Kaupan oleva vuosimallin 1913 Henderson on väriltään musta, ja sen moottori on tilavuudeltaan 934 kuutiosenttimetriä. Pyörä on paitsi Mecumin väittämien, myös valokuvien perusteella erittäin taitavasti restauroitu. Jopa niin hyvin, että se panee miettimään, miten suuri osa pyörän osista on tehty kokonaan uudelleen. Onko sillä väliä, jos lopputulos on näin upea, on asia, jonka kommentointiin meidän asiantuntemuksemme ei riitä.
Pyörä on yksivaihteinen, mutta se on varustettu kytkimellä. Vuosimallin 1913 Hendersonin uudistuksia olivat aikanaan parempi jarru, matalampi istuinkorkeus, parempi girder-keula sekä nelikulmaisen mallinen polttoainetankki, joka korvasi aiemman sylinterinmuotoisen tankin.
Vuonna 1883 syntynyt William Henderson rakensi "moottoripyörien Duisenbergejä", ja Mecumin tiedotteen mukaan hän ansaitsisi olla paljon tunnetumpi ympäri moottorimaailman. Ajatus moottoripyörien suunnittelemisesta ja valmistamisesta seurasi häntä jo lapsuudesta asti. Ei mikään mahdoton ajatus, koska hänen isänsä oli yhden maailman vanhimmista autovalmistajista, Winton Motor Carriage Co:n varapääjohtaja.
Yrityksen perustaja, Alexander Winton oli puolestaan Williamin isoisä. William meni töihin yritykseen jo 16 ikäisenä, mutta vietti yönsä ja viikonloppunsa suunnittelemalla moottoripyörän moottoreita. Hänen isänsä Tom, joka oli insinööri arvosteli suunnitelmia, mutta vuonna 1909 William esitteli täysin uuden 4-sylinterisen moottorin, joka oli luonnosteltu viimeistä mutteria ja pulttia myöden.
Vaikka Tom oli moottoripyörävalmistukseen ryhtymistä vastaan, hän antoi kuitenkin asialle siunauksensa ja epäilemättä myös rahaa ensimmäisen prototyypin valmistamiseen vuonna 1911. Hän toivoi, että turhauttava moottorin rakentamisen prosessi jarruttaisi tämän intoa. Ei jarruttanut.
Tuloksena syntynyt moottoripyörä oli designiltaan hyvin epätavanomainen, sillä sen moottori oli rinnakkaisnelisylinterinen, ja pyörä oli varustettu ketjuvedolla. Lisäksi sen pitkässä rungossa oli istuimet kahdelle hengelle, ja matkustajan istuin oli kuskin edessä.
William Henderson perusti Henderson Motorcycle Companyn veljensä Thomasin kanssa 175 000 dollarin pääoman turvin aloittaakseen tuotannon. Summa oli tuohon aikaan suunnaton.
Ensimmäinen Henderson valmistui Detroitin tehtaalla tammikuussa 1912. 4-sylinterisen moottorin lisäksi pyörälle oli tunnusomaista pitkä runko matkustajanistuimineen.
Vuonna 1912 Carl Stearns Clancy oli ensimmäinen ihminen, joka kiersi maailman moottoripyörällä - milläpä muullakaan kuin vuosimallin 1912 Hendersonilla. Hän aloitti 29 000 kilometrin matkansa lokakuussa 1912 ja saapui perille elokuussa 1913. Tämä todisti tietysti kaikille Hendersonin kestävyyden, mutta Yhdysvaltain mp-markkinoilla oli kova kilpailutilanne ennen ensimmäistä maailmansotaa, ja taloudelliset vaikeudet johtivat siihen, että veljekset joutuivat myymään pyöränsä Ignaz Scwinnille vuonna 1917.
Pyörien laadusta ja kestävyydestä kertoo jotain se, että vuoden 2016 Motorcycle Cannonball -rallissa USA:n halki, ensimmäisten viiden joukossa oli neljä Hendersonia!
Mecumin huutokauppa Las Vegasissa järjestetään 25 - 28. tammikuuta 2017. Lisätietoja huutokaupasta Mecumin sivuilta.