Vaikka moottorin koko on sama 998 cm3 kuin muissakin H2-malleissa, sisukset on kuitenkin pistetty uusiksi tätä mallia ja sen käyttötarkoitusta varten: tavoitteena on ollut saada viritettyä koko paketti vääntö mielessä.
Jo ahdin on suunniteltu uudelleen, samoin imupuoli. Männät, kansi, sylinterit, kampiakseli ja nokka-akselit on niinikään valmistettu nimenomaan tätä versiota varten, samoin läppärungot, pakoputkistokin on uusi ja vaihteiston välityssuhteet paremmin matkantekoon sopivat.
Muuten moottori on siis nelitahtinen rivinelikko. Teho on samaa luokkaa kuin H2:n perusversiossa: 147,1 kW / 200 hevosvoimaa "vapaasti" ahdettuna 11 000 kierroksella minuutissa ja Ram Air -efektillä terästettynä 154,1 kW / 210 hevosvoimaa 11 000 rpm. H2 R:ään verrattuna teho jää siis noin 100 hevosvoimaa vajaaksi, mutta eiköhän tuolla teholukemalla pärjää maanteillä, vähän nopeammillakin sellaisilla.
Maksimivääntö puolestaan löytyy 9500 rpm ja on 137,3 Nm.
Kawasakin mukaan uudelleensuunnittelun lopputuloksena on huomattavasti katuystävällisempi moottori. Pyörän pitäisi olla helpompi ajaa, ja siinä on tarjolla loputtamasti vääntöä keski- ja alemmilla kierroslukualueilla ja sen myötä huomattavasti parempi polttoainetalous kuin sisarversioillaan. Bensiininkulutuksen pitäisi olla samaa luokkaa kuin esimerkiksi Versys 1000:lla. Lisäksi polttoainetankin koko on nostettu 19 litraan.
Kawasaki H2 SX:stä tulee kaksi eri versiota, Standard ja SE. Niiden merkittävimmät ominaisuudet, kuten moottori ja teho jne. ovat samat, mutta SE:ssä on enemmän elektroniikkaa. Niinpä viime mainittu painaa 260 kiloa tankattuna eli neljä kilogrammaa enemmän kuin perusversio, jonka paino on 256 kg.
Pyörien elektroniikkalista on pitkä. Ensi kertaa Kawasakilla nähdään kuitenkin SE-mallissa väri-TFT-näyttö. Standardimallissa on vielä normi-LCD-näyttö.
Molemmissa malleissa on avustimella varustettu luistokytkin, elektroninen vakionopeudensäädin (ensi kertaa Kawan matkamallissa), kuusiakselinen inertiamittayksikkö, KTRC eli luistonesto, KIBS eli Kawasakin kaarre-ABS, moottorijarrutuksen kontrolli ja kolme eri tehokarttaa.
KLCM eli lähtöavustin - jolla varmasti on käyttöä väännökkäässä pyörässä, löytyy vain SE-mallista. Samoin ylös-alas-toimiva quickshifteri ja kallistuskulman mukaan säätyvät kaarrevalot.
Perusmallissa on perinteiset jarruletkut, kun SE:ssä taas on teräsvahvisteiset.
Lisäksi SE:ssä on vakiona ominaisuuksia, jotka voi ruksia perusmalliin mukaan valinnaisten varusteiden listalta. Näitä ovat mm. 12 voltin virtapistoke, korkeampi tuulilasi, keskiseisontatuki ja kahvanlämmittimet.
Etuteleskooppi on käännetty ja putkien halkaisija on 43 millimetriä. Etujousitus vaimennuksineen on täysin säädettävä, kuten myös KYBin valmistama takavaimennin. Takaiskunvaimentimen Uni-Trak-linkitystä on uusittu. Tavoitteena on ollut parempi kuljettajapalaute, kun ajetaan matkaa ja pyörä on täysin kuormattu.
Myöhästyimme sen verran pyörän julkistustilaisuuden jonotuksesta (noin tunti ennen julkistuksen alkamista olisi voinut olla hyvä aika! Jonoa oli siksi paljon), että näimme lähinnä valtavan hässäkän. Pyörä itsessään on joka tapauksessa niin mielenkiintoinen, että jahka se Suomeen saadaan, joutunemme arpomaan sille koeajajan, ettei toimituksen sisällä tule riitaa asiasta... Tosin tämä ei taida olla tältä syksyä ainoa sellainen pyörä.
Pyörän muotokieli on tuttua Kawasakia eikä ulkonäköyhtäläisyyden korostaminen muihin H2-versioihin haittaa yhtään, päinvastoin. SX on kuitenkin pyöreämpi ja suuremman näköinen ja lisäksi siinä on isompi tuulilasi.
Kawan mukaan pyörän aerodynamiikka on parempi kuin H2:ssa ja samoin kuljettajan mukavuus ajoviiman osalta kovassakin vauhdissa.
Kuljettajan ajoasentoon on myös kiinnitetty huomiota ja sen pitäisi olla pystympi ja siten mukavampi kuin sisarversioissa. Samoin molempien istuimien pitäisi olla aiempaa mukavammat.
Ajogeometriassa on myös muutoksia: Takahaarukkaa pidennettiin 15 mm ja akseliväli on kokonaisuutena 25 mm pidempi kuin Ninja H2:ssa. 1480 mm:n akseliväli varmistaa pyörän stabiiliuden ajettaessa moottoritienopeuksia sivulaukkujen ja matkustajan kanssa.
Etupään kiinnityspistettä on niin ikään siirretty 15 mm eteenpäin. Moottoria on puolestaan kallistettu 2° eteenpäin massakeskikpisteen pitämiseksi alhaalla.
Vahvempi ja pidempi takarunko mahdollistaa 195 kg:n hyötykuorman verrattuna Ninja H2:n 105 kilogrammaan. Sen pitäisi riittää jo sekä kuljettajalle, matkustajalle että matkatavaroillekin.
Sivulaukkujen tilavuus on 28 litraa per kappale ja maksimikuorma 5 kg per laukku. Laukkuun mahtuu täysikokoinen kypärä.
Aiheesta aiemmin: Kawasakilta tuleekin H2-sarjan 200 hevosvoiman ahdettu sport-tourer
Tekniset | tiedot |
Tyyppi | Nestejäähdytteinen 4-tahtinen nelisylinterinen rivimoottori |
Kuutiotilavuus | 998 cm3 |
Poraus x isku | 76,0 x 55,0 mm |
Puristussuhde | 11.2:1 |
Venttiilit | DOHC, 16 venttiiliä |
Polttoaineensyöttö | ruisku, ø 40 mm x 4 kaksoissuuttimet |
Ilmansyöttö | Kawasakin mekaaninen ahdin |
Voitelu | pakkovoitelu, märkäsumppu, öljynjäähdytin |
Vaihteisto | 6-vaihteinen |
Toisioveto | ketju |
Kytkin | märkä monilevy |
Runko: | suurlujuusteräksestä valmistettu trellisputkirunko |
Etuteleskooppi | ø43 mm käännetty, täysin säädettävä |
Takavaimennin | täysin säädettävä, uusittu linkitys |
Joustomatka | etu 120 mm |
taka 139 mm | |
Eturengas | 120/70ZR17M/C (58W) |
Takarengas | 190/55R17M/C (75W) |
Ohjauskulma | 24,7° |
Jättö | 103 mm |
Etujarru | 2xpuolikelluva ø320 mm levy, kaksi radiaalimonoblokkia, 4-mäntäiset puristimet |
Takajarru | ø350 mm levy, kaksimäntäinen puristin |
Pituus x leveys x korkeus H2 SX | 2135 x 775 x 1205 mm |
Pituus x leveys x korkeus H2 SX SE | 2135 x 775 x 1260 mm |
Akseliväli | 1480 mm |
Maavara | 130 mm |
Istuinkorkeus | 835 mm |
Tankattu paino | H2 SX 256 kg, SX SE 260 kg |
Polttoainesäiliön tilavuus | 19 l |
Teho | |
147,1 kW / 200 hv / 11 000 rpm | |
Ram Air | 154,1 kW / 210 hv / 11 000 rpm |
Maksimivääntö | 137,3 Nm 9500 rpm |