Kun Victory osti pari vuotta sitten sähkömoottoripyörävalmistaja Brammon, ja Polaris lopetti tämän vuoden alusta koko Victoryn, eikä Harley-Davidsonin sähkömoottoripyöräkään ilmesty markkinoille aivan lähitulevaisuudessa, markkina on ollut vapaana italialaiselle Energicalle ja Zerolle.
Kiinalainen Evoke Motorcycles on kuitenkin astumassa näiden varpaille tuomalla markkinoille Urban S -mallin, jonka hinta Yhdysvalloissa jää alle 10 000 dollarin maagisen rajan, 9400 dollariin.
Evoke on hiljan allekirjoittanut valmistussopimuksen maailman suurimman sopimusvalmistajan Foxconnin kanssa Evoke-pyörien valmistuksesta. Foxconn tunnetaan muun muassa siitä, että Nokia luotti enemmän suureksi kasvaessaan sen palveluksiin kuin että olisi antanut omien kotimaisten sopimusvalmistajiensa kasvaa muassaan megaluokkaan. Lisäksi Foxconn valmistaa Applen iPhonet, joten meriittejä on.
Sopimuksen myötä Evoke on avaamassa tilauskirjojaan sekä Kiinaan että USA:han.
Evoken takapyörässä on 18 kilowatin napasähkömoottori. Sen ja 116 Nm:n väännön turvin pyörä yltää 130 km/h huippunopeuteen. Pyörä on suunnattu kaupunkiliikenteeseen ja työmatka-ajoon. Kaupunkiajossa sille luvataan 133 kilometrin ajomatka yhdellä latauksella, kun taas maantiellä 80 km/h nopeudella matka putoaa 80 kilometriin. Latausaika pikalaturilla on 3 tuntia 80 prosentin latausasteeseen.
Villiä pyörässä on se, että koska sähköpyörässä ei tarvita kytkintä, takajarru on siirretty oikean polkimen sijasta ohjaustankoon vasemmalle kytkinkahvan paikalle.
Pyörä on hyvin normaalin modernin nakupyörän näköinen. Siinä on sisäänrakennettu navigaatio ja 9 kilowattitunnin litium-rautafosfaattiakku, regeneroiva jarrutus, mikä pidentää ajomatkaa sekä 5" tuuman näyttö, johon voi linkittää älypuhelimensa.
Pyörä painaa 180 kiloa, ja on todella mielenkiintoista nähdä, tuleeko Evokesta vakavasti otettava kilpailija Zerolle tai Energicalle. Pyörästä lisää Evoken kotisivuilla.