Pyörän pitäisi BMW:n mukaan olla kotonaan sekä teillä, kaupungeissa että huonommillakin reiteillä ajettaessa. Pyörä on kompaktin kokoinen, mutta helposti käsiteltävissä ja tarjoaa omassa segmentissään uudentyyppistä ajettavuutta. Tosin kilpailevilla merkeillä on tähän varmasti oma sanansa sanottavana.
BMW G 310 GS on helposti tunnistettavissa BMW:ksi, siksi sukunäköinen se on, ja miksipä ei olisi. Ja ulkonäkö viittaa nimenomaan merkin suosittuun GS-mallisarjaan.
Pyörän akseliväli on lyhyt, etupyörä 19-tuumainen. Joustomatkaa on myös kasvatettu huonommillekin kulkuteille soveliaaksi.
Malli on suunniteltu soveltuvaksi kaikkialle maailmaan, joten sille sopivat monenlaiset polttoaineet ja se täyttää kunkin markkinan vaatimukset esimerkiksi päästöjen osalta.
Moottori on sama kuin R:ssä; 313 kuutiosenttimetrin yksisylinterinen ja nelitahtinen sekä neliventtiilikannella varustettu. Elektroninen polttoaineenruiskutus ja kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia täydentävät kuviota. Sylinterin poraus on 80 mm ja isku 62,1 mm.
Leimaa-antavaa moottorille on se, että sylinteri on kallistettu taaksenpäin ja sylinterikantta on kierretty 180 astetta: imupuoli on edessä ja pakopuoli takana. Järjestely mahdollistaa sen, että tuore ilma virtaa suoraan sisään ja systeemi tukee myös pyörän rakennetta.
Moottorin teho on 25 kW / 34 hv 9500 rpm. Maksimivääntö puolestaan irtoaa 7500 rpm:llä ja on 28 Nm. Pyörän omapaino on 169,5 kg.
Silta-tyyppinen putkirunko, upside-down etuhaarukka ja pitkä takahaarukka on suunniteltu rauhalliseen ajoon, tarkkaan ohjausvasteeseen ja kevyeen käsittelyyn. Ajoasento on avara ja pysty.
Kaksikanavaiset ABS-jarrut ovat vakiona. Takajarrun ABS:n saa kytkettyä maastoajoa varten pois päältä napinpainalluksella.
Mallin valmistetaan Intiassa kuten R-versiokin. Valmistajana TVS.
Tätä kirjoitettaessa pyörän hinta ja Suomeen tulopäivämäärä eivät olleet tiedossa.