaan ainoa, jossa oli mekaaninen kytkin ja kuusivaihteinen vaihteisto.