Mallisarjan pienen pään pyörillä Suzuki kosii tietysti aloittelijoita merkkinsä pariin, mutta ne ovat myös kiinnostavia vaihtoehtoja kehittyvissä maissa ja erityisesti Intiassa. Niissä 250-kuutioinen malli on jo isohko vaihtoehto ja saattaa osua kysynnän kuumimpaan luokkaan.
Euroopankin markkinat kun ovat oikeasti pienet kehittyvien maiden mahdollisuuksiin verrattuna.
Moni suomalainen on varmaan murheissaan, kun odotettua Hayabusa-päivitystä ei vieläkään saatu. Ehkä ensi vuonna sitten?
GSX 250 R
Kyseessä on Suzukilta täysin uusi konsepti tuoreille aloittelijoille tai toisen moottoripyörän ostajalle. Suzuki markkinoi pyörää "Urban Athlete" -sloganilla. Kaupunkiatleetti siis, ja vielä urheilullinen luonteeltaan. Soveltuu työmatka-ajoon ja matka-ajoon.
GSX 250 R:n moottori on 248 cm3 nelitahtinen nestejäähdytteinen rinnakkaistwin. Se on Euro € -normin täytttävä, ja tavoitteena on ollut ala- ja keskiväännön maksimointi sekä hyvä polttoainetalous. Täydellä tankilla pitäisi päästä jopa 480 km ennen seuraavaa tankkausta.
Pyörässä on clip-on-ohjaustangot ja erilliset kuljettajan ja kyytiläisen istuimet. Etu- ja takavaimennus on KYUBin käsialaa. 17-tuumaiset vanteet ovat 10-puolaiset. Pyörässä on ABS-jarrut ja LCD-mittaristo.
Vaihteisto on kuusipykäläinen ja polttoainetankin tilavuus 15 litraa. Pyörä painaa 181 kg. Värivaihtoehdot ovat Pearl Nebular Black, Pearl Glacier White No.2 ja Metallic Triton Blue No.2.
Suzuki GSX-S125
Suzuki GSX-S125 on täysin uusi nakupiikki, rakennettu kilpailemaan juuri kevarikortin saaneiden sieluista. Suzuki mielellään muistaa tässä yhteydessä, että sen GSX-R-sarjan pyöriä on myyty jo yli miljoona kappaletta reilun 30 vuoden aikana.
GSX-S125 perustuu R-versioon. Siinä pitäisi olla markkinoiden paras teho/painosuhde luokassaan ja pyörän pitäisi olla helppo käsiteltävä ja myös polttoainetaloudellinen.
Istuinkorkeus on matala ja ajoasento mukava. Pyörässä on LCD-mittaristoa ja päällekkäin pinotuin LEDein toteutettu ajovalo.
Sopii koulu- ja työmatkoihin viikolla ja ajomatkoille maaseudulle viikonloppuisin.
Pyörä painaa tankattuna 133 kg, sen akseliväli on 1300 mm ja istuinkorkeus vain 785 mm. Yksisylinterisen nestejäähdytteisen DOHC-nelitahtimoottorin tilavuus on 124,4 cm3, ja pyörässä on teräksinen putkirunko. Polttoainetankin tilavuus on 11 litraa.
Suzuki V-Strom 250
Suzuki V-Strom 250 on isompien V-Stromien perillinen ja rakennettu ensimmäiseksi seikkailupyöräksi. Pyörän seikkailulliseen olemukseen kuuluvat mm. virran ulosotto, kahvasuojukset, pitkät joustot ja laukkutelineet sekä ABS-jarrut ja keskiseisontatuki.
Pyörän pitäisi olla yhtä kotonaan sekä kaupunkiliikenteessä että matka-ajossa. Ajoasento on mukava ja jalat ulottuvat maahan asti. Luvassa on myös runsaasti ala- ja keskialueen vääntöä.
Katso video alla:
Suzuki Burgman 400
Uusi Burgman 400 -skootteri on aiempaa urheilullisempi ja kompaktimpi sekä virtaviivaisempi. Siinä on 15 tuuman etupyörä, ja skootteri on myös hoikistunut aiemmasta.