Tavoitteena on nostaa rajusti ylinopeussakkojen määrää, kun Ranskan hallitus suunnittelee yksityistävänsä merkitsemättömien tutka-autojen armadansa.
Aikomuksena on vapauttaa poliiseja ja santarmeja muihin töihin. Samalla muutos voisi tarkoittaa sitä, että joka vuosi jaettaisiin 12 miljoonaa ylinopeussakkolappua. Se on kymmenen kertaa enemmän kuin nykyään, kertoo Connexion-lehti. Sakkojen yhteissumma voisi olla jopa 2,2 miljardia euroa.
Sisäministeri Gérard Collomb on nyt kertonut tukevansa suunnitelmaa, joka tuotiin julkisuuteen helmikuussa.
– Mahdollistaaksemme sen, että poliisi ja santarmit pystyvät keskittymään ensisijaisiin tehtäviinsä, rikostutkintaan ja turvallisuuteen, periaate nopeusvalvonnan luottamisesta ulkopuolisille yrityksille on relevantti ratkaisu, Collomb toteaa.
Collombin mallissa paikallishallinto valitsee kutsuu yksityiset yritykset mukaan suorittamaan työn.
Tällä hetkellä Ranskassa on 400 tunnuksetonta autoa tien päällä, mutta työpaineet merkitsevät sitä, että santarmit ehtivät käyttää autoja vain tunnin per päivä. Yksityiset yritykset voivat partioida liikenteessä tiheämmin. Tutka-autoja käytetään vahtimaan pääreittejä ja solmukohtia, joissa on eniten onnettomuuksia.
Collom kertoi, että sakkojen jakaminen jää poliisin huoleksi, ja että yksityisille sopimusautoilijoille maksetaan kiinteää hintaa eikä sen mukaan, miten paljon sakkoja he saavat hankittua.
Tieonnettomuuksissa kuolleiden määrä on kasvanut Ranskassa kolmatta perättäistä vuotta. 2016 kuolleita oli 3477. Ylinopeus on viranomaisten mukaan ensisijainen syy kuolinonnettomuuksiin.