Tapasimme Nuvizin Suomen T&K-johtaja Arto Kieman mp-messuilla perjantaina hyvissä ajoin ennen messujen aukeamista. Kiema pahoitteli sitä, ettei laitteesta oltu vielä saatu paikalle seuraavaa versiota, jonka pitäisi jo sitten olla niin pitkällä, että sillä teetetään kaikki tarvittavat hyväksynnät. Messuilla nähty proto oli ensimmäisen vaiheen toimiva versio, ja käytännössä suoraan suomalaisen osaamisen tulos.

Laitteessa paistaa silmään se, että se tulee kypärän ulkopuolelle leukaosan eteen. Myös heijastusnäyttö (heads up display, HUD), läpinäkyvä muovikappale sijaitsee kypärän visiirin ulkopuolella. Mistä moinen ratkaisu?

– Maailmassa on varmasti miljoona erilaista kypärää, joten tämä on käytännön sanelema ratkaisu, Arto Kiema toteaa. – Näytön kirkkaus myös mukautuu automaattisesti vallitsevaan valoon ja sen valoteho riittää käytännössä millaisiin tahansa valaistusolosuhteisiin, vaikka suoraan vastakkaiseen auringonpaisteeseen.

Miten olette varmistaneet sen?

– No ensinnäkin sen valoteho on todella suuri, ja viime kesänä joukko testiajajia kokeili 25 laitetta käytännössä yhteensä noin 50.000 kilometrin verran Suomessa eri olosuhteissa, eikä näytön valoisuuden riittävyydessä ollut pienintäkään ongelmaa. Testiajot jatkuvat nyt Kaliforniassa, joten käytännön tietoa kerätään jatkuvasti.

Nuviz kiinnitetään kypärän etupuolelle, näyttökuva heijastetaan läpinäkyvän muovikappaleen kypärään päin viistosti sijoitettuun pystypintaan.

Nuviz kiinnitetään kypärän etupuolelle, näyttökuva heijastetaan läpinäkyvän muovikappaleen kypärään päin viistosti sijoitettuun pystypintaan.

Monitoimilaite

Nuviz on laite, johon on sisällytettynä navigaattori, heijastusnäyttö ja videokamera. Heijastusnäyttö on ulkoisesti pieni muovinen laite Nuvizin yläosassa, johon kuvasisältöä heijastetaan tarpeista riippuen. Lisäksi pakettiin kuuluvat langalliset kuulokkeet ja mikrofoni. Koko kombinaatiota hallitaan ohjaustankoon kiinnitettävällä kätevän selkeän näköisellä ohjaimella. Miten se toimii hanskojen kanssa on mielenkiintoista nähdä.

– Nuviz on käytännössä älypuhelin, jonka perinteinen näyttö on korvattu heijastusnäytöllä, Kiema selventää. – Käyttöjärjestelmänä on Android, ja käytämme navigointiin Heren karttoja. Ne mahdollistavat navigoinnin myös offline-tilassa, kun datayhteyttä ei ole olemassakaan tai sitä ei haluta käyttää.

Heijastusnäytön kuva näkyy siis ikään kuin maiseman päälle liimattuna visiiristä aukeavassa näkökentässä häiritsemättä sitä. Kokeilin oheisessa kuvassakin näkyvää kypärän "leukakappaletta", johon Nuvizin proto oli kiinnitetty ja kuva itsessään näkyi hyvin, mutta vaati erikseen tarkentamista ja kuvaan katsomista, mistä moinen Arto Kiema?

– Tässä prototyypissä kuva on tarkennettu ikään kuin puolentoista metrin päähän. Lopullisessa versiossa kuva näkyy viiden metrin päässä, jolloin tämä ongelma poistuu.

Siinä koko Nuviz,tosin kätevältä vaikuttava ohjaustankoon kiinnitettävä ohjain, kuulokkeet ja mikrofoni puuttuvat kuvasta.

Siinä koko Nuviz,tosin kätevältä vaikuttava ohjaustankoon kiinnitettävä ohjain, kuulokkeet ja mikrofoni puuttuvat kuvasta.

Näytön informaatiotilat

Nuvizin näytössä on viisi erilaista informaatiotilaa. Ensimmäinen niistä on nopeusnäyttö, toinen navigaationäyttö ja kolmas on tallennettujen reittien valintanäyttö. Neljäs puolestaan on puhelinnäyttö - kyllä, Nuviziin voidaan liittää älypuhelin Bluetoothin avulla. Viides taas on musiikkinäyttö, jossa näkyvät puhelimelta tehdyt musiikkivalinnat.

Laitteessa on itse asiassa kaksi Bluetooth-kanavaa, joista toisella hoidetaan yhteys älypuhelimeen ja toisella ohjaustankoon kiinnitettävään ohjaimeen.

Videokamera on hyvälaatuinen ja pystyy HD-tasoon, sen resoluutio on 8 megapikseliä. Video- ja kuvatilan riittämisen varmistamiseksi laitteessa on perusmuistitilan lisäksi lisämuistikorttipaikka.

– Ohjaimen avulla kameraa voidaan käyttää silloin kun halutaan, Kiema korostaa. – Seikkailukameroita käytettäessä kuvaus on aina päällä. Tällä puolestaan voi ottaa kuvia tai videoida juuri silloin, kun maisemat ovat parhaimmillaan.

Nuviziin on myöhemmin luvassa lisää ominaisuuksia, kuten esimerkiksi se, että pyörän CAN-väylästä saatava informaatio saadaan heijastettua suoraan näytölle. Tällaisia asioita ovat esimerkiksi moottorin kierrosluku ja polttoaineen riittävyys jne.

Kiema kertoo, että laitteen hinnaksi on Yhdysvalloissa kaavailtu 700 dollaria. Euroissa hinta tulee olemaan noin 700. Markkinoilla laitteen pitäisi olla vielä tämän kevään aikana.

Arto Kiema ja Nuviz HUD.

Arto Kiema ja Nuviz HUD.

Microsoftin Salon tehtaan sulkeminen avitti vauhtia

Kovin helppo ei Nuvizinkaan tie ole ollut. Yritys perustettiin jo 2013 San Diegossa, ja se onnistui keräämään HUD:illeen melkoisen rahoituspotin, jonka turvin laitteen piti olla markkinoilla jo 2014 mittaan.

– Laitteen tuotekehitys tehtiin alihankintana Kaliforniassa, mistä rahoittajat eivät kuitenkaan pitäneet. Puolitoista vuotta sitten, kun Microsoft ajoi alas Salon matkapuhelintoimintansa, Nuviz yhdessä aiemmin Nokian busineksissä työskennelleiden henkilöiden kanssa antoi toimeksiannon nykyisille Salossa toimiville nuvizlaisille, Kiema valaisee.

– Vuosi sitten kokoonnuimme ensi kerran, ja puoli vuotta myöhemmin tämä tässä näkemäsi laite oli valmis. Nykyään meitä on Salossa 30 ja lisäksi alihankkijat päälle. Näissäkin hyödynnämme monelta osin entisiä nokialaisia mm. käyttöohjeiden tekemisessä. Itsellänikin on Nokia-tausta Lumioiden parista, ja lähes poikkeuksetta kaikki palkkalistoillamme olevat ovat entisiä Nokialaisia. Käytämme myös toiminnassamme Nokian ajoilta tuttua kevennettya tuotekehitysprosessimallia.

– Laitteen valmistuksesta huolehtii Taiwanissa ja Kiinassa toimiva Compal Electronics -niminen sopimusvalmistaja. Suurin haasteemme tuotteen kehittämisessä on ollut rahoitus, Kiema toteaa. – Kun kyse on startup-yrityksestä, niin Taiwanissa ei tapahdu mitään, jollei homma ole maksettu etukäteen. Meilläkin oli pari tästä johtunutta seisahdusta, toinen kesä- ja toinen marraskuussa.

– Onneksi tilanne on nyt kunnossa, ja ensi viikolla meille pitäisi tulla Suomeen lopullista tavaraa, jolla voimme sertifioida tuotteen. Myös ohjelmistosta tulee samalla seuraava versio. Suomalaista designia on tarjolla sekä ohjelmistossa että tuotteen designissa, Kiema paljastaa.

Motouutiset toivottaa onnea matkaan. Nuvizin tilannetta voi seurata yrityksen verkkosivuilta.

Aiheesta aiemmin:

Nuviz - Suomessa kehitetty heijastusnäyttö kypärääsi - nähtävissä MP-messuilla

Nuviz Ride: kypärään tarkoitettu heijastusnäyttö kovaan kisaan