SilentHawkin tekee mielenkiintoiseksi se, että sillä voi ajaa "silent modessa", hiljaisessa moodissa sähkömoottorilla jopa kahden tunnin ajan, ennen kuin tarvitaan "toimintasäteen laajentajaa" eli polttoainemoottoria avuksi.
Pyörä on alunperin Alta Motorsin valmistama ja motocross-käyttöön suunniteltu sähkömoottoripyörä. Redshift MX:ssä on alun perin vain yksi sähkömoottori. SilentHawkissa niitä on kaksi, sillä siinä on etupyörässä napamoottori eli se on kaksipyörävetoinen.
Sähkömoottorikäytössä, eli hiljaisessa moodissa pyörän äänen ei pitäisi olla kovempi kuin normaali keskustelussa. Silloin kun kuljettaja on joutunut tiettömille taipaleille liian kauas, hän voi kytkeä päälle polttomoottorin, joka lataa pyörän käyttöakkuja lennossa. Pyörän ei silti pitäisi olla äänekkäämpi kuin pölynimurin.
SilentHawkin idea on kuljettaa joukkoja yli hankalan maaston ja vihollisen linjojen taakse. Melutaso on minimaalinen ilmitulemisen riskien vähentämiseksi. Milloinkahan Tom Cruise taustajoukkoineen keksii ottaa pyörän mukaan johonkin elokuvaansa? Joka tapauksessa pyörä voidaan pudottaa myös ilmateitse ja kätkeä myöhempää noutamista varten.
Tarkkaan ottaen SilentHawkin äänijäljen pitäisi olla alle 55 desibeliä hiljaisessa moodissa ja alle 75 dB polttomoottorin käydessä. Pyörän paino on 159 kilogrammaa, sen huippunopeus on 129 km tunnissa ja sen toimintasäde on 274 kilometriä. Yhdellä latauksella pyörällä pitäisi pystyä ajamaan hiljaisessa moodissa noin kahden tunnin ajan.
Apumoottori käy miltei millä tahansa nestemäisellä polttoaineella: bensiinillä, erilaisilla kerosiinityyppisillä polttoaineilla, propaanilla ja tavallisella lentobensiinillä. Monipolttoainemahdollisuus lisää mahdollisuuksia pyörään kelpaavan polttoaineen löytämiseksi kesken kiireisen taistelutehtävän.
Pyörässä on myös interaktiivinen graafinen näyttö, josta näkyy suoritettavan tehtävän data ja järjestelmän tila.
Logos Technologies on ilmoittanut, että se on saanut toisen vaiheen rahoituksen DARPA:lta. Edellinen rahoitus varmisti nykyisen prototyypin valmistumisen. Toisen vaiheen rahoituksella yritys pystyy tuottamaan kaksi erilaista SilentHawkin prototyyppiä, yhden kaksipyörävetoisen, joka toimii vain sähköllä ja toisen, jossa on irroitettava bensiinapumoottori.
Kahden uuden proton avulla on tutkia sotatantereille valmiin järjestelmä kehittämistä. Ilman apumoottoria valmistettavaa versiota käytetään pyörän etuvetojärjestelmän optimointiin. Tavoitteena on myös rakentaa järjestelmä, jossa on modulaarinen arkkitehtuuri. Silloin käyttäjä voisi tehtävän tarpeiden mukaan joko ottaa apumoottorin mukaan tai jättää sen pois matkasta.
Asiasta kertoi Dealernews.
Aiheesta aiemmin: Alta Motors kisaa Redshift sähkö-motocrosspyörällään tosissaan